Clicky


Kamervragen over dubbele boetes voor vrachtwagenchauffeurs met verstekelingen

Kamervragen over dubbele boetes voor vrachtwagenchauffeurs met verstekelingen
19-06-2015 10:51 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

DEN HAAG - Tweede Kamerleden Duco Hoogland en John Kerstens (beiden PvdA) vinden dat vrachtwagenchauffeurs niet de dupe mogen worden van vluchtelingen die illegaal via hun vrachtwagen het Kanaal oversteken. Ook Tweede Kamerleden Barbara Visser en Malik Azmani (beiden VVD) vinden het onrechtvaardig dat nietsvermoedende chauffeurs, eenmaal aangekomen in Groot Brittannië, worden beboet omdat zij ongemerkt illegalen hebben meegenomen in hun vrachtwagen.

De PvdA en de VVD stellen hierover vragen aan de ministers van Infrastructuur en Milieu (Melanie Schultz van Haegen) en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Lodewijk Asscher), en de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie (Klaas Dijkhoff).

Overtreden rust- en rijtijdenwet door Calais

Hoogland en Kerstens willen weten of het waar is dat chauffeurs beboet worden voor het overtreden van de rij- en rusttijdenwet, terwijl zij in redelijkheid – gezien de situatie bij Calais – niet kunnen voldoen aan deze wetgeving. "Deelt u de mening dat de rij- en rusttijdenwetgeving niet als doel heeft chauffeurs te beboeten die er alles aan doen om te voorkomen dat vluchtelingen via hun vrachtauto het Kanaal oversteken?"

De PvdA-ers willen van Schultz Asscher weten of zij bereid zijn dit aan te kaarten in Europees verband en bij hun Franse en Britse collega’s.

Ook willen Hoogland en Kerstens meer uitleg over de aanscherping van de maritieme grenscontroles bij Hoek van Holland, en willen ze weten of daar in de toekomst ook infrastructurele maatregelen noodzakelijk zijn, zoals die bij Calais zijn aangekondigd.

Dubbele boetes bespreken vóór Transportraad

Visser en Azmani (beiden VVD) vinden het onverteerbaar dat Nederlandse chauffeurs dubbel worden beboet, omdat zij niet voldoen aan de rij- en rusttijdenwet vanwege veel te lange wachttijden voor de oversteek.

Zij willen van minister Melanie Schultz en staatssecretaris Klaas Dijkhoff weten of zij het daar mee een zijn, en of ze bereid zijn hun Europese ambtsgenoten hierop aan te spreken, nog voor de volgende Transportraad in oktober. "Bent u voornemens dit probleem nog voor de volgende Transportraad in oktober bespreekbaar te maken? Zo nee, op welke wijze gaat u dit probleem agenderen in Europees verband?"

"Welke mogelijkheden zijn er om deze onrechtvaardigheid aan te pakken en tegelijkertijd de chauffeurs die willens en wetens meewerken aan mensensmokkel wel aan te pakken?", vragen de VVD-ers. "Wat kan Nederland hierin zelfstandig doen en wat is er nodig in Europees verband?"

Visser en Azmani zouden ook graag zien dat er in samenspraak met de transportsector nadere maatregelen worden genomen.

Mobiel toezicht aan landsgrenzen Nederland

De VVD wil weten of de minister bereid is om vreemdelingencontroles met mobiel toezicht aan de landsgrenzen van Nederland te intensiveren, in samenwerking met de buurlanden. "Aangetroffen illegale vreemdelingen kunnen dan worden overgedragen aan de autoriteiten van deze buurlanden. Daarmee wordt voorkomen dat chauffeurs in Nederland rijden met illegale vreemdelingen, of de oversteek vanuit Nederland naar het Verenigd Koninkrijk wordt gemaakt met hoge boetes tot gevolg."