spacer
home contact zoek
 
Wegvervoer | Ongevallen | Bedrijfsnieuws | Financieel | Nieuw Materieel | Gestolen/Vermist | Weer en Verkeer | Logistiek
Spoorvervoer | Luchtvaart | Binnenvaart | Zeevaart | Personenvervoer | Dakar | Column | Algemeen
 

FNV Bondgenoten: liberalisering in de transportsector is een gevaar op de weg

FNV Bondgenoten: liberalisering in de transportsector is een gevaar op de weg Vanavond besteedt Zembla in de uitzending ‘Explosief transport’ uitgebreid aandacht besteed aan misstanden in het wegtransport. Naar aanleiding van de uitzending draagt FNV Bondgenoten komende week haar onderzoeksresultaten van de onderzochte bedrijven Den Hartogh en Van den Bosch Transport over aan de Inspecteurs Generaals van de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT) en de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Het betreft hier onder ede afgelegde getuigenverklaringen van werknemers, arbeidscontracten, filmbeelden en telefoongesprekken van sollicitatiegesprekken door buitenlandse chauffeurs bij de bewuste bedrijven. FNV Bondgenten gaat de ILT verzoeken om het door hen gesloten handhavingconvenant wat gebaseerd is op vertrouwen met Den Hartogh transport per direct te beëindigen en alle voertuigen van het bedrijf de komende tijd intensief te controleren op naleving van de wet en regelgeving. Directeur Peter van den Bosch van Van den Bosch Transport uit Erp moet binnenkort onder ede getuigen in een door FNV Bondgenoten aangespannen rechtszaak.

Campagne
Al meer dan een jaar voert FNV Bondgenoten actief campagne om aan te tonen wat er mis is in het wegtransport. Duidelijk is geworden dat Europa met de grote loonsverschillen en de slechte handhaving van wet en regelgeving nog lang niet klaar is voor een verdergaande liberalisering van het beroepsgoederenvervoer.

Inspectiediensten
Daarnaast heeft FNV Bondgenoten geconstateerd dat inspectiediensten worden uitgekleed en dat in armmoede moet worden uitgegaan van de goede trouw van de ondernemer. Er is geen tijd en er zijn onvoldoende mensen en middelen om wet- en regelgeving effectief te controleren.

In het onderzoek constateerde FNV Bondgenoten dat er bij de door de Arbeidsinspectie en de ILT uitgevoerde controles niet eens met chauffeurs is gesproken. Uitgangspunt zou bij controles juist moeten zijn dat er ook gesproken wordt met mensen van de werkvloer, die weten immers wat er in de praktijk gaande is binnen een bedrijf.

Edwin Atema, bestuurder bij FNV Bondgenoten: "In het wegtransport hebben we de laatste jaren kunnen zien wat voor een ontwrichtende impact het 'Vrije Europa' heeft gehad op onze sector. Gezonde werkgelegenheid gaat verloren, de verkeersveiligheid komt in gevaar, transporteurs gunnen elkaar het verlies nog niet en opdrachtgevers wassen hun handen schoon in het afvalwater van hun transporteurs. Het lijkt wel alsof niemand zich nog verantwoordelijk voelt voor wat er in deze sector gaande is."

Atema vervolgt: "Er zijn bedrijven waar de chauffeurs als 'zombies' langs de weg rijden. Deze veelal Oost-Europese chauffeurs rijden vaak weken en soms zelfs maanden achter elkaar rond op de West- Europese wegen en dat tegen een hongerloontje en zonder enige rechtsbescherming. Tegelijkertijd moeten Nederlandse chauffeurs vrezen voor hun baan, omdat hun werkgever vaak niet aarzelt hen te vervangen door goedkope Oost-Europese chauffeurs. Met de huidige situatie is het vragen om ongelukken."

Geen verder versoepeling van de spelregels
FNV Bondgenoten is een fel tegenstander van een nog verdere liberalisering van de transportsector. Er zijn vele acties gevoerd, Kamervragen gesteld, getuigen onder ede gehoord en vele werkgevers die zich tegen een verdere liberalisering hebben uitgesproken.

Nu is het tijd voor de overheid om orde op zaken te stellen in de transportsector. Het kan niet langer zijn dat FNV Bondgenoten met alle middelen de misstanden in het wegtransport aan blijft pakker terwijl de overheid wegkijkt en bestaande wet en regelgeving wil opheffen. Dat betekent: geen verdere versoepeling van de spelregels en een effectieve handhaving hiervan door de inspectiediensten.

Lees ook:
» Zembla: Hoe veilig is explosief transport?






Meer nieuws
- Maat huldigt jubilarissen [+foto]
- Vakbonden dagen Heiploeg voor de rechter
- Gevonden lichaam van Henry de Vries
- Stoffelijk overschot gevonden in auto Henry de Vries
- Dubbele pech voor Duitse vrachtwagenchauffeur [+foto]
- FIOD rolt illegale sigarettenfabriek op
- Twee verdachten aangehouden voor inbraak in vrachtwagens
- Auto vermiste Henry de Vries gevonden [+foto's]
- Brandstofdief kort na diefstal aangehouden
- Vrachtwagenchauffeuse houdt vierdaagse 'bedevaartstocht' voor goede cao
- CNV: UPS betaalt geen loonsverhoging
- Vrachtwagenchauffeur Honselersdijk sterft natuurlijke dood
- Frankrijk: 30.000 euro boete en 1 jaar gevangenisstraf voor rusten in cabine - UPDATE
- Vernieuwing faillisementsrecht ligt op schema
- FNV leden stemmen tegen, geen onderhandelaarsakkoord TNT
- PvdA stelt vragen aan EC over misstanden IKEA
- Vrachtwagenchauffeur dood naast vrachtwagen gevonden in Honselersdijk [+foto's]
- Justitieminister Opstelten: Slachtoffer ladingdiefstallen wel geïnformeerd
- Flinke hoeveelheid harddrugs onderschept
- Chauffeursactie bij Boekestijn Transport Mill [+foto's]
- 'IKEA doet aan sociale dumping bij transport' [+video]
- Nederlandse vrachtwagenchauffeur gepakt met drugs door douane [+foto]
- 28-jarige Haarlemmer steelt portemonnee uit vrachtwagen
- Ook bulkvervoer Berghuis Assen onder de vlag van A-Ware
- Mansveld maakt werk van schoner, stiller en zuiniger wagenpark
- SP stelt Kamervragen over inzet Moldavische vrachtwagenchauffeurs
- Vervoersvolumes groter door economisch herstel
- Agnes Jongerius: "Onze chauffeurs zijn geen pinautomaat" [+audio]
- Enquête Febetra: Belgische vervoeder verliest meer en meer terrein
- Koeriersbedrijven profiteren van internetwinkels


Mitoz

Transportrisico


365payrol



Juridisch Advies
In het wegvervoer doen zich kwesties voor waarin u zich afvraagt hoe dit bij de wet geregeld is.

Zeker als transportondernemer wilt u goed geinformeerd blijven. Op onze website behandelt Mr. Rene de Bondt regelmatig juridische zaken.

» Code 95 - Werkgever moet nascholing vergoeden
» Lading niet gereed. Vervoerder berekent toch vracht
» De zzp'er in het wegvervoer: ondernemer of ...
» De controleplicht van de wegvervoerder
» Retentierechten in het vervoer
» Checklist Vervoerovereenkomsten
» Betaaltermijnen wettelijk vastgelegd

spacer
spacer
Meer juridisch advies »

Marktonderzoek Transport


Voordelig Adverteren op Transport Online


Nieuwsoverzicht
» Vrachtwagen van de weg langs A12 [+foto]
» Treinverkeer Breda plat door stroomstoring
» Echtpaar gewond bij aanrijding op N371
» HAVI Logistics koelt bakwagen op zonne-energi...
» Nieuwe Daf CF koelwagen voor Van Breukelen Ka...
» Cel voor man met tas vol vuurwapens tijdens N...
» Poetin: bemoei je met je eigen zaken
» Maat huldigt jubilarissen [+foto]
» Thermo King voor tiende opeenvolgende jaar ve...
» Ruim tweehonderd banen weg bij The Phone Hous...
» OVSE: gerommel met wrakstukken MH17
» Trein met lichamen aangekomen in Charkov
» Maleisië: wij kregen lichamen vrij
» Acht arrestaties bij ontruiming kraakpanden
» Extra controles tegen spoorlopers in Zeeland
» Kinderen niet schuldig aan dugoutongeluk Twij...
» De eerste IVECO Stralis Hi-Road Euro-VI op LN...
» Australië gaat Nederland helpen met transpor...
» Bijrijdster overleden bij ongeval Belgische E...
» Uitbater Kanaaltunnel ziet omzet groeien
» Vakbonden dagen Heiploeg voor de rechter
» Minder letsel door bedrijfsongevallen
» Zeventig kilo hasj in boot Schiermonnikoog
» Boskalis ontvangt voornemen tot gunning proje...
» BAM dumpt Waalse dochter zonder toekomstpersp...
» Combinex ontvangt Graydon award
» ING: Binnenlandse transport en logistiek trek...
» Gevonden lichaam van Henry de Vries
» Zwarte dozen MH17 overgedragen aan Maleisië
» Dode bij schietpartij winkelcentrum Alphen
spacer
spacer

WEER










Transport Online op Facebook