Clicky


Ginaf 10x4 voor E. Drost B.V. uit Drachten

Ginaf 10x4 voor E. Drost B.V. uit Drachten
18-03-2015 13:22 | GINAF | auteur De Redactie

DRACHTEN - E. Drost B.V. uit Drachten is actief op het gebied van op- en overslag, grondverzet en transport. Onlangs nam Ger Drost, eigenaar van E. Drost B.V., een nieuwe Ginaf 10x4 in ontvangt uit handen van Gerhard Alserda, verkoper bij Autobedrijven ESA Drachten. De nieuwe Ginaf 10x4 dient als aflossing voor twee Ginaf 8x8 kippers. Hiermee heeft E. Drost een primeur, want het is de eerste Euro-6 Ginaf die door Autobedrijf ESA afgeleverd is.

De nieuwe Ginaf X6 5250 CTSE is gebaseerd op een DAF 8x4 FAD chassis wat door Ginaf is aangepast en geoptimaliseerd. Door de bouw van een aangedreven wide-spread tandemstel en door de bijplaatsing van de middelste as ontstond er een vijf-assige kipper met een maximaal GVW van 50 ton. Dit resulteert in een netto laadvermogen van maar liefst 30 ton.

Door toepassing van het gepatenteerde Ginaf HPVS veersysteem ontstaat er een ideale aslastverdeling. Aslasten zijn vandaag de dag een speerpunt bij zowel de toelating als de handhaving en Ginaf laat daarbij niets aan het toeval over. De X6 5250 CTSE is voorzien van drie 9 tons assen en een 23 tons wide-spread tandemstel waardoor de optelsom precies klopt. Dankzij het HPVS systeem en het uitgekiende ontwerp worden die aslasten ook werkelijk gehaald, en daar gaat het om.

HPVS

Het HPVS veersysteem van Ginaf zorgt niet alleen voor een juiste distributie van de aslasten, het zorgt ook voor een veilig weggedrag door zijn enorme stabiliteit. Die stabiliteit is ook cruciaal bij het kippen. Doordat er een waterpas stelling en een automatische niveauregeling aan boord is met een hydraulische dwarsstabilisator is de veiligheid onder alle omstandigheden optimaal.

Directeur Ger Drost van E. Drost B.V. koos voor een geïsoleerde Gijsbertsen kipperopbouw met een inhoud van ruim 25 kubieke meter. "Wij rijden vooral grondstoffen naar asfaltcentrales maar op deze manier is de Ginaf optimaal inzetbaar. We kunnen niet alleen grondstoffen aanvoeren maar ook asfalt rijden met deze 10x4 en daarmee worden lege kilometers voorkomen."

Euro-6

De nieuwe Ginaf is uitgerust met de Paccar MX13 krachtbron met een vermogen van 410 pk. Ruim voldoende voor de inzet als kipper met 50 ton totaalgewicht. Een ZF AsTronic 16 bak met speciale offroad software zorgt voor de aandrijving. Ginaf heeft speciaal de zogenaamde Dual Mode software ontwikkeld waardoor de chauffeur een keuze kan maken tussen een terrein- of een wegstand. Hierdoor zijn de prestaties van de versnellingsbak op ongebaande paden vaak zelfs beter dan die van menig ervaren offroad chauffeur.

"Wij hebben gekozen voor Euro-6 want toen deze kipper besteld werd hadden we die keuze nog. Wij zien echter in toenemende mate dat onze opdrachtgevers waarde hechten aan duurzaamheid. Bovendien zijn er steeds meer gebieden die als milieuzone worden aangemerkt en met deze Euro-6 levert dat de komende jaren geen problemen op", aldus Ger Drost.

Wendbaar

De nieuwe Ginaf vervangt twee Ginaf 8x8 kippers die Drost inruilde bij ESA. "Wij doen eigenlijk geen terreinwerk met onze kippers waardoor we met een 10x4 uitstekend uit de voeten kunnen. Die keuze resulteert in een hoger laadvermogen, maar ook in minder slijtage en een lager brandstofverbruik. Verder is dit concept dermate wendbaar dat we het zelfde werk kunnen doen, maar dan veel efficiënter."

De trucks worden door Drost gedeeltelijk in de eigen werkplaats onderhouden: "Klein onderhoud en carrosseriewerk doen we zelf maar voor het specialistische onderhoud maken we gebruik van de service van ESA hier in Drachten. Wij hebben al jaren een uitstekende relatie met ESA Drachten en de keuze voor Ginaf had daar ook alles mee te maken", aldus Drost.