Clicky


Garnalen voortaan over het water

Garnalen voortaan over het water
29-04-2015 11:12 | Algemeen | auteur De Redactie

ROTTERDAM - Garnalenleverancier Heiploeg International, onderdeel van Parlevliet & Van der Plas, heeft een deel van hun ladingpakket naar het water gebracht. Het gaat om de importreefers gevuld met garnalen uit Azië die in Rotterdam binnen komen en over het binnenwater naar de terminal in Harlingen worden gebracht.

Van daar gaan de containers over de weg naar de verwerkingsfabriek van Heiploeg in Zoutkamp. De logistiek adviseurs van het Bureau Voorlichting Binnenvaart waren nauw betrokken bij deze overstap. Dat maakt Heiploeg een van de vele verladers die door advies op maat de weg naar het water gevonden heeft.

Doorbraak in reefervervoer

Nog tot niet zo heel lang geleden was het überhaupt ondenkbaar om diepvriesproducten met een ‘langzame’ modaliteit als de binnenvaart te vervoeren. Sinds de komst van de koel-/vriescontainer, de zogenaamde reefer, is het nu mogelijk vers- en vriesproducten tijdens transport op de benodigde lage temperatuur te houden. Dit opende de deuren voor the Blue Road.

Het vervoer van reefers per binnenvaartschip biedt wel wat extra uitdagingen. Zo past vervoer per binnenschip van reefers naar het achterland lastig binnen het logistieke concept van zeerederijen, omdat de rederij dan meer vrije dagen aan de verlader moet geven om de container te lossen. Iets waar niet elke zeerederij blij mee is.

Voor de import van vlees en vis komt er een lastig punt bij. Deze producten moeten namelijk eerst gekeurd worden door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) alvorens vervoerd te mogen worden naar het achterland. Normaal worden containers gelost vanuit het zeeschip op een vrachtwagen, deze rijdt naar de keuringslocatie en rijdt vervolgens door naar de plaats van bestemming.

Nu moeten die containers na de keuring terug naar de haven om van daar op een binnenschip geladen te kunnen worden. Een extra handling, wat de optie voor vervoer over water vaak te duur maakte. In het geval van Heiploeg is dit door inzet van HOV Harlingen dusdanig afgestemd met de diverse partijen dat het praktisch en prijstechnisch gunstig bleef om per binnenschip naar het Noorden te vervoeren. Voor Heiploeg is het leveren vanuit Harlingen naar Zoutkamp veel makkelijker en accurater en zodoende efficiënter te plannen.

Groeikansen the Blue Road

Heiploeg importeert zo’n 700 containers per jaar uit Azië. Nu gaat een deel over water naar Harlingen. Op termijn wordt gekeken om dit aandeel binnenvaart te vergroten. Dit zal afhangen van de ervaringen en niet in de laatste plaats de medewerking van zeerederijen.

De overstap van Heiploeg kan als goed voorbeeld dienen voor andere verladers die de stap naar het water overwegen. Vrijwel alle economische regio’s in Nederland en Noordwest-Europa zijn via grootscheepsvaarwater ontsloten en bezitten een verborgen capaciteit van tenminste 100%. De binnenvaart kan in Nederland alleen al een kwart van het vrachtvervoer over de weg overnemen. Een kwart minder goederenvervoer op de Nederlandse wegen betekent een afname van ruim 4 miljoen vrachtwagenbewegingen en een gemiddelde reductie van 30% CO2 uitstoot.