Clicky


Chinese hoogtewerkers via DB Schenker-trein naar Beringen

Chinese hoogtewerkers via DB Schenker-trein naar Beringen
17-06-2015 14:11 | Bedrijfsnieuws | auteur Tine van Knijff- van Hijum

ANTWERPEN - Dankzij de spoordienst van Schenker tussen China en Duitsland, kon de Chinese producent Sunward Machinery bij de officiële opening van zijn nieuwe Europees distributiecentrum in Beringen vijf topmodellen van hoogtewerkers etaleren. De talloze bezoekers kregen in de showroom een idee van wat dit bedrijf de Europese markt te bieden heeft: onder meer de hoogtewerkers die dankzij DB Schenker via het spoor op een recordtempo vanuit China waren aangevoerd.

Sunward, een fabrikant van graafmachines, kranen en ander bouwkundig materieel, werd opgericht in 1999 en telt intussen vierduizend werknemers over de hele wereld. Sunward heeft al vestigingen in Italië, Zweden en Duitsland, maar wil van zijn nieuwe EDC in Beringen het zwaartepunt van de Europese activiteiten maken.

In een eerste fase zal van hieruit de Europese markt met onderdelen beleverd worden en zullen hier herstellingen worden uitgevoerd. Op termijn wil Sunward hier ook onderdelen assembleren.



Het EDC heeft een capaciteit van 7.500 vierkante meter, waarvan 3.500 vierkante meter showroom, waar de genodigden een staalkaart kregen van het productenaanbod van Sunward Machinery. Eén van de paradepaardjes waren vijf hoogtewerkers, die vier weken voor de officiële opening nog in China in productie waren. Te laat om nog via zeevracht op tijd in Beringen te geraken.

„Op het eerste gezicht leek het duurdere luchtvrachtvervoer het enige alternatief, ware het niet dat wij al enkele jaren onze klanten een zeer interessant spoorproduct tussen China en Europa kunnen aanbieden“, aldus Ulrich Pütz, managing director van Schenker.

Vijftien dagen met de trein

En zo vertrokken vijf 45’-containers uit de fabriek van Sunward, die enkele dagen later op de trein in Chongqing werden geladen om vervolgens de treinreis naar Duisburg in slechts vijftien dagen af te leggen. Van hieruit gingen de goederen over de weg verder naar Eupen, waar ze werden ingeklaard, en verder naar Beringen, waar de hoogtewerkers ruim op tijd in de showroom aanwezig waren.

Spoortraject alternatief voor zeevervoer

Enkele jaren geleden voerde DB Schenker een eerste proefrit uit op het spoortraject Chongqing (China)-Duisburg (Duitsland) en toonde hiermee aan dat dit wel degelijk een alternatief biedt voor het zeevervoer tussen China en Europa. De route bedraagt 10.300 km en loopt via Kazachstan, Wit-Rusland en Polen naar Duitsland.

Schenker, één van de meest vooraanstaande leveranciers van geïntegreerde logistieke diensten in België, opereert vanuit Antwerpen en heeft 680 werknemers in acht vestigingen: Antwerpen, Brussel, Eupen, Mechelen, Zwevegem, Willebroek, Zaventem en Zeebrugge.