Clicky


Azerbeidzjan en China kopen AN-178's bij Antonov

Azerbeidzjan en China kopen AN-178's bij Antonov
12-05-2015 15:14 | Luchtvracht | auteur Tine van Knijff- van Hijum

KIEV (UKRAINE) - Silk Way Airlines LLC Azerbaijanian Company heeft tien AN-178 transportvliegtuigen besteld bij Antonov. De partijen willen geen details over de inhoud van het contract onthullen.

In een reactie op zijn keuze merkt Zaur Akhundov, voorzitter van Silk Way Airlines, op: "Dit vliegtuig is universeel. Het is zeer aantrekkelijk door de technische eigenschappen. Het is een zeer goede vervanging van de AN-12. We zullen actief gebruikmaken van de AN-178 voor vrachtvervoer."

China koopt er twee

Er gaan ook twee AN-178's naar China. Antonov ondertekende namelijk ook een contract met Beijing A-Star Science & Technology Company, een Chinees bedrijf. Het contract is een akkoord over de aankoop én samenwerking op de gezamenlijke serieproductie van de AN-178 in China. 

Wang Hongliang, directeur-generaal van Beijing A-Star Science & Technology Company: "We denken dat de AN-178 een zeer goed vliegtuig is dat grote perspectieven kan bieden op de Chinese markt. We zullen twee vliegtuigen kopen,en de productie van de AN-178 in China organiseren.

Voordelen AN-178

Vergeleken met de AN-12 heeft de AN-178 een aantal voordelen. De eerste is dat de AN-178 volledig voldoet aan de moderne eisen van luchtwaardigheid, daarbij rekening houdend met de verdere ontwikkeling van vliegtuigen.

Met een brandstofverbruik bijna gelijk aan dat van AN-12, heeft de AN-178 een hogere productiviteit dankzij de kruissnelheid die 35% hoger is. Bovendien kan het nieuwe vliegtuig tot 12,2 kilometer hoogte, terwijl de kruissnelheid van de AN-12 is begrensd tot 8,5 kilometer.



Nog een voordeel van de AN-178 is de luchtdichte bagageruimte. Dit zorgt er niet alleen voor dat passagiers meegenomen kunnen worden in de romp zonder vluchthoogtebeperkingen, maar vergroot ook wezenlijk de lijst van mogelijke ladingen. De aanwezigheid van een luchtdicht compartiment is vooral belangrijk bij het vervoeren van dragende patiënten en gewonden in stretchers.

De AN-178 is aanzienlijk goedkoper in gebruik dan de AN-12. Allereerst wegens het gebruik van twee motoren in plaats van vier. Dat scheelt in onderhoud van propellers en hun verloopstukken. Daarnaast heeft de AN-178 twee keer zo weinig cockpitpersoneel nodig dan de AN-12 - drie bemanningsleden in plaats van zes. Moderne apparatuur aan boord vereenvoudigt en verlaagt de operationele kosten.

Net zoals zijn voorganger is de AN-178 in staat om autonoom te opereren buiten de belangrijkste luchthavens, met inbegrip van slecht uitgeruste vliegvelden met onverharde landingsbanen. In tegenstelling tot de concurrenten kan de AN-178 transportapparatuur transporten uitvoeren zonder speciale apparatuur in de woestijn of toendra.