Clicky


Franse doane weigert Nederlandse vrachtwagenchauffeur CO2-scan bij Calais

Franse doane weigert Nederlandse vrachtwagenchauffeur CO2-scan bij Calais
01-06-2015 11:02 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

CALAIS - Vrachtwagenchauffeur Reinier Vogel heeft zaterdag bij Calais van de Franse douane te horen gekregen dat hij met zijn koelwagen 'niets te zoeken had' bij de CO2-scan. Vogel had het vermoeden dat er zich een migrant onder zijn wagen zou bevinden en maakte dat duidelijk. Bij de Engelse douane mocht hij de wel scan in, maar werd hem gemeld dat zij volgens de Franse wet niet op personen mochten scannen, enkel op wagens en drugs.

"Ik rijd wekelijks naar Groot-Brittannië. Ik kwam zoals gewoonlijk zonder te stoppen vanuit Nederland aan bij de terminal. Vlak voor de hekken beginnen zijn werkzaamheden gaande. Hier hebben de wegwerkers veel roodwitte barrières in gebruik. De migranten hadden hier handig gebruik van gemaakt en er de weg mee geblokkeerd. Hierdoor werden wij gedwongen te stoppen of in ieder geval te vertragen tot vijf kilometer per uur", vertelt Reinier Vogel.

Al gauw verschenen er tientallen migranten bij zijn wagen en werden zijn spiegels ingeklapt. "Na twintig seconden reden we weer door en ben ik direct naar de CO2-controle gereden. Daar werd mij herhaaldelijk duidelijk gemaakt dat ik daar met een koeler niets te zoeken heb." Na aandringen mocht Vogel toch met zijn wagen de controle in. 

"Groot was hun verbazing dat ik een groot slot op de achterkant heb. Ik legde ze in mijn beste steenkolen Frans uit dat ze in de kisten moesten kijken. En jawel: daar zaten er twee in. Kist gauw dicht en de politie bellen", aldus Reinier Vogel. Hij merkt daarbij op dat de politie terwijl dit allemaal gebeurde in geen velden of wegen te bekennen was, ook niet bij de barricade.

'Iedereen had er wel een paar in en onder de trailer'

"Na twintig minuten arriveerde de politie en was er inmiddels een aardige file ontstaan bij de controleplaats. Iedereen had er wel een paar op het dak, in de trailer, onder de trailer en zelfs bij de schotel."

"Na nog eens twintig minuten wachten en het invullen van papierwerk werden de mannen uit mijn kist gehaald en mocht ik verder", vertelt Vogel. Maar hij was er niet helemaal gerust op dat zijn wagen nu vrij was van migranten. "Ik vroeg na de check-in bij de Franse douane of ik de scanner in mocht, want ik vermoedde dat er nog wel eens één onder de auto zou kunnen zitten. Maar ik mocht hoe dan ook niet de scan in. Niet zeuren en doorrijden!"

Bij de Engelse douane had de chauffeur meer gehoor: hij mocht de scanner in. "Eenmaal in de scanner zei ik tegen de man dat ik vermoedde dat er nog wel eens iemand onder de trailer zou kunnen zitten. Hij melde mij dat hij volgens Franse wet niet op mensen mocht scannen!" Na de scan kreeg Reinier Vogel zijn papieren terug van een andere man en vroeg hij aan hem waar ze dan eigenlijk voor scannen.

"Het antwoord was kort. Alleen wapens en drugs. Toen ik hem het voorval uitlegde was zijn simpele antwoord: "Well they don't have an invested interest in keeping them out of Britain, do they?"  

Vrachtwagenchauffeur Vogel denkt dat dat inderdaad het geval is: "De Fransen staan er ongeïnteresseerd bij en de Engelsen moedeloos omdat ze niks mogen en geen enkele hulp krijgen van de Fransen."

Transportondernemers in Nederland sporen hun chauffeurs de laatste tijd juist aan om vooral wél door de CO2-scan te gaan, om ervoor te zorgen dat er geen migranten illegaal meereizen naar Groot-Brittannië. Door na de oversteek het bewijs van de CO2-scan te tonen aan de Britse politie, weet die in ieder geval dat de chauffeur van goede wil is en absoluut niet vrijwillig migranten meeneemt, mocht er toch één gevonden worden in of onder de wagen. Lees meer hierover: Vluchtelingenprobleem Calais breidt zich uit naar havens België

Ook niet de CO2-scan in?

Niet de CO2-scan in mogen, die variant was de redactie van Transport Online nog niet tegengekomen. We zijn erg benieuwd of meer chauffeurs hiermee te maken hebben (gehad). Zo ja, stuur een mail naar: t.vanknijff@transport-online.nl