Clicky


Crisis KLM raakt ondernemingen in heel Nederland

Crisis KLM raakt ondernemingen in heel Nederland
31-03-2015 09:38 | Luchtvracht | auteur De Redactie

ZOETERMEER - Het verdwijnen van de KLM/Martinair vrachtvliegtuigen maakt bedrijven in Nederland minder goed bereikbaar door de lucht. Dat is de uitkomst van het Seabury onderzoek dat onlangs door het ministerie van Infrastructuur en Milieu met de Tweede Kamer is gedeeld. Dit baart EVO, belangenbehartiger van 20.000 handels- en productiebedrijven, zorgen.

EVO roept de Tweede Kamer op om de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Mansveld te vragen het verlies aan vrachtcapaciteit laten opvangen door andere luchtvaartmaatschappijen. 

Het aanbod van vrachtvluchten van en naar Nederland loopt een flinke deuk op nu KLM / Airfrance steeds minder vrachtvliegtuigen aanhouden. Uit het Seabury rapport blijkt bijvoorbeeld dat de totale vrachtcapaciteit voor import uit Latijns-Amerika met 45 procent afneemt. De vrachtcapaciteit voor import uit Noord-Amerika neemt met 23 procent af en voor Noord Oost Azië met 18 procent. Voor export wordt eenzelfde patroon voorspelt. Dit verlies wordt maar licht gecompenseerd door een toename van vrachtcapaciteit in passagiersvliegtuigen van KLM/Airfrance.

De Nederlandse luchtvrachtindustrie en de marktplaats Schiphol heeft wereldwijd een leidende rol. Daardoor hebben veel van de 20.000 bedrijven die bij EVO lid zijn er voor gekozen hun hoofdkantoren, magazijnen en distributiecentra in Nederland te vestigen. Het heeft ons land vele duizenden banen en economische activiteiten opgeleverd.  EVO pleit ervoor dat deze positie moet worden uitgebreid. Vracht trekt vracht aan en dat schept banen. Met het wegvallen van de capaciteit van KLM en Airfrance op Schiphol dreigt Schiphol die spil functie in het vrachtnetwerk te verliezen. 

Woensdag praat de Tweede Kamer met de staatssecretaris over de luchtvaart in Nederland. De Nederlandse overheid dient er wat EVO betreft dan ook alles aan te doen dat het aanbod van vrachtvluchten niet verder te laten verschralen. EVO bepleit dat de staatssecretaris er minimaal voor zorgt dat de verloren capaciteit gecompenseerd kan worden door andere luchtvaartmaatschappijen. Dat kan zij door andere aanbieders meer landingsrechten te verstrekken om de vrachtcorridors via Schiphol te verbeteren.