Clicky


ProRail verkort responstijd bij incidenten met zestig procent

ProRail verkort responstijd bij incidenten met zestig procent
04-06-2015 16:31 | Algemeen | auteur Tine van Knijff- van Hijum

AMSTERDAM - Sinds de implementatie in 2014 van SpoorWeb, een incidentmanagementsysteem verrijkt met locatiedata en big data, heeft ProRail de responstijd bij incidenten met zestig procent verkort. Met dit systeem kan ProRail sneller en beter reageren op incidentmeldingen waardoor incidenten en calamiteiten sneller worden verholpen.

Geodan was verantwoordelijk voor de implementatie van SpoorWeb bij ProRail, die zij samen met partner NICE Systems uitvoerde.

Op en rond het spoor zijn circa tienduizend verstoringen per jaar, van technische storingen en incidenten tot crisissituaties die centraal vanuit het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) in Utrecht worden afgehandeld.

SpoorWeb, de incidentmanagementoplossing van Geodan-NICE, stelt ProRail in staat deze incidenten te managen via één geïntegreerd informatie- en communicatieplatform waarin op basis van location intelligence en de specifieke kenmerken van het incident, realtime het meest geschikte afhandelscenario wordt bepaald.

Hulpdiensten snel gealarmeerd

SpoorWeb zorgt ervoor dat tijdens een calamiteit alle relevante partijen, zoals hulpdiensten snel worden gealarmeerd en de snelste aanrijroute krijgen. Daarnaast biedt het systeem één centraal platform voor het realtime delen en uitwisselen van relevante informatie over een incident en het verloop ervan zodat effectieve communicatie en een gecoördineerde aanpak zijn geborgd.

De oplossing voor ProRail is gebaseerd op een combinatie van het scenariogestuurde crisismanagementsysteem van Geodan en het incidentmanagementsysteem Situator van NICE.

Binnen vier minuten

"Sinds de implementatie van de Geodan-NICE oplossing hebben we de intaketijd met zestig procent kunnen verkorten. Waar we vroeger gemiddeld veertien minuten voor nodig hadden, zijn nu na melding van een incident binnen vier minuten vrijwel alle relevante partijen geïnformeerd. Dat betekent een aanzienlijke tijdswinst op jaarbasis, en dat merkt de reiziger uiteindelijk ook", aldus Hans Smits, manager Incidentenregie van ProRail.

Volgens Smits heeft dit project een aanzienlijke impact op de operationele effectiviteit. "Met SpoorWeb zijn we in staat om ieder incident, onafhankelijk van de aard ervan of dienstdoende operator, sneller, effectiever en met hoge kwaliteit af te handelen."