Clicky


Vrachtwagenchauffeurs: Meer vrachtwagenongevallen door gebruik sociale media tijdens het rijden

Vrachtwagenchauffeurs: Meer vrachtwagenongevallen door gebruik sociale media tijdens het rijden
26-05-2015 10:05 | Transport | auteur De Redactie

ZWAAGWESTEINDE - Uit onderzoek van Transport Online onder 626 vrachtwagenchauffeurs blijken vooral het bezig zijn met sociale media en de nationaliteit van de chauffeur ten grondslag te liggen aan de toename van ongevallen met vrachtwagens de laatste tijd.

Volgens ruim 82 procent van de ondervraagde vrachtwagenchauffeurs is het aantal vrachtwagenongevallen de laatste tijd toegenomen.

Op de vraag wat volgens de vrachtwagenchauffeurs de oorzaak is van de toename van de ongevallen noemt 28,2 procent het 'bezig zijn met sociale media'. Ook is volgens de chauffeurs de nationaliteit van de chauffeur bepalend (21,2%). Ook werkdruk (16,2%) en een slechte rijopleiding (15,1%) scoren hoog.

Bijna 45 procent van de ondervraagden zijn zelf betrokken geweest bij een ongeval. Opvallend is dat geen enkel ongeval veroorzaakt werd door het gebruik van sociale media. Maar liefst 57,3 procent van de chauffeurs die betrokken zijn geweest bij een ongeval geeft aan dat het ongeval werd veroorzaakt door iemand anders.

Toch geeft nog ruim zeven procent aan dat het ongeval veroorzaakt werd doordat de chauffeur 'even niet zat op te letten'. Ruim twee procent geeft aan even in slaap te zijn gevallen.

Ook zien we, wanneer er naar de feitelijke oorzaak wordt gevraagd, dat ook weersomstandigheden van grote invloed zijn op de toename van vrachtwagenongevallen. Zo vertelt ene chauffeur: "Ik ben twee keer betrokken geweest bij een vrachtwagenongeval door slechte weersomstandigheden. De eerste in dichte mist in een kettingbotsing. De tweede keer tijdens regenval waardoor iemand de macht over het stuur kwijtraakte en voor mijn vrachtwagen terecht kwam en daarbij het leven heeft verloren door de impact van de klap."

Ook foutief invoegen door automobilisten wordt vaak genoemd als oorzaak. Zo zegt een chauffeur: "Een personenwagen moest zo nodig even voor mij in voegen terwijl hij geen voorrang had. Voor mij bleef er onvoldoende remweg over waardoor ik er bovenop klapte. Uiteraard werd ik als schuldige aangewezen."

Bij 9,6 procent van de ongevallen betrof het een dodelijk ongeval. Opvallend is dat toch best veel chauffeurs een zelfmoord hebben meegemaakt.

Op de vraag of zij na het ongeval door de werkgever genoeg begeleiding hebben gekregen antwoord maar liefst 61 procent positief. De ruime meerderheid, 73 procent, geeft aan na het ongeval voorzichtiger te zijn gaan rijden.

Oplossing

De 626 vrachtwagenchauffeurs is, middels een open vraag, gevraagd naar de oplossing voor de toename van vrachtwagenongevallen. Dit blijkt nog niet zo eenvoudig, de meningen zijn hierover verdeeld.

Toch geven veel chauffeurs aan dat het raadzaam zou zijn om iemand die een rijopleiding volgt verplicht een keer mee te laten rijden in een vrachtwagen zodat men zelf kan ervaren wat je ziet en vooral niet ziet als vrachtwagenchauffeur en dat er een veel langere remweg is dan bij personenauto's.

Er wordt tevens geadviseerd om de buitenlandse chauffeurs meer te controleren op de geldigheid van het rijbewijs en of de verplichte Code 95 aanwezig is en of het materieel waarmee men onderweg is wel deugdelijk is. Ook adviseert men om de rijopleiding voor vrachtwagenchauffeurs Europawijd gelijk te trekken. De chauffeurs hebben nog altijd het idee dat deze opleiding in Oost-Europa onvoldoende is.

Het punt sociale media wordt ook herhaaldelijk genoemd. "Een blokkade op sociale media tijdens het rijden, zodanig dat bellen wel mogelijk is", zegt een chauffeur.

"Ik betrap mezelf erop dat ik whatsapp en Facebook onder het rijden en velen met mij. Laten ze maar iets uitvinden dat wanneer je gaat rijden het internet wegvalt."

Ook een verlaging van de werkdruk noemen veel chauffeurs als oplossing. "De werkdruk verlagen, dat ligt veel te hoog!", zegt een chauffeur.

Een ander zegt hierover: "De tijdsdruk moet verminderen. Ik maak het zelf vaak genoeg mee dat de verlader de vracht te laat aanmeldt en dat de chauffeur de tijd maar in moet halen."

Tot slot een oplossing die wellicht nooit kwaad kan om toe te passen: "De mentaliteit van de weggebruikers in het algemeen moet veranderen. We gunnen elkaar niets, ook geen ruimte op de weg. Hier zijn ook de vrachtwagenchauffeurs zelf schuldig. Ja, er zijn weggebruikers die zich echt niet aan de regels houden maar afstand houden en elkaar iets meer ruimte gunnen voorkomt al een hele hoop ellende."

Het volledige onderzoek is bij de redactie van Transport Online op te vragen