Clicky


Dit weekend meer goederentreinen over Brabantroute

Dit weekend meer goederentreinen over Brabantroute
31-03-2015 11:53 | Algemeen | auteur De Redactie

De Betuweroute krijgt een betere aansluiting op het Duitse spoornetwerk. Hiervoor wordt in Duitsland een derde spoor aangelegd. Tijdens die werkzaamheden is de Betuweroute gedurende enkele periodes niet of minder beschikbaar voor goederentreinen.

In april starten de voorbereidende werkzaamheden. Daarom rijden er vanaf vrijdag 3 april van 04.30 uur tot dinsdag 7 april 03.00 uur meer goederentreinen over de Brabantroute (dit is het spoor richting van en naar Breda). Deze route is één van de omleidingsroutes voor goederenvervoer tijdens de werkzaamheden aan de Betuweroute. De aanleg van het 3e spoor start in 2016 en het moet in 2022 klaar zijn.

Op de omleidingsroutes zal het tijdelijk wat drukker zijn met treinverkeer. De omgeving  kan hierdoor met meer geluid en trillingen te maken krijgen. De vervoerders wordt gevraagd om zo veel mogelijk stille treinen te gebruiken. Prorail zorgt ervoor dat nergens de wettelijke normen voor geluid worden overschreden. Bij de overwegen wordt rekening gehouden met de veiligheid en de doorstroom van het verkeer.

Dit weekend zijn beide sporen buitendienst, waardoor geen doorgaand treinverkeer kan plaatsvinden. Een deel van het goederenvervoer moet dan van andere grensovergangen tussen Nederland en Duitsland gebruik maken.

Van 20 april tot 26 juni 2015 is één spoor van de Betuweroute buiten gebruik. In die periode is beperkt treinverkeer (afwisselend in richting) mogelijk. Het treinvervoer van gevaarlijke stoffen gaat zoveel mogelijk over de Betuweroute.

Betere aansluiting Betuweroute richting Oberhausen

Het vervoer over de Betuweroute is de afgelopen jaren gegroeid. Naar verwachting zal dit aantal ook de komende jaren blijven stijgen. De eerste terminals op de Tweede Maasvlakte zijn sinds 2014 in bedrijf. Dit zorgt voor een groei van het goederenvervoer van en naar de Rotterdamse haven. De Havenspoorlijn en de Betuweroute zijn op deze groei voorbereid.

Om de verwachte toename in goede banen te leiden is ook in Duitsland meer capaciteit nodig. Door het derde spoor kunnen vervoerders meer goederentreinen inzetten op het Europese netwerk voor goederenvervoer.