Clicky


'Kwart van het wegvervoer kan over water'

'Kwart van het wegvervoer kan over water'
15-04-2015 11:38 | Algemeen | auteur De Redactie

BRUSSEL/ROTTERDAM - De binnenvaart is enthousiast over het plan van Europarlementariër Wim van de Camp om in Europa veel meer gebruik te maken van de binnenvaart als vervoersmodaliteit. Op NPO Radio 1 stelde de Europarlementariër vanochtend voor om onder andere meer gebruik te maken van de waterwegen om CO2 te reduceren in de transportsector.

De binnenvaart in Nederland kan een kwart van het vrachtvervoer over de weg overnemen en op die wijze bijdragen aan de drie- tot zesmaal lagere uitstoot van het klimaatgas CO2, zo stelt het Bureau Voorlichting Binnenvaart.

In tegenstelling tot de volle wegen kunnen de vaarwegen in Nederland een verdubbeling van het transport goed aan. De infrastructuur is daarmee aanwezig om goederenstromen slimmer te spreiden van de weg naar het water. Een kwart minder goederenvervoer op de Nederlandse wegen betekent een afname van ruim 4 miljoen vrachtwagenbewegingen en een gemiddelde reductie van 30% CO2 uitstoot. Dit wordt veroorzaakt door een lager energieverbruik van schepen per ton/per kilometer. Een soortgelijke ontwikkeling is ook in onze buurlanden Duitsland, België en Frankrijk mogelijk.

In Nederland wordt op dit moment 37% van het goederenvervoer over het water afgewikkeld, voor het vervoer van containers ligt dit percentage op 35% (2,6 miljoen TEU per jaar). Vrijwel alle economische regio’s in Nederland en Noordwest-Europa zijn via grootscheepsvaarwater ontsloten en bezitten een verborgen capaciteit van tenminste 100%.

De binnenvaartbranche pakt graag samen met Wim van de Camp de handschoen op om de vaarwegen (en ook het spoorvervoer) veel beter te benutten. De binnenvaartbranche wil deze nieuwe logistieke concepten zoveel mogelijk samen met wegvervoer vorm geven. Wegvervoer blijft ook in de toekomst noodzakelijk voor onder andere fijn distributie in steden en het korte afstand vervoer.