spacer
home contact zoek
 
Wegvervoer | Ongevallen | Bedrijfsnieuws | Financieel | Nieuw Materieel | Gestolen/Vermist | Weer en Verkeer | Logistiek
Spoorvervoer | Luchtvaart | Binnenvaart | Zeevaart | Personenvervoer | Dakar | Column | Algemeen
 

FNV Bondgenoten: liberalisering in de transportsector is een gevaar op de weg

FNV Bondgenoten: liberalisering in de transportsector is een gevaar op de weg Vanavond besteedt Zembla in de uitzending ‘Explosief transport’ uitgebreid aandacht besteed aan misstanden in het wegtransport. Naar aanleiding van de uitzending draagt FNV Bondgenoten komende week haar onderzoeksresultaten van de onderzochte bedrijven Den Hartogh en Van den Bosch Transport over aan de Inspecteurs Generaals van de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT) en de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Het betreft hier onder ede afgelegde getuigenverklaringen van werknemers, arbeidscontracten, filmbeelden en telefoongesprekken van sollicitatiegesprekken door buitenlandse chauffeurs bij de bewuste bedrijven. FNV Bondgenten gaat de ILT verzoeken om het door hen gesloten handhavingconvenant wat gebaseerd is op vertrouwen met Den Hartogh transport per direct te beëindigen en alle voertuigen van het bedrijf de komende tijd intensief te controleren op naleving van de wet en regelgeving. Directeur Peter van den Bosch van Van den Bosch Transport uit Erp moet binnenkort onder ede getuigen in een door FNV Bondgenoten aangespannen rechtszaak.

Campagne
Al meer dan een jaar voert FNV Bondgenoten actief campagne om aan te tonen wat er mis is in het wegtransport. Duidelijk is geworden dat Europa met de grote loonsverschillen en de slechte handhaving van wet en regelgeving nog lang niet klaar is voor een verdergaande liberalisering van het beroepsgoederenvervoer.

Inspectiediensten
Daarnaast heeft FNV Bondgenoten geconstateerd dat inspectiediensten worden uitgekleed en dat in armmoede moet worden uitgegaan van de goede trouw van de ondernemer. Er is geen tijd en er zijn onvoldoende mensen en middelen om wet- en regelgeving effectief te controleren.

In het onderzoek constateerde FNV Bondgenoten dat er bij de door de Arbeidsinspectie en de ILT uitgevoerde controles niet eens met chauffeurs is gesproken. Uitgangspunt zou bij controles juist moeten zijn dat er ook gesproken wordt met mensen van de werkvloer, die weten immers wat er in de praktijk gaande is binnen een bedrijf.

Edwin Atema, bestuurder bij FNV Bondgenoten: "In het wegtransport hebben we de laatste jaren kunnen zien wat voor een ontwrichtende impact het 'Vrije Europa' heeft gehad op onze sector. Gezonde werkgelegenheid gaat verloren, de verkeersveiligheid komt in gevaar, transporteurs gunnen elkaar het verlies nog niet en opdrachtgevers wassen hun handen schoon in het afvalwater van hun transporteurs. Het lijkt wel alsof niemand zich nog verantwoordelijk voelt voor wat er in deze sector gaande is."

Atema vervolgt: "Er zijn bedrijven waar de chauffeurs als 'zombies' langs de weg rijden. Deze veelal Oost-Europese chauffeurs rijden vaak weken en soms zelfs maanden achter elkaar rond op de West- Europese wegen en dat tegen een hongerloontje en zonder enige rechtsbescherming. Tegelijkertijd moeten Nederlandse chauffeurs vrezen voor hun baan, omdat hun werkgever vaak niet aarzelt hen te vervangen door goedkope Oost-Europese chauffeurs. Met de huidige situatie is het vragen om ongelukken."

Geen verder versoepeling van de spelregels
FNV Bondgenoten is een fel tegenstander van een nog verdere liberalisering van de transportsector. Er zijn vele acties gevoerd, Kamervragen gesteld, getuigen onder ede gehoord en vele werkgevers die zich tegen een verdere liberalisering hebben uitgesproken.

Nu is het tijd voor de overheid om orde op zaken te stellen in de transportsector. Het kan niet langer zijn dat FNV Bondgenoten met alle middelen de misstanden in het wegtransport aan blijft pakker terwijl de overheid wegkijkt en bestaande wet en regelgeving wil opheffen. Dat betekent: geen verdere versoepeling van de spelregels en een effectieve handhaving hiervan door de inspectiediensten.

Lees ook:
» Zembla: Hoe veilig is explosief transport?






Meer Gevaarlijke Stoffen nieuws
- Situatie Kanaaltunnel steeds nijpender
- Taakstraf geëist tegen chauffeur vuilniswagen
- Brussel duikt in overname van TNT door FedEx
- Blog Joe Lenzen: Californië
- Calais: vijf ton schade per dag
- UPS neemt Coyote Logistics over
- Frans-Brits overleg over vluchtelingen
- Werknemers MyFerryLink blokkeren opnieuw haven van Calais [+foto's&video]
- Franse boeren protesteren nog steeds [+foto] - UPDATE
- Cameron: Groot-Brittannië geen veilige haven voor migranten
- Boeren laten inhoud Nederlandse tankwagens riool in lopen [+foto's&video's]
- Rijverbod Frankrijk gedeeltelijk opgeheven vanwege Calais problematiek
- Oud-eigenaar failliet transportbedrijf Brutra Doetinchem wil via rechter genoegdoening
- Ook woensdagavond weer poging tot bestorming Kanaaltunnel door migranten [+video]
- Eerste blokkade boze Belgische boeren [+video]
- Extra Franse agenten naar Kanaaltunnel
- Belgische boeren gaan ook actievoeren
- D66 Europarlementariër vraagt opheldering Franse wegblokkades
- Weer fikse vertragingen richting Eurotunnel [update]
- Roemeense politie vindt 333 kilo drugs bestemd voor Nederland in twee vrachtwagens [+video]
- De Band Uitzendbureau failliet verklaard
- Franse boeren misleiden vervoerders: acties nu in havengebied
- P & S Transport en Trading BV failliet
- Ook woensdag weer acties van Franse boeren op Franse snelwegen [update]
- Opnieuw migrant overleden tijdens bestorming Kanaaltunnel
- Miljoenen voor beveiliging Kanaaltunnel [+video]
- Grote bestorming Kanaaltunnel
- Sharon Dijksma: leeghalen vrachtwagens onacceptabel
- Schultz: Calais problematiek uitzonderlijke situatie voor handhaving rij- en rusttijden
- FNV in hoger beroep na uitspraak in Heiploeg rechtszaak
Transportrisico

365payrol

12 Mooisten 2015

Doet u ook mee aan de 12 Mooiste Trucks 2015 verkiezing?

Lees de voorwaarden voor deelname hier!

Logistiek Verbeteren

Inloggen Leden




Dossier Calais

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagine met Realtime Scheepsinformatie

spacer
Meer realtime scheepsinformatie »

Marktonderzoek Transport

Voordelig Adverteren op Transport Online


WEER










 



Transport Online op Facebook

INFORMATIE

Gebruiksvoorwaarden
Disclaimer
Contact
Colofon
Adverteren