Clicky


Halverwege: Johannes Dijkstra

Halverwege: Johannes Dijkstra
20-05-2015 09:24 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

HOMMERTS - In de rubriek Halverwege deze week Johannes Dijkstra (32) uit Hommerts in Friesland. Hij is als vrachtwagenchauffeur soms weken achtereen van huis.

"Daar kies ik voor. Ik kom zo in streken waar anderen niet komen." Hij rijdt voor Van Duijn Transport voornamelijk naar Oslo in Noorwegen, met bloemen en groente en fruit. Johannes is soms wel een week tot twee weken onderweg, hij maakt ook binnenlandse ritten in Noorwegen.

Wat is er zo mooi aan zo noordelijk rijden?

"Ik ben een liefhebber van natuur, dat is hier toch net even wat anders. En hier op het noorden hebben we een hechte gemeenschap als truckers onder elkaar. Ik heb al eerder op het noorden gereden. Daarna heb ik drie jaar op Frankrijk gereden. Ik ben daarop terug gekomen en rijdt nu sinds een half jaar weer naar Noorwegen."

Brengt rijden in Noorwegen extra uitdagingen met zich mee?

"Je zit natuurlijk met de kou en ’s winters met sneeuw en ijs. Daar heb je je sneeuwkettingen voor, je moet zorgen dat je je materiaal voor elkaar hebt daar, anders speel je met je eigen leven."

Heb je de laatste tijd nog opmerkelijke dingen meegemaakt onderweg?

"De laatste tijd worden veel Nederlandse chauffeurs aangehouden voor drugstransport. Op 1 mei is een Nederlandse chauffeur aangehouden met een dubbele vloer in zijn vrachtwagen. Daar lag zo’n vierhonderd, vijfhonderd kilo drugs onder. Sindsdien worden we extra gecontroleerd."



Heb je zelf ook extra controles gehad?

"Dinsdagochtend nog in Malmö. Ze kwamen meteen met een snuffelhond aanzetten. Gelukkig rijd ik met vast materiaal: een vaste trekker en een vaste trailer. Maar ik kan me voorstellen dat als je een koppeltrainer van iemand overneemt, je niet weet wat daar eerder mee is gebeurd en je best even in spanning kan zitten bij zo’n controle."

Hoe gaat het er onderweg aan toe in Noorwegen?

"De wegen in Noorwegen zijn veel smaller dan die in Zweden. Het is altijd afwachten of, bijvoorbeeld, Oost-Europese chauffeurs dat goed inschatten. Heel vaak gaan ze te snel of te langzaam de bocht in. Ik heb kortgeleden nog moeten uitwijken naar de berm om een frontale botsing te voorkomen."

"Wat hier beter is dan bijvoorbeeld in Duitsland, waar ik steeds doorheen rijd, is dat hier bij wegwerkzaamheden al ver van tevoren de snelheid eruit wordt gehaald. Ook is hier veel meer ruimte op de weg, in Duitsland zijn de wegen al overbevolkt. Bij wegwerkzaamheden is dat veel sneller gevaarlijk."



Wel eens gevaarlijke situaties meegemaakt?

"Het blijft opletten en naar mijn idee wordt het steeds erger. Het is altijd afwachten of andere chauffeurs hun auto in de macht hebben. Je moet in elk geval zorgen dat je zelf alles goed voor elkaar hebt. Ik zie wel eens vrachtwagens onderweg waar duidelijk geen onderhoud aan wordt gepleegd, meestal met Oost-Europees kenteken. Als je er niets aan doet, gaan je remmen kapot, je wielbouten kapot… Qua vrachtprijs kunnen ze hier in Noorwegen een leuke cent verdienen en ik geef ze geen ongelijk, maar als je ziet waar sommigen mee rijden… Zo zijn ze een gevaar voor zichzelf én anderen."



Is het nog leuk om een Nederlandse vrachtwagenchauffeur te zijn?

"Ik kies er nog steeds voor. Ik ben er wel mee bezig geweest om naar Amerika of Canada te gaan, maar of het daar beter is? Overal is wel wat, denk ik. Ik zit wel te denken aan een huis in Noorwegen, maar voorlopig wil ik lekker door blijven gaan."


In de rubriek Halverwege laten we mensen aan het woord die werkzaam zijn in de transportsector en voor hun werk vaak onderweg zijn. Ook een keer geïnterviewd worden voor Halverwege? Mail naar t.vanknijff@transport-online.nl