Clicky


TLN: transportsector toont in eerste kwartaal gemengd beeld

TLN: transportsector toont in eerste kwartaal gemengd beeld
27-05-2015 15:46 | Algemeen | auteur Tine van Knijff- van Hijum

ZOETERMEER - De transportsector heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een gemengd beeld laten zien. Dat blijkt uit het laatste conjunctuuronderzoek van Transport en Logistiek Nederland (TLN) inzake het eerste kwartaal 2015.

In het eerste kwartaal van dit jaar is de bedrijvigheid teruggelopen, zowel ten opzichte van het vorige als van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. De vooruitzichten voor het tweede kwartaal zijn echter gunstig. De orderportefeuille is redelijk goed gevuld. Het resultaat is dat het ondernemersvertrouwen het hoogste punt in zeven jaar heeft bereikt.

Opvallend is onder andere het verschil in resultaten voor grote en kleine bedrijven. Met name grotere bedrijven laten betere resultaten zien.

Minder bedrijvigheid

De Nederlandse economie is in het eerste kwartaal 2015 bescheiden gegroeid met 0,4%. Dit betekent voor de vierde maal achtereen een groei. Ondanks groeicijfers van de Nederlandse industrie en de detailhandel in het eerste kwartaal, loopt het niveau van de totale bedrijvigheid binnen de sector transport en logistiek terug, zowel op jaar- als op kwartaalbasis.

Volgens cijfers van het CBS vertoont de industrie na vijf maanden van krimp in maart weer een hogere dagproductie (+1,6%). De detailhandel laat in het eerste kwartaal een volumegroei van 2% op jaarbasis zien. Op basis van deze cijfers werden positievere resultaten voor de sector transport en logistiek verwacht.

Verschil tussen groot en klein

Ten opzichte van het eerste kwartaal 2015 meldt 41% van de ondernemers een hogere bedrijvigheid. Grote bedrijven zijn positiever. Van de grotere bedrijven gaat het bij 55% beter dan een jaar geleden. Bij de kleine bedrijven gaat het om 29% en het percentage voor ZZP-ers is nog iets lager, namelijk 25%.

Nog geen verbetering

Wat het prijsniveau betreft, is er binnen de sector transport en logistiek nog geen verbetering opgetreden. De tevredenheid van ondernemers neemt op bijna alle vlakken toe, maar over de prijzen zijn ze nog steeds niet te spreken.

Voordat in het voorjaar van 2008 de kredietcrisis uitbrak, meldde gemiddeld 80% van alle bedrijven in een eerste kwartaal hogere prijzen. Gebruikelijk was dat in een eerste kwartaal bij de meeste bedrijven prijscorrecties werden toegepast. Tegenwoordig lijkt dit per opdrachtgever op willekeurige momenten te gebeuren.