spacer
home contact zoek
 
Wegvervoer | Ongevallen | Bedrijfsnieuws | Financieel | Nieuw Materieel | Gestolen/Vermist | Weer en Verkeer | Logistiek
Spoorvervoer | Luchtvaart | Binnenvaart | Zeevaart | Personenvervoer | Dakar | Column | Algemeen
 

FNV Bondgenoten: liberalisering in de transportsector is een gevaar op de weg

FNV Bondgenoten: liberalisering in de transportsector is een gevaar op de weg Vanavond besteedt Zembla in de uitzending ‘Explosief transport’ uitgebreid aandacht besteed aan misstanden in het wegtransport. Naar aanleiding van de uitzending draagt FNV Bondgenoten komende week haar onderzoeksresultaten van de onderzochte bedrijven Den Hartogh en Van den Bosch Transport over aan de Inspecteurs Generaals van de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT) en de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Het betreft hier onder ede afgelegde getuigenverklaringen van werknemers, arbeidscontracten, filmbeelden en telefoongesprekken van sollicitatiegesprekken door buitenlandse chauffeurs bij de bewuste bedrijven. FNV Bondgenten gaat de ILT verzoeken om het door hen gesloten handhavingconvenant wat gebaseerd is op vertrouwen met Den Hartogh transport per direct te beëindigen en alle voertuigen van het bedrijf de komende tijd intensief te controleren op naleving van de wet en regelgeving. Directeur Peter van den Bosch van Van den Bosch Transport uit Erp moet binnenkort onder ede getuigen in een door FNV Bondgenoten aangespannen rechtszaak.

Campagne
Al meer dan een jaar voert FNV Bondgenoten actief campagne om aan te tonen wat er mis is in het wegtransport. Duidelijk is geworden dat Europa met de grote loonsverschillen en de slechte handhaving van wet en regelgeving nog lang niet klaar is voor een verdergaande liberalisering van het beroepsgoederenvervoer.

Inspectiediensten
Daarnaast heeft FNV Bondgenoten geconstateerd dat inspectiediensten worden uitgekleed en dat in armmoede moet worden uitgegaan van de goede trouw van de ondernemer. Er is geen tijd en er zijn onvoldoende mensen en middelen om wet- en regelgeving effectief te controleren.

In het onderzoek constateerde FNV Bondgenoten dat er bij de door de Arbeidsinspectie en de ILT uitgevoerde controles niet eens met chauffeurs is gesproken. Uitgangspunt zou bij controles juist moeten zijn dat er ook gesproken wordt met mensen van de werkvloer, die weten immers wat er in de praktijk gaande is binnen een bedrijf.

Edwin Atema, bestuurder bij FNV Bondgenoten: "In het wegtransport hebben we de laatste jaren kunnen zien wat voor een ontwrichtende impact het 'Vrije Europa' heeft gehad op onze sector. Gezonde werkgelegenheid gaat verloren, de verkeersveiligheid komt in gevaar, transporteurs gunnen elkaar het verlies nog niet en opdrachtgevers wassen hun handen schoon in het afvalwater van hun transporteurs. Het lijkt wel alsof niemand zich nog verantwoordelijk voelt voor wat er in deze sector gaande is."

Atema vervolgt: "Er zijn bedrijven waar de chauffeurs als 'zombies' langs de weg rijden. Deze veelal Oost-Europese chauffeurs rijden vaak weken en soms zelfs maanden achter elkaar rond op de West- Europese wegen en dat tegen een hongerloontje en zonder enige rechtsbescherming. Tegelijkertijd moeten Nederlandse chauffeurs vrezen voor hun baan, omdat hun werkgever vaak niet aarzelt hen te vervangen door goedkope Oost-Europese chauffeurs. Met de huidige situatie is het vragen om ongelukken."

Geen verder versoepeling van de spelregels
FNV Bondgenoten is een fel tegenstander van een nog verdere liberalisering van de transportsector. Er zijn vele acties gevoerd, Kamervragen gesteld, getuigen onder ede gehoord en vele werkgevers die zich tegen een verdere liberalisering hebben uitgesproken.

Nu is het tijd voor de overheid om orde op zaken te stellen in de transportsector. Het kan niet langer zijn dat FNV Bondgenoten met alle middelen de misstanden in het wegtransport aan blijft pakker terwijl de overheid wegkijkt en bestaande wet en regelgeving wil opheffen. Dat betekent: geen verdere versoepeling van de spelregels en een effectieve handhaving hiervan door de inspectiediensten.

Lees ook:
» Zembla: Hoe veilig is explosief transport?






Meer nieuws
- Bakker Groep besluit reorganisatie af te blazen
- Geen brood in de schappen na actie chauffeurs [+foto]
- Acties in transportsector op drukke Goede Vrijdag
- Duitse trailerbouwer Doll AG vraagt 'insolvenz'aan
- Duitse politie legt transport stil vanwege zwaar beschadigde trekker [+foto's]
- Vrachtwagenchauffeur voor 45 uur aan de kant gezet
- Vrachtwagenchauffeur wordt een beetje 'boos' [+video]
- Alltrans Transport & Verhuur failliet
- Chauffeurs voeren actie bij AH en C1000
- Wat vindt u van de impasse in de cao-onderhandelingen?
- Peter van Dalen: Meerderheid EP draait ontwikkeling ecocombi de nek om
- Lonen transportsector zes procent gedaald
- TLN en EVO: Stemming tegen ecocombi's is gemiste kans
- CDA: beperking eco-combi's voorkomen
- FNV trekt persbericht inzake ODS Transport in
- SP: Eurocommissaris Kallas laat Nederlandse chauffeurs in de kou staan
- Nederlandse bloemen op transport naar Vaticaan [+video]
- TLN tegen volledig vrijgeven cabotage
- Grote brand bij Bowie Recycling Tiel [+video]
- Vrachtwagenchauffeur Ferry Pirovano overleden
- Siim Kallas: wegvervoer gebaat bij opheffen cabotage beperkingen
- Eén op de vijf vrachtwagens rijdt leeg door Europa
- Eigenaar failliet Internationaal transportbedrijf C. Visser plotseling overleden
- Aanhouding na poging dieseldiefstal in Helmond
- Nederland op eerste plaats op allereerste EU-transportscorebord
- Proefschrift: Goederenvervoer kan theoretisch duurzamer
- Internationaal transportbedrijf C. Visser in verzet tegen faillissement
- FNV Bondgenoten waarschuwt aandeelhouders TNT Express
- Internationaal transportbedrijf C. Visser BV failliet
- Rechter verbiedt schijnconstructie Van der Aart Transporten uit Drachten


Transport Europa Combinex


Transportrisico


365payrol



Juridisch Advies
In het wegvervoer doen zich kwesties voor waarin u zich afvraagt hoe dit bij de wet geregeld is.

Zeker als transportondernemer wilt u goed geinformeerd blijven. Op onze website behandelt Mr. Rene de Bondt regelmatig juridische zaken.

» Lading niet gereed. Vervoerder berekent toch vracht
» De zzp'er in het wegvervoer: ondernemer of ...
» De controleplicht van de wegvervoerder
» Retentierechten in het vervoer
» Checklist Vervoerovereenkomsten
» Betaaltermijnen wettelijk vastgelegd
» Wet Mulder, laat opdrachtgever opdraaien voor...

spacer
spacer
Meer juridisch advies »

Marktonderzoek Transport


Voordelig Adverteren op Transport Online


Nieuwsoverzicht
» Zwaargewonde bij massale knokpartij casinofee...
» Zeeman neemt menselijke resten mee naar huis
» Ruim 130 kilo coke gevonden in Rotterdamse ha...
» Man overlijdt bij lossen strobalen in Klein-Z...
» Bakker Groep besluit reorganisatie af te blaz...
» Frontale aanrijding tussen vrachtwagen en aut...
» Grote brand bij houtvezelbedijf Ten Damme in ...
» Jongen (15) zwaargewond door stunt met roltra...
» Gewonden bij ernstig verkeersongeval in Epe
» Zeeuw vaker de bus in
» Agent niet vervolgd voor doodschieten verdach...
» Motorrijder overleden bij verkeersongeval in ...
» Gaat provincie zelf Zeeuws fiets voetveer exp...
» Nieuwe Scania R 520 V8 voor marktkoopman Theo...
» Twaalf doden door lawine op Mount Everest
» Fileproblemen A27 tussen Utrecht en Breda aan...
» NS doet bod op Schotse spoorklus
» Dobbe Transport breidt koelopslag en koeltran...
» Hoge Raad verbiedt pedofielenvereniging Marti...
» Controle op A35 bij Almelo
» Opnieuw tienduizend verkochte woningen gemeld
» Bedrijfsinvesteringen voor vijfde keer hoger
» Geen brood in de schappen na actie chauffeurs...
» Marco van Basten nieuwe trainer AZ
» Grootste oppervlak zonnepanelen bij BUKO in B...
» Breed Mercedes-Benz bedrijfswagenaanbod op Te...
» Brandweer druk met nablussen natuurbrand in M...
» Webshops willen buitenlands klant trekken
» Milieu- en transportcontrole op A7 en N31 lev...
» Pendelbus te water op Schiphol [+fofo]
spacer
spacer

WEER










Transport Online op Facebook