spacer
home contact zoek
 
Wegvervoer | Ongevallen | Bedrijfsnieuws | Financieel | Nieuw Materieel | Gestolen/Vermist | Weer en Verkeer | Logistiek
Spoorvervoer | Luchtvaart | Binnenvaart | Zeevaart | Personenvervoer | Dakar | Column | Algemeen
 

FNV Bondgenoten: liberalisering in de transportsector is een gevaar op de weg

FNV Bondgenoten: liberalisering in de transportsector is een gevaar op de weg Vanavond besteedt Zembla in de uitzending ‘Explosief transport’ uitgebreid aandacht besteed aan misstanden in het wegtransport. Naar aanleiding van de uitzending draagt FNV Bondgenoten komende week haar onderzoeksresultaten van de onderzochte bedrijven Den Hartogh en Van den Bosch Transport over aan de Inspecteurs Generaals van de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT) en de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Het betreft hier onder ede afgelegde getuigenverklaringen van werknemers, arbeidscontracten, filmbeelden en telefoongesprekken van sollicitatiegesprekken door buitenlandse chauffeurs bij de bewuste bedrijven. FNV Bondgenten gaat de ILT verzoeken om het door hen gesloten handhavingconvenant wat gebaseerd is op vertrouwen met Den Hartogh transport per direct te beëindigen en alle voertuigen van het bedrijf de komende tijd intensief te controleren op naleving van de wet en regelgeving. Directeur Peter van den Bosch van Van den Bosch Transport uit Erp moet binnenkort onder ede getuigen in een door FNV Bondgenoten aangespannen rechtszaak.

Campagne
Al meer dan een jaar voert FNV Bondgenoten actief campagne om aan te tonen wat er mis is in het wegtransport. Duidelijk is geworden dat Europa met de grote loonsverschillen en de slechte handhaving van wet en regelgeving nog lang niet klaar is voor een verdergaande liberalisering van het beroepsgoederenvervoer.

Inspectiediensten
Daarnaast heeft FNV Bondgenoten geconstateerd dat inspectiediensten worden uitgekleed en dat in armmoede moet worden uitgegaan van de goede trouw van de ondernemer. Er is geen tijd en er zijn onvoldoende mensen en middelen om wet- en regelgeving effectief te controleren.

In het onderzoek constateerde FNV Bondgenoten dat er bij de door de Arbeidsinspectie en de ILT uitgevoerde controles niet eens met chauffeurs is gesproken. Uitgangspunt zou bij controles juist moeten zijn dat er ook gesproken wordt met mensen van de werkvloer, die weten immers wat er in de praktijk gaande is binnen een bedrijf.

Edwin Atema, bestuurder bij FNV Bondgenoten: "In het wegtransport hebben we de laatste jaren kunnen zien wat voor een ontwrichtende impact het 'Vrije Europa' heeft gehad op onze sector. Gezonde werkgelegenheid gaat verloren, de verkeersveiligheid komt in gevaar, transporteurs gunnen elkaar het verlies nog niet en opdrachtgevers wassen hun handen schoon in het afvalwater van hun transporteurs. Het lijkt wel alsof niemand zich nog verantwoordelijk voelt voor wat er in deze sector gaande is."

Atema vervolgt: "Er zijn bedrijven waar de chauffeurs als 'zombies' langs de weg rijden. Deze veelal Oost-Europese chauffeurs rijden vaak weken en soms zelfs maanden achter elkaar rond op de West- Europese wegen en dat tegen een hongerloontje en zonder enige rechtsbescherming. Tegelijkertijd moeten Nederlandse chauffeurs vrezen voor hun baan, omdat hun werkgever vaak niet aarzelt hen te vervangen door goedkope Oost-Europese chauffeurs. Met de huidige situatie is het vragen om ongelukken."

Geen verder versoepeling van de spelregels
FNV Bondgenoten is een fel tegenstander van een nog verdere liberalisering van de transportsector. Er zijn vele acties gevoerd, Kamervragen gesteld, getuigen onder ede gehoord en vele werkgevers die zich tegen een verdere liberalisering hebben uitgesproken.

Nu is het tijd voor de overheid om orde op zaken te stellen in de transportsector. Het kan niet langer zijn dat FNV Bondgenoten met alle middelen de misstanden in het wegtransport aan blijft pakker terwijl de overheid wegkijkt en bestaande wet en regelgeving wil opheffen. Dat betekent: geen verdere versoepeling van de spelregels en een effectieve handhaving hiervan door de inspectiediensten.

Lees ook:
» Zembla: Hoe veilig is explosief transport?






Meer nieuws
- Vrijspraken en cel voor megacoketrasport
- Slaapverbod in vrachtwagen op parkeerplaats Spijkenisse
- Arrestaties voor stelen rijplaten en rijden zonder geldig vrachtwagenrijbewijs
- CNV: Ballen-actie voor chauffeurs
- Axel Witte, planner Van Thiel transport, door noodlottig ongeval om het leven gekomen
- Onderzoek wijst uit: Werkgevers en werknemers transportsector staan lijnrecht tegenover elkaar
- ODS Transport betaalt wel 3% loonsverhoging
- TLN: 'Herstel vertrouwen EU transportmarkt door meer handhaving'
- Transportsector: 'Misstanden genoeg, handhaving te weinig' [+video]
- Brand bij afvalverwerker Sita Alphen aan den Rijn [+foto's]
- Chauffeursactie bij distributiecentrum LIDL Heerenveen
- Juridisch Advies: Code 95 - Werkgever moet nascholing vergoeden
- Oldtimershow Venhuizen [+foto's]
- Henk Hettema 25 jaar chauffeur bij Feenstra Transporten BV [+foto]
- Bakker Groep besluit reorganisatie af te blazen
- Geen brood in de schappen na actie chauffeurs [+foto]
- Acties in transportsector op drukke Goede Vrijdag
- Duitse trailerbouwer Doll AG vraagt 'insolvenz'aan
- Duitse politie legt transport stil vanwege zwaar beschadigde trekker [+foto's]
- Vrachtwagenchauffeur voor 45 uur aan de kant gezet
- Vrachtwagenchauffeur wordt een beetje 'boos' [+video]
- Alltrans Transport & Verhuur failliet
- Chauffeurs voeren actie bij AH en C1000
- Peter van Dalen: Meerderheid EP draait ontwikkeling ecocombi de nek om
- Lonen transportsector zes procent gedaald
- TLN en EVO: Stemming tegen ecocombi's is gemiste kans
- CDA: beperking eco-combi's voorkomen
- FNV trekt persbericht inzake ODS Transport in
- SP: Eurocommissaris Kallas laat Nederlandse chauffeurs in de kou staan
- Nederlandse bloemen op transport naar Vaticaan [+video]


Transport Europa Combinex


Transportrisico


365payrol



Juridisch Advies
In het wegvervoer doen zich kwesties voor waarin u zich afvraagt hoe dit bij de wet geregeld is.

Zeker als transportondernemer wilt u goed geinformeerd blijven. Op onze website behandelt Mr. Rene de Bondt regelmatig juridische zaken.

» Code 95 - Werkgever moet nascholing vergoeden
» Lading niet gereed. Vervoerder berekent toch vracht
» De zzp'er in het wegvervoer: ondernemer of ...
» De controleplicht van de wegvervoerder
» Retentierechten in het vervoer
» Checklist Vervoerovereenkomsten
» Betaaltermijnen wettelijk vastgelegd

spacer
spacer
Meer juridisch advies »

Marktonderzoek Transport


Voordelig Adverteren op Transport Online


Nieuwsoverzicht
» Verkoop tabak loopt terug door hoge accijnzen
» American Airlines schrijft weer zwarte cijfer...
» Verizon verdubbelt winst tot vier miljard dol...
» Vrijspraken en cel voor megacoketrasport
» Vrachtwagenchauffeur ernstig gewond op Duitse...
» Slecht weer drukt winst pakketbezorger UPS
» Twee personen aangehouden in onderzoek valsem...
» HEMA krijgt standje om prinsesjes
» Terugroepactie kost GM bijna alle winst
» Verkoop AVR helpt Van Gansewinkel
» Handelsakkoord VS en Japan van de baan
» Bedrijven vragen rederijen om verlenging uitl...
» '600 verzorgingstehuizen met sluiting bedreig...
» Teeven onder vuur na kritisch asielzoekersrap...
» Logistieke sector Noord-Nederland in zwaar we...
» Duo vervolgd voor verdrinking jongetje op IJb...
» Ernstige aanrijding Culemborg; zeven gewonden
» Antwerpen kent opnieuw goede start na recordj...
» Aandeelhouder Scania accepteert bod Volkswage...
» Boetes bij verkeerscontrole Venlo
» Verlichting politieauto’s moet uit kunnen
» Groei in achterstanden hypotheken vlakt af
» Drie vermisten na zinken vrachtschip
» Noordendorp ondertekent convenant met Inspect...
» Onderzoek aantreffen gedumpte vaten
» Ermelose bedrijven werken aan verbetering ver...
» Vier MAN-tankautospuiten voor Veiligheidsregi...
» Slaapverbod in vrachtwagen op parkeerplaats S...
» Ondernemers industrie minder goed gestemd
» Twaalf procent minder verkeersdoden in 2013
spacer
spacer

WEER










Transport Online op Facebook