Clicky


Antonov en Saoedi-Arabië bouwen nieuw vliegtuig: Antonov-132

Antonov en Saoedi-Arabië bouwen nieuw vliegtuig: Antonov-132
13-05-2015 09:28 | Algemeen | auteur Tine van Knijff- van Hijum

SAOEDI-ARABIË - Taqnia Aeronautics Company uit Saoedi-Arabië heeft een overeenkomst getekend met Antonov Company om in Saoedi-Arabië een licht-vrachtvliegtuig te ontwikkelen en te produceren: de Antonov-132.

 De overeenkomst werd ondertekend in het bijzijn van H.H. Dr. Turki Bin Saud bin Mohammed Al-Saud, voorzitter van de King Abdulaziz Stad voor Wetenschap en Technologie (KACST) en voorzitter van de raad van bestuur voor Taqnia Aeronautics Company.

Het doel van deze overeenkomst is om een ​​aantal doelstellingen te bereiken, inclusief de overdracht van luchtvaartindustrietechnologie naar Saoedi-Arabië en om jeugdige Saoedi'ste kwalificeren om te kunnen werken in de luchtvaartindustrie, waar het Saoedische personeel zal worden getraind door Oekraïense experts op het gebied van de luchtvaartindustrie. Gekwalificeerde Saoedi's worden aangetrokken van universiteiten en instituten om hen te betrokken bij de eerste ervaring voor Saudi-Arabië in de luchtvaartindustrie.

 Volgens deze overeenkomst, gaan de King Abdulaziz City voor wetenschap en technologie (KACST), Taqnia AeronauticsCompany en Antonov Company samen het huidige model Antonov-32 (zie foto) ontwikkelen om extra mogelijkheden toe te voegen op het gebied van lading, bereik en opstijgen. Dit houdt ook in de volledige ontwikkeling van de cockpit met geavanceerde navigatiesystemen van Amerikaansde makelij die de bemanning in staat stelt om meer ingewikkelde taken te doen, in aanvulling op de vele andere functies die het vermogen van het vliegtuig aanzienlijk zullen laten toenemen ten opzichte van het oude model. Het nieuwe model van de vliegtuigen zal Antonov-132 worden genoemd en Saoedi-Arabië zal eigenaar worden van het intellectuele eigendom en de technische ontwerpen van het vliegtuig.



De Antonov-32 werd geselecteerd na het bestuderen van de behoeften van het Koninkrijk Saoedi-Arabië en de internationale markt voor lichte transportvliegtuigen in de militaire en civiele sectoren, en de studie van de beschikbare opties. Deze leidde uiteindelijk tot de selectie van het vliegtuig dat dus nog verder moet worden ontwikkeld om te kunnen voldoen aan de eisen van het Koninkrijk en de wereldluchtvaartorganisaties, zoals het vermogen van het vliegtuig om vele taken uit te kunnen voeren, waaronder het vervoer van materialen en apparatuur, het transport van personeel en soldaten, parachutespringen, medische evacuatie, verkenning, maritieme surveillance en andere militaire en civiele taken. Het 'oude model' heeft bijvoorbeeld al aangetoond onder andere te kunnen landen op onverharde startbanen, een eigenschap die veel andere transportvliegtuigen niet hebben.

De Oekraïense zijde, die werd vertegenwoordigd door Antonov Company, is verheugd over de samenwerking die het beide partijen mogelijk maakt om nieuwe horizons te openen voor samenwerking in de luchtvaart en ruimtevaartindustrie. Antonov heeft een lange ervaring op dit gebied sinds haar oprichting in 1946 toen de AN-2 tweedekker is gemaakt. Deze is meer dan zestig jaar lang in serie geproduceerd. De vliegtuigen van Antonov worden op grote schaal gebruikt in 78 landen van de wereld, zowel door militaire als civiele operators.