Clicky


De logistiek voor Alpe d’HuZes: een warm welkom in de Franse Alpen - deel 1

De logistiek voor Alpe d’HuZes: een warm welkom in de Franse Alpen - deel 1
01-06-2015 11:06 | Transport | auteur De Redactie

WEERT - Rogé Megens is deze dagen vrijwilliger/chauffeur bij het team Logistiek van Alpe d’HuZes. In het dagelijks leven is Rogé zelfstandig adviseur voor zijn bedrijf Logistiek Verbeteren BV. Voor Transport Online houdt hij een dagboek bij en laat zien wat er logistiek gezien komt kijken bij de organisatie van Alpe d'Huez.

Vrijdag 29 mei

Achttien vrachtwagens met bestemming Alpe d’Huez staan 's morgens om 10:30 uur klaar voor vertrek bij restaurant De Wildenberg in Weert. Een aantal vrijwillige chauffeurs waren afgelopen week al druk bezig met het ophalen van allerlei spullen die nodig zijn voor het goede doel Alpe d’HuZes, waarbij  zo’n 5.000 deelnemers op de fiets de Franse berg Alpe d’Huez beklimmen om geld in te zamelen voor kankerbestrijding.

Met zoveel deelnemers, en met ongeveer 15.000 bezoekers is enige voorbereiding en logistieke planning wel vereist. Coördinatoren Jan van Oostveen en Randy van Venrooy en stagiair Nick van Rens zijn daar het afgelopen half jaar serieus mee bezig geweest, samen met enkele ervaren vrijwilligers.

In de 18 trailers zitten veel spullen. Er zijn alleen al vier opleggers voor de catering en maaltijden. Daarnaast tenten, stoelen, tafels, dekens, massagetafels, verlichting, geluidsinstallaties, generatoren, medische hulpmiddelen, spandoeken, heftrucks, enzovoort. 

De groep vrijwillige chauffeurs is een divers gezelschap van beroepschauffeurs, ondernemers, managers en medewerkers in de logistiek, in leeftijd tussen de 22 en 70 jaar.

Na een instructie door Jan van Oostveen en Randy van Venrooy in Weert vertrekt het konvooi naar het zuiden. De stoplichten in Maastricht knippen de groep op maar na een kleine vier uurtjes ziet iedereen elkaar weer bij de eerste stop in Luxemburg. Hier maken we meteen dankbaar gebruik van de lage dieselprijzen.

Na een uurtje rust gaat de tocht verder op de A31 richting Dijon. Onderweg zijn er de nodige Nederlandse auto’s met wielerfietsen achterop, bestuurders claxoneren, inzittenden steken de duim op. De Alpe verbroedert op de autoweg al: dat voelt goed.

Rogé Megens achter het stuur in de Franse zon

Rond 18:30 uur stoppen we in Langres op een bewaakte parking. In no time staat er muziek en een bbq op tafel.  De Franse beveiliging op de parking kan onze muziek en Bourgondische genoegens echter niet zo waarderen. De muziek moet uit, maar dat drukt de pret niet. Het wordt een gezellige avond buiten.

Zaterdag 30 mei

Om 6:30 vertrekt het konvooi weer. Vrijwilliger Frans, als enige bestuurder van een busje, bleek iets te optimistisch over het brandstofniveau. En de onbemande pomp lijkt geen creditcard en pinpas te accepteren. En om met een actieradius op het dashboard van 0 km de péage op te gaan, is niet verstandig.

Aan creativiteit gelukkig geen gebrek: een Litouwse chauffeur die staat te tanken blijkt voor € 20 bereid om de tank van Frans een flink stuk te vullen. Dat er geen bonnetje voor deze diesel kwam, is de behulpzame Oostblokchauffeur te vergeven.

Zonder logistiek geen Alpe d’HuZes.. maar zonder diesel ook niet…

Na een uurtje breekt de zon serieus door en na 3,5 uur rijden komt Grenoble in zicht, waar we een stop maken. Twee chauffeurs worden aangehouden door de Gendarmerie. Eén van hen, John, rijdt met analoge tachograaf en deze blijkt wel hele dikke strepen te trekken, waardoor het een onoplosbare puzzel is voor de Gendarmerie. Een cultureel wonder voltrekt zich: de ambtenaar blijkt goed gemutst, spreekt een beetje Engels en met een aantekening op de achterkant van de tachograaf mag John zonder boete verder rijden. Er zijn chauffeurs die om minder een boete van € 1.000 kregen in Frankrijk.

Rond 13:30 uur komen we aan in Le Bourg-d’Oissans, het dorp aan de voet van de Alpe d’Huez, waar ook de start van de wielertocht is. We maken een tocht door het dorp waar we met gejuich worden ontvangen: een warm welkom. Hierna begint de gezamenlijke klim met de vrachtwagens op de Alpe d’Huez. De automaatbak gaat vast op manueel-5 en probleemloos bereikt iedereen de top. Enkele uren na aankomst zijn bijna alle vrachtwagens leeg.

Na een uitstekende maaltijd in het dorp, gaan we naar de “Free Ride Pub”. Om de wc te bereiken, kun je met de glijbaan naar beneden. Peter, één van de chauffeurs met de respectabele leeftijd van 58 jaar, maakt er met plezier gebruik van. Drank en sterke verhalen wisselen elkaar in hoog tempo af.

Zondag 31 mei

Om 5.000 deelnemers en 15.000 bezoekers te kunnen bedienen, moet je wat inspanningen leveren. Diverse chauffeurs assisteren met lossen, plaatsen van generatoren, opbouwen van verlichting en indelen van een heus magazijn voor catering tot en met order verzamelen voor diverse  “interne afnemers” van drank en voeding.

Ik mag zelf een trailer met spullen voor het team “start” in Le Bourg- d’Oisans lossen en aansluitend de trailer afkoppelen op de camping in het dorp (waar de trailer gaat fungeren als slaapplaats voor een paar groepen). Het rijden op het campingterrein vergt de nodige stuurmanskunst. Maar we weten zonder kleerscheuren de trailer af te koppelen en het campingterrein te verlaten.

’s Avonds aanschouwen we een indrukwekkende opening van het evenement Alpe d’Huzes door Johan van der Waal. De groep chauffeurs verspreidt zich over diverse horecagelegenheden in het dorp om terug te kijken op een goede logistieke voorbereiding.


Maandag 8 juni volgt deel 2 over de logistiek van Alpe d’HuZes. Hier besteden we aandacht aan onder andere de laatste voorbereidingen, de sfeer in aanloop naar het evenement, de dag van de tocht, het retourladen en de reis terug naar Nederland.