Clicky


'Piloot was tijdens ramp buiten de cockpit'

'Piloot was tijdens ramp buiten de cockpit'
26-03-2015 08:57 | Ongevallen | auteur De Redactie

SEYNE-LES-ALPES - Een van de piloten van het in de Franse Alpen gecrashte passagiersvliegtuig bevond zich buiten de cockpit toen de ramp zich voltrok. Een functionaris die weet wat er op de geluidsopnamen op de cockpit voice recorder te horen is heeft dit naar aanleiding van een bericht in The New York Times tegenover het persbureau Associated Press bevestigd.

Een anonieme onderzoeker zei tegen de Amerikaanse krant dat te horen is hoe een van de vliegers de cockpit verlaat en even later op de deur klopt om weer binnen te worden gelaten. Omdat er niet gereageerd wordt, slaat hij steeds harder op de deur, steeds zonder antwoord. Uiteindelijk is te horen hoe de buitengesloten piloot wanhopig probeert de deur open te beuken.

Volgens de onderzoeker is het nog onduidelijk welke van de twee piloten de cockpit verliet en waarom. Hij wilde evenmin speculeren over de vraag waarom de andere piloot niet reageerde, ook niet op oproepen van de luchtverkeersleiding, die had waargenomen dat de Airbus plotseling in een duikvlucht was gegaan.

Het toestel van Lufthansa-dochter Germanwings stortte dinsdag tijdens een vlucht van Barcelona naar Düsseldorf neer. Alle 150 inzittenden kwamen om het leven.

Lufthansa-topman Carsten Spohr noemde de twee piloten woensdagavond in een verklaring 'ervaren en getraind'. Lufthansa heeft de namen van de piloten niet vrijgegeven, noch hun leeftijd of nationaliteit. Meegedeeld is alleen dat de gezagvoerder meer dan zesduizend vlieguren had gemaakt en sinds mei 2014 voor Germanwings vloog, na eerder te hebben gevlogen voor Lufthansa en Condor. De copiloot had 630 uur achter zijn naam staan en was direct na het voltooien van zijn opleiding in september 2013 in dienst getreden.

Een Airbus-trainingsvideo laat zien dat de A320 over noodvoorzieningen beschikt, mocht een van de piloten onwel worden als de ander zich buiten de cockpit bevindt of als beide piloten bewusteloos zijn geraakt. Normaal gesproken vraagt iemand om toegang en kan de achtergebleven piloot in de cockpit via een camera of kijkgaatje zien wie het is en kan hij of zij beslissen om al dan niet de deur open te doen. Als er geen reactie is, kan een bemanningslid buiten de cockpit een code intoetsen en nogmaals om toegang vragen. Wordt daar niet op gereageerd, dan gaat de deur na dertig seconden automatisch van het slot. Maar als degene in de cockpit de toegang weigert, blijft de deur nog vijf minuten vergrendeld.

Sinds de terreuraanslagen van 11 september staan Amerikaanse maatschappijen niet meer toe dat maar één piloot in de cockpit blijft. Als een van de twee van zijn plaats moet, bijvoorbeeld om het toilet te gebruiken, dan moet een lid van het cabinepersoneel zijn plaats innemen. (Novum)