Clicky


Rendement van het hele wagenpark op één A4-tje dankzij Rentabiliteit Tool

Rendement van het hele wagenpark op één A4-tje dankzij Rentabiliteit Tool
25-06-2015 09:11 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

NEDERWEERT - "We laten ons niet leiden door wat anderen doen maar door wat we zelf berekenen." Zo begint Erik Mandersloot, mede-eigenaar van transportbedrijf Mantrans in Renswoude zijn uitleg over wat nacalculatie voor Mantrans betekent. Mantrans gebruikt sinds twee jaar de Transport Rentabiliteit Tool van Logistiek Verbeteren BV.

“In 2013 deden we naast onze primaire specialisatie - pluimveetransport - ook stukgoedtransport. De afstanden die we reden werden korter maar de tariefsdruk werd onevenredig veel hoger. We hebben een doorlichting laten doen door Rogé Megens van Logistiek Verbeteren BV. Hij introduceerde de Transport Rentabiliteit Tool. Dit leverde helder cijfermatig inzicht op, waaronder de rentabiliteit per opdrachtgever. De conclusie was niet leuk maar wel helder: transport bij de grootste stukgoedopdrachtgever was voor ons verlieslatend. We zijn ermee gestopt en dat is een goede keuze gebleken."

Sinds 2013 calculeert Mantrans iedere auto na op weekbasis. De input wordt geleverd door boordcomputer en TMS. De prestaties en ontwikkelingen worden visueel weergegeven in grafieken in de Tool.

Mandersloot zegt hierover: "Je kunt je gevoel snel online toetsen met cijfers. Vaak zie ik een bevestiging, soms een verrassing en dan grijp ik daarop in. Waar je vroeger dacht dat je goed zat, blijken kleine waardes een grote invloed op de rentabiliteit te kunnen hebben. Als ik zaken aanpas , zie ik dat meteen positief terug in de cijfers."

Daarnaast ervaart Mandersloot dankzij de stuurcijfers body bij onderhandelingen. "We weten wat we ooit weg kunnen geven, maar ook wat we niet weg kunnen geven. Bij klanten  praten we rationeel over cijfers. De juiste klanten hebben er eigenlijk alleen maar respect voor wanneer je goed onderbouwd de onderhandelingen ingaat."

Ook de voorcalculatiemodule uit de Transport Rentabiliteit Tool wordt veelvuldig gebruikt. "Daardoor kunnen we snel accurate prijzen bij opdrachtgevers neerleggen. We zijn scherp, omdat we door de tool onze kostprijs en kostenstructuur ook goed kennen. En we zeggen nee tegen klanten die ons vragen voor een te lage prijs te rijden."

Analyseren met de Transport Rentabiliteit Tool is een tweede natuur geworden voor Mandersloot: "Zoals we het rijgedrag met de canbus monitoren, zo monitoren we ook de rentabiliteit per auto en per klant."

Ook Leendert Verheul, directeur-eigenaar van Verheul Transport in Twello is enthousiast over de Transport Rentabiliteit Tool. Verheul kwam met Rogé Megens in aanraking via het project Transportrendement.nu, initiatief van De Lage Landen, ondersteund door TNO en Logistiek Verbeteren BV.

“De tool rekent fijnmaziger en levert soms verrassende inzichten op. Op één A4-tje zie ik de prestaties van het hele wagenpark, per auto en per werksoort. De prestaties zijn nu ruim een maand eerder bekend. Het voordeel hiervan is dat het bij de planners nog fris in het geheugen zit en we sneller kunnen bijsturen daar waar nodig. Zo houden we onszelf scherp."

Ook Verheul wist zijn rentabiliteit te verbeteren met de tool: bij een opdrachtgever werden tarieven verhoogd en van een opdrachtgever werd afscheid genomen. Daarnaast worden de cijfers met de planners besproken.

"De tool geeft direct feedback over het proces waaronder standplaats, retourvracht, marssnelheid, wachttijden enz." Hij benadrukt hierbij: "De rentabiliteit per auto staat niet altijd gelijk aan prestatie van de chauffeur. Al levert het soms wel verrassingen op."