Clicky


Renault komt met 22 procent verlaging van brandstofverbuik

Renault komt met 22 procent verlaging van brandstofverbuik
31-03-2015 09:38 | Renault | auteur Hans Kruizinga

BEESD - Na enkele maanden testen zijn de eerste resultaten over het brandstofverbruik van de Optifuel Lab 2, het laboratorium voertuig van Renault Trucks binnen. Het brandstofverbruik daalt met 22 procent, wat neerkomt op een gemiddelde besparing van 7.2 liter per 100 kilometer. De gunstige cijfers zijn bereikt door gebruik te maken van ongeveer twintig brandstofbesparende technologieën waarmee de Optifuel Lab 2 is uitgerust.

Praktijktesten op de weg en testen op de rollenbank met een totaal van 20.000 gereden kilometers laten een duidelijk resultaat zien: de Optifuel Lab 2 verbruikt 22% minder brandstof dan een al zeer zuinige reguliere Renault Trucks T. Dit betekent een besparing van 7.2 liter diesel op elke 100 kilometer, alsook een verlaging van de CO2-uitstoot met 194 gram per kilometer. De twintig technologieën waarmee de Optifuel Lab 2 is uitgerust bieden een oplossing voor de vier grootste uitdagingen waarmee brandstofverbruik gepaard gaat: energiemanagement, aerodynamica, rolweerstand en rijhulpsystemen.

"Natuurlijk zijn we erg tevreden met deze resultaten", legt projectmanager Claude Covo uit. "Verrassend waren ze niet. Ze bevestigen de hoge verwachtingen die we vooraf hadden."

Het resultaat van 22 procent brandstofbesparing omhelst alle twintig brandstofbesparende technologieën. Ook iedere technologie afzonderlijk is getest teneinde accuraat te kunnen meten hoeveel welke technologie bijdraagt aan de totale besparing. Dit is ook de reden waarom de praktijktesten op de weg werden aangevuld met testen op de rollenbank.

"Praktijktesten op de weg zijn essentieel. We hebben dan ook verschillende rondes gereden op onze testroute in de Lyon-regio", vervolgt Claude Covo.

"Maar de tests op de rollenbank, waarbij we de praktijkomstandigheden hebben nagebootst, hebben als voordeel dat we de tests zo vaak kunnen herhalen als we willen en dat weersinvloeden worden uitgesloten. Beide testmethoden vullen elkaar aan en zijn daarom essentieel."

Als laboratorium voertuig heeft Optifuel Lab 2 zich bewezen. Het project, dat ontwikkeld is met ondersteuning van Agency for the Environment and Energy Control (ADEME), heeft de technische kennis met oog op de toekomst vergroot van zowel Renault Trucks als van de acht partners; Plastic Omnium, Michelin, Sunpower, Renault, IFP Energies Nouvelles, CEP-Armines, de Lyon CETHIL-INSA en de Lyon Central School.

Mede dankzij dit project wordt richting gegeven aan technologische ontwikkelingen en kunnen ingenieurs gewogen keuzes maken voor bepaalde technieken. Deze kennis stelt hen in staat om de best presenterende technologieën toe te passen bij productievoertuigen, zodat Renault Trucks nog efficiëntere trucks kan aanbieden. Zo beschikte de Renault Trucks T, die werd gelanceerd in 2013, over de helft van de technologieën die werden gebruikt in het eerste Optifuel Lab-voertuig dat vier jaar daarvoor werd geïntroduceerd.

De praktijktesten op de weg betroffen een route van 200 kilometer rond Lyon, waardoor er een interregionaal profiel kon worden opgesteld. De gemiddelde snelheid van de Optifuel Lab 2 werd gemeten op 72.6 kilometer per uur met een geladen gewicht van 33 ton, wat overeenkomt met de gemiddelde lading in Europa.

Foto's

  • Hendrik Kelholt
    Hendrik Kelholt
  • Van Dodewaard
    Van Dodewaard
  • J.Roeland
    SCHENK
  • J.Roeland
    VAN DEN BOSCH