Clicky


Jaarlijks 75.000 containers voor Europese import autobanden

Jaarlijks 75.000 containers voor Europese import autobanden
21-04-2015 10:35 | Algemeen | auteur Tine van Knijff

AMSTERDAM/ROTTERDAM - Tijdens de AutoRai die van 17 tot 26 april in Amsterdam plaatsvindt, wordt vrijwel alle aandacht getrokken door de glimmende koetswerken. De banden worden veelal als gegeven beschouwd. Onterecht, want de bandenmarkt zeer internationaal en groot in volume en daardoor logistiek een zwaargewicht. Alleen al voor de Europese import van nieuwe banden zijn jaarlijks ongeveer 75.000 containers nodig.

De Nederlandse bandenmarkt is relatief klein, maar via de Rotterdamse haven wordt een veel groter deel van de Europese markt, vooral Duitsland, voorzien van nieuwe importbanden. Daarnaast exporteren Europese producenten, zoals in Nederland Vredestein, wereldwijd. De Europese import is 1,7 keer zo groot als de export.

In 2013 bedroeg de Europese import ongeveer 115 miljoen banden, waarvan 105 voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens. De rest werd onder vrachtwagens en landbouwvoertuigen gemonteerd. Bijna de helft van de Europese import komt uit China, met Zuid-Korea en de ASEAN-landen als gedeeld tweede met elk elf procent. Gezien de Chinese belangstelling voor een overname van het Italiaanse Pirelli, wil China verder gaan dan het alleen produceren van relatief goedkope banden. Nederlandse handelaren blijken niet alleen al vroeg de potentie van de Aziatische producenten onderkend te hebben, maar bewegen eveneens mee in de richting van hogere kwaliteit.

Banden voor intercontinentale handel worden vervoerd in containers. Door het grote aantal aanlopen van containerdiensten uit het Verre Oosten en de goede achterlandverbindingen, in het bijzonder met Duitsland, is het niet vreemd dat grote bandenhandelaren dichtbij de Rotterdamse haven zitten.

Foto's

  • J.Roeland
    KLG EUROPE