spacer
home contact zoek
 
Wegvervoer | Ongevallen | Bedrijfsnieuws | Financieel | Nieuw Materieel | Gestolen/Vermist | Weer en Verkeer | Logistiek
Spoorvervoer | Luchtvaart | Binnenvaart | Zeevaart | Personenvervoer | Dakar | Column | Algemeen
 

FNV Bondgenoten: liberalisering in de transportsector is een gevaar op de weg

FNV Bondgenoten: liberalisering in de transportsector is een gevaar op de weg Vanavond besteedt Zembla in de uitzending ‘Explosief transport’ uitgebreid aandacht besteed aan misstanden in het wegtransport. Naar aanleiding van de uitzending draagt FNV Bondgenoten komende week haar onderzoeksresultaten van de onderzochte bedrijven Den Hartogh en Van den Bosch Transport over aan de Inspecteurs Generaals van de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT) en de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Het betreft hier onder ede afgelegde getuigenverklaringen van werknemers, arbeidscontracten, filmbeelden en telefoongesprekken van sollicitatiegesprekken door buitenlandse chauffeurs bij de bewuste bedrijven. FNV Bondgenten gaat de ILT verzoeken om het door hen gesloten handhavingconvenant wat gebaseerd is op vertrouwen met Den Hartogh transport per direct te beëindigen en alle voertuigen van het bedrijf de komende tijd intensief te controleren op naleving van de wet en regelgeving. Directeur Peter van den Bosch van Van den Bosch Transport uit Erp moet binnenkort onder ede getuigen in een door FNV Bondgenoten aangespannen rechtszaak.

Campagne
Al meer dan een jaar voert FNV Bondgenoten actief campagne om aan te tonen wat er mis is in het wegtransport. Duidelijk is geworden dat Europa met de grote loonsverschillen en de slechte handhaving van wet en regelgeving nog lang niet klaar is voor een verdergaande liberalisering van het beroepsgoederenvervoer.

Inspectiediensten
Daarnaast heeft FNV Bondgenoten geconstateerd dat inspectiediensten worden uitgekleed en dat in armmoede moet worden uitgegaan van de goede trouw van de ondernemer. Er is geen tijd en er zijn onvoldoende mensen en middelen om wet- en regelgeving effectief te controleren.

In het onderzoek constateerde FNV Bondgenoten dat er bij de door de Arbeidsinspectie en de ILT uitgevoerde controles niet eens met chauffeurs is gesproken. Uitgangspunt zou bij controles juist moeten zijn dat er ook gesproken wordt met mensen van de werkvloer, die weten immers wat er in de praktijk gaande is binnen een bedrijf.

Edwin Atema, bestuurder bij FNV Bondgenoten: "In het wegtransport hebben we de laatste jaren kunnen zien wat voor een ontwrichtende impact het 'Vrije Europa' heeft gehad op onze sector. Gezonde werkgelegenheid gaat verloren, de verkeersveiligheid komt in gevaar, transporteurs gunnen elkaar het verlies nog niet en opdrachtgevers wassen hun handen schoon in het afvalwater van hun transporteurs. Het lijkt wel alsof niemand zich nog verantwoordelijk voelt voor wat er in deze sector gaande is."

Atema vervolgt: "Er zijn bedrijven waar de chauffeurs als 'zombies' langs de weg rijden. Deze veelal Oost-Europese chauffeurs rijden vaak weken en soms zelfs maanden achter elkaar rond op de West- Europese wegen en dat tegen een hongerloontje en zonder enige rechtsbescherming. Tegelijkertijd moeten Nederlandse chauffeurs vrezen voor hun baan, omdat hun werkgever vaak niet aarzelt hen te vervangen door goedkope Oost-Europese chauffeurs. Met de huidige situatie is het vragen om ongelukken."

Geen verder versoepeling van de spelregels
FNV Bondgenoten is een fel tegenstander van een nog verdere liberalisering van de transportsector. Er zijn vele acties gevoerd, Kamervragen gesteld, getuigen onder ede gehoord en vele werkgevers die zich tegen een verdere liberalisering hebben uitgesproken.

Nu is het tijd voor de overheid om orde op zaken te stellen in de transportsector. Het kan niet langer zijn dat FNV Bondgenoten met alle middelen de misstanden in het wegtransport aan blijft pakker terwijl de overheid wegkijkt en bestaande wet en regelgeving wil opheffen. Dat betekent: geen verdere versoepeling van de spelregels en een effectieve handhaving hiervan door de inspectiediensten.

Lees ook:
» Zembla: Hoe veilig is explosief transport?






Meer nieuws
- I.R.T. Trucking BV failliet verklaard
- AB Texel wil Butter Group overnemen
- Schietende vrachtwagenchauffeur voorlopig achter de tralies
- Voorbijganger redt Nederlandse vrachtwagenchauffeur leven na hartaanval
- Informatiesysteem spoort overbeladen trucks op
- Vrachtwagenchauffeur in elkaar geslagen op Duitse parkeerplaats na ladingdiefstal
- Duitse ELVIS neemt Roemenen in dienst
- Arrestaties na ladingdiefstallen langs Duitse A2 [+foto]
- Van der Vlist levert en assembleert 105 tons wiellader [+foto's]
- HTN Buitenpost ingelijfd door Bok Sneek
- Ophef over 'inhaalfilmpje' N36 [+video]
- T.T.B. Weert BV failliet verklaard
- Duizenden euro's boete voor fout vervoer varkens
- Portugese vrachtwagenchauffeur manipuleert cruisecontrol met magneet
- Mooi kijkje in het verleden van Koninklijke Saan [+foto's]
- Vraag naar goed opgeleid logistiek personeel neemt toe in tweede kwartaal
- Twee mannen opgepakt wegens dieseldiefstal in Stroe
- LET OP: Wintertijd gaat in!
- Incident met gevaarlijke stoffen bij Heisterkamp [+foto&video]
- Boze weggebruiker gooit voorraam rijdende vrachtwagen aan diggelen op N65
- Vrachtwagenchauffeur kan vrachtwagen in Duitsland laten staan na drugsgebruik
- 'DAF en vijf concurrenten verdacht van kartel'
- Stiptheidsacties Belgische politie zorgen voor lange files haven van Zeebrugge
- Wie kent deze vrachtwagen nog [deel 22-3] (extra editie!)
- Belgische regels doorn in oog bedrijven
- Wever Totaal Transport BV failliet verklaard
- Luie Oekraïense vrachtwagenchauffeur neemt zijn werk niet al te serieus [+video]
- Grote brand uitgebroken bij afval- en schroothandel Regelink in Kampen [+foto's]
- Brandstofdieven aangehouden
- Van der Vlist vervoert helikopter en vijf vliegtuigen [+foto's]
Mitoz

Transportrisico



365payrol

Mercedes-Benz


Eni Benelux

Kloosterboer



Juridisch Advies
In het wegvervoer doen zich kwesties voor waarin u zich afvraagt hoe dit bij de wet geregeld is.

Zeker als transportondernemer wilt u goed geinformeerd blijven. Op onze website behandelt Mr. Rene de Bondt regelmatig juridische zaken.

» Code 95 - Werkgever moet nascholing vergoeden
» Lading niet gereed. Vervoerder berekent toch vracht
» De zzp'er in het wegvervoer: ondernemer of ...
» De controleplicht van de wegvervoerder
» Retentierechten in het vervoer
» Checklist Vervoerovereenkomsten
» Betaaltermijnen wettelijk vastgelegd

spacer
spacer
Meer juridisch advies »

Marktonderzoek Transport


Voordelig Adverteren op Transport Online


Nieuwsoverzicht
» Naheffing voor miljoenen Nederlanders
» CDA wil meer inzicht in kosten van achterstan...
» Doden bij vliegtuigongeluk in VS
» Dode bij crash vrachtvliegtuig Fedex Sint Maa...
» Tom Coronel geeft broer schuld van rentree in...
» Hoop vervliegt voor kompels in Turkse mijn
» Gerard Spong verdedigt Mein Kampf-verkoper
» Mansveld onderzoekt zitplek trein voor minder...
» NS laat Spanjaarden sprinters bouwen
» I.R.T. Trucking BV failliet verklaard
» OM eist tbs en 20 jaar voor gifmoord op echtg...
» AB Texel wil Butter Group overnemen
» Commissie kritisch over rol Donner bij Vestia...
» Politie doorzoekt woningen jihadisten
» Vos Logistics van financiële naar strategisc...
» Vrijspraak voor Haagse 'borstendokter'
» Schietende vrachtwagenchauffeur voorlopig ach...
» Minister Schultz trekt 750.000 euro uit voor ...
» 'Media medeschuldig aan falen Belastingdienst...
» Rijbewijs ingenomen na botsing met politieaut...
» Station Breda ontruimd na brand
» Ombudsman kraakt aanpak Bulgarenfraude
» Stevige groei Rotterdamse roll on-roll off ov...
» Automobilist zwaargewond bij ongeval in Elslo...
» Scania Huizingen Service Center voor Nooteboo...
» Voorbijganger redt Nederlandse vrachtwagencha...
» Oppas bakfietsongeluk Erp overleden
» Politie arresteert serieaanrander Venray
» Appel vervangt hagelslag bij schoolontbijt
» Lufthansa boekt meer winst in 'stabiel' kwart...
spacer
spacer

WEER













Transport Online op Facebook

INFORMATIE
Gebruiksvoorwaarden
Disclaimer
Contact
Colofon
Adverteren