Clicky


Twintig procent meer laadvolume binnen intermodaal containertransport

Twintig procent meer laadvolume binnen intermodaal containertransport
18-03-2015 16:19 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

Speciaal met het oog op het verder verhogen van de efficiency binnen het intermodale containertransport, presenteert TelliSys een prototype van een trailer-oplegger-combinatie waarbij een ultra-lage positie van de koppelschotel tot 20% meer laadvolume leidt. Hierdoor zijn significante besparingen in brandstofverbruik en CO2-emissie per ton/kilometer mogelijk bij intermodaal containertransport.

TelliSys is een samenwerkingsverband tussen de IMA van de RWTH Universiteit Aken, de European Intermodal Association, DAF, GEFCO, Goodyear, WECON en WESOB. Het doel van TelliSys is om transport van containers met een inwendige hoogte van 3 meter mogelijk te maken. In deze containers kunnen 3 zogeheten ‘meter-bakken’ gestapeld worden, waardoor laadvolumes tot 100 m3 ontstaan.

85 cm schotelhoogte

Binnen het TelliSys-consortium ontwikkelde DAF een Super Low Deck-trekker. Door het chassis achter de motor te verlagen en door toepassing van een zeer compacte achterwielophanging in combinatie met 22,5” wielen op de aangedreven as, ontstaat een koppelschotelhoogte van slechts 85 cm. De speciale Low Deck-trekker heeft bovendien een lichte 4,0 tons naloopas met 17,5” wielen om een GVW van 44 ton te realiseren. Voor het project, ontwikkelde Goodyear voor de gestuurde en aangedreven as, speciale, nieuwe laag-profiel-banden, die zich kenmerken door een kleine hoogte maar desondanks hoog draagvermogen.

Nieuwe generatie containers

Voortbordurend op de koppelschotelhoogte van slechts 85 cm van de DAF Super Low Deck-trekker, ontwikkelde WECON een speciale lichtgewicht trailer van slechts 3.830 kg. Zeker zo belangrijk, was de ontwikkeling van een nieuwe generatie 40 en 45 voets containers, waarvan de vloer aanzienlijk dunner is, maar het draagvermogen en torsiestijfheid gelijk is gebleven. Op het prototype past Wecon een schuifzeil-oplossing toe om de veelzijdigheid van het TelliSys Intermodal Technology Concept te onderstrepen.

Start veldtest

Uiteraard is bij de ontwikkeling van de concept truck niet alleen rekening gehouden met afmetingen en laadcapaciteiten, maar werd ook nadrukkelijk aandacht besteed aan manoeuvreerbaarheid, comfort en gebruiksgemak. De TelliSys-combinatie start nu een uitgebreide veldtest bij logistiek partner GEFCO, die truck, trailer en container intensief zal inzetten binnen haar intermodale vervoersactiviteiten over weg, spoor en water.

“TelliSys heeft aangetoond dat het mogelijk is 20% meer efficiency te realiseren binnen het containertransport”, aldus intermodaal consulent Heiko Sennewald, die zowel partner als initiatiefnemer van het project is. “De praktijktest bij GEFCO zal de praktische inzetbaarheid moeten bewijzen. De resultaten bepalen of marktintroductie haalbaar is, uiteraard ook afhankelijk van belangstelling vanuit de markt. Om die te peilen, zullen we de TelliSys Intermodal Technology Concept van 5 tot 8 mei tentoonstellen op Transport Logistics beurs in München. Daarbij is het belangrijk om te benadrukken dat dit technologisch concept nog niet op korte termijn op de markt zal worden gebracht.”

TelliSys – Intelligent Transport System for Innovative Intermodal Freight Transport – ondersteunt de doelstelling van de EU om de prestaties van de intermodale logistieke ketens te optimaliseren en zorgt voor een verdere samenwerking tussen de verschillende transportmodaliteiten. Het project is gestart in december 2012 en is voor een periode van 3 jaar gefinancierd door het 7th Framework Programma (FP7) van de Europese Unie.