Clicky


Europarlementariër Dennis de Jong: Fort Calais bouwen met Europees geld

Europarlementariër Dennis de Jong: Fort Calais bouwen met Europees geld
09-06-2015 16:27 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

DE WESTEREEN – Als het aan Dennis de Jong en zijn collega-Europarlementariërs ligt, wordt er op korte termijn een ‘Fort Calais’ gebouwd, met Europees geld. TLN presenteerde vandaag een tienpuntenplan tegen verstekelingen die bij Calais op en in vrachtwagens proberen te komen, maar ook de Europarlementariërs presenteren vandaag een tienpuntenplan voor de aanpak van het migrantenprobleem bij Calais.

“Het verschil is dat het plan van TLN gericht is op Nederland, ons plan is voor heel Europa. TLN weet overigens van ons plan, en wij van dat van hen. We werken goed samen en hebben dezelfde belangen”, vertelt Europarlementariër Dennis de Jong.

Beveiliging hoogste prioriteit

Het Europese plan is gericht op de korte termijn. “Natuurlijk moeten er op de lange termijn hele andere dingen gebeuren. Er zullen altijd mensen van buiten de EU naar ons toe vluchten, hoe die op te vangen ligt heel gevoelig. Politieke partijen denken daar allemaal anders over”, erkent De Jong. Maar op de korte termijn wil hij vooral veiligheid voor de vrachtwagenchauffeurs die dagelijks belaagd worden door honderden migranten, voordat de situatie volledig uit de hand loopt en er doden vallen. Betere beveiliging is daarom prioriteit nummer één.



Geweldsspiraal

“Ik ben bang dat we in een geweldsspiraal terechtkomen. De migranten worden steeds brutaler, chauffeurs worden steeds bozer.” De Jong las ook het artikel dat Transport Online vandaag publiceerde over Britse chauffeurs die bang zijn dat er eerst een dode moet vallen voordat de problematiek serieus wordt genomen. “Erg aangrijpend vond ik dat. Maar zo luguber wordt het dus.” Ook daarom is het voor De Jong prioriteit dat het op Europa gerichte tienpuntenplan op korte termijn wordt uitgevoerd. “Zodat chauffeurs veilig via Calais kunnen reizen.”

Financiële ruimte bij Europese Commissie

Het plan van de Europarlementariërs wordt vanmiddag aangeboden aan de Europese Commissie. “We willen ook weten wat vanuit de Europese Commissie mogelijk is, ook financieel. Daar zit wel ruimte, dat weet ik. Daarom hopen we dat de Commissie de eisen overneemt.”

Van Calais een fort maken met Europees geld, De Jong ziet ook in dat dat alleen op de korte termijn werkt. “Stel dat we met dit plan het probleem bij Calais oplossen, dan verplaatst het probleem zich naar elders. Moeten we daar ook weer forten oprichten?”

Nederlandse douane niet voorbereid

Als ‘Fort Calais’ inderdaad tot stand komt, vreest De Jong namelijk problemen op andere plekken. Ook in Nederland, bij Hoek van Holland en IJmuiden. Van de Nederlandse douane valt niets te verwachten waar het georganiseerde misdaad en agressieve migranten betreft, volgens De Jong.

“Als ze erachter komen dat het via Nederland veel gemakkelijker is om naar Groot-Brittannië te komen, houd ik mijn hart vast. De Nederlandse douane is daar totaal niet op voorbereid. Zij voeren alleen controles uit met honden en hanteren ook geen CO2-scan.” Wat De Jong betreft doen de Hollandse douaniers er goed aan even bij hun Franse collega’s te buurten.



“Schultz krijgt geen voet aan de grond’

Het plan van de Europarlementariërs wordt vanmiddag aangeboden aan de Europese Commissie, het TLN-plan wordt vandaag aangeboden aan staatssecretaris Dijkhoff van Veiligheid & Justitie en minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. “Wij gaan ervan uit dat de minister de problematiek ter sprake brengt in Luxemburg”, heeft TLN aangegeven.

Donderdag 11 juni vindt de Europese Transportraad plaats in Luxemburg. De Jong verwacht niet dat Schultz daar veel voet aan de grond krijgt met het TLN-plan. “Er komen daar 28 landen samen en er staat een hoop op de agenda. Misschien kan ze persoonlijk even met haar Franse collega spreken, maar Schultz staat redelijk ver af van de praktische zaken, zoals: hoe werkt de douane? In Luxemburg zijn niet precies de juiste mensen aanwezig.”

De Europarlementariër is zelf optimistischer over het overleg op justitieel niveau. “Ik weet dat staatssecretaris Dijkhoff met zijn Belgische collega heeft gesproken, ik hoop dat hij dat ook nog met de Franse justitie zal doen. Daar verwacht ik meer van.”

Druk uitoefenen op de Fransen

De eerste drie punten van het plan van de Europarlementariërs gaan over betere doorstroming en beveiliging van de toegangswegen naar Calais, grotere parkeerplaatsen binnen beveiligd gebied en betere beveiliging van de corridor tussen de Franse en de Britse controlepunten. Alledrie punten waar de Eurotunnel zelf al beloftes over heeft gedaan. “Ja, maar om te voorkomen dat deze bouwplannen vertraging oplopen, houden we de druk op de ketel”, aldus De Jong. “Voor het einde van het jaar moet dit klaar zijn, hebben de Fransen beloofd, maar vanuit de Europese Commissie zijn we druk bezig van alle kanten druk uit te oefenen. Subtiel, dat wel, want als de Fransen het idee krijgen dat ze de controle kwijtraken, gebeurt er helemaal niets meer.”

Franse politie niet zichtbaar

Een verplichte CO2-check zouden de Europarlementariërs ook graag zien, evenals vele transportondernemers. Kanttekening daarbij is dat de wachttijden dan nog veel langer worden. “In januari hebben we van de Fransen de garantie gekregen dat er voldoende politiemensen aanwezig zullen zijn voor de veiligheid van de vrachtwagenchauffeurs, als zij moeten wachten”, aldus De Jong.

De Europarlementariër erkent echter dat de situatie juist verslechterd is: politie is niet of nauwelijks zichtbaar. Ook de toezegging dat de Franse politie binnen vijftien minuten assistentie verzorgt als chauffeurs een speciale hulplijn bellen, wordt niet nageleefd. Daarom zijn deze punten ook weer opgenomen in het actieplan.

Aan de Franse kant moet nog veel gebeuren om de veiligheid van vrachtwagenchauffeurs bij het passeren van Calais te garanderen, blijkt uit het plan waarin bijna alle actiepunten gericht zijn op Franse actie. Samen met de Franse autoriteiten willen de Europarlementariërs uitzoeken wat de mogelijkheden zijn.

Georganiseerde misdaad

Ook heeft het vluchtelingenprobleem grote raakvlakken met de georganiseerde misdaad. In Calais is een patroon te ontdekken in de ‘aanvoer’ van vluchtelingen. “Ze komen niet allemaal op eigen gelegenheid, dat is heel duidelijk”, erkent De Jong. “Schrijnende verhalen zijn ons bekend van mensen die in gesloten wagens zijn vervoerd en geen idee van waar ze terechtkomen.”

Britten niet onwelwillend

“Sowieso is dit hele probleem iets dat internationaal, gezamenlijk, moet worden opgepakt.” Ook daarom is De Jong niet alleen in gesprek met de Fransen, ook de Britten komen voor in het tienpuntenplan.

De Europarlementariër heeft de Britten gevraagd of ze chauffeurs beboeten als die onopzettelijk vluchtelingen blijken te hebben meegenomen in hun vrachtwagen. “Als de chauffeurs zich hebben gehouden aan de UK Borders Checklist en controles hebben laten uitvoeren door de Fransen, zouden ze niet beboet moeten worden als er toch migranten worden gevonden. De Britten hebben beaamd dat dat nu nog wel het geval is.”

Volgens De Jong staan de Britten evenwel niet onwelwillend tegenover Nederlandse chauffeurs. “Ze hebben mij gezegd geen slechte ervaringen te hebben met Nederlandse chauffeurs. Chauffeurs van andere nationaliteiten zijn duidelijk meer in overtreding. Ik heb vervolgens gevraagd naar hun interne instructies: wat zijn de regels? Daar zouden ze op terugkomen.”

Om tafel met Eurocommissaris

Dennis de Jong, TLN, transportondernemers en vrachtwagenchauffeurs gaan binnenkort om tafel met de Eurocommissaris, om de problematiek door te spreken. “TLN stelt ondernemers ter beschikking daarvoor, ik zou het ook fijn vinden als er chauffeurs bij zijn die hun ervaringen delen. Zij maken het van dichtbij mee. TLN heeft bovendien gevraagd of ik er bij wil zitten. Natuurlijk doe ik dat, uiteindelijk hebben we hetzelfde belang.”

©Foto's: Bundespolizeiinspektion Freyung

Lees ook:
Vluchtelingenwerk: Migranten Calais kiezen straks andere routes