Clicky


Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 27 2]

Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 27 - 2]
13-03-2015 11:13 | Transport | auteur Leonard Looijenga

ZWAAGWESTEINDE -  'Wie kent deze vrachtwagen nog?'. Maandelijks behandelen we een vrachtwagen(merk) uit vervlogen tijden. Wat waren de ervaringen van de vrachtwagenchauffeurs van weleer met deze vrachtwagens?

Deze maand staat de Iveco TurboStar centraal. Twee weken geleden vroegen wij u naar uw ervaringen en anekdotes met deze vrachtwagen.  Hieronder een overzicht van de reacties.

Gerrit Bouwheer mailde ons: "Hierbij een foto van een IVECO die wij recent voor JB Trading hebben opgeknapt, motorisch zijn het sterke auto's!"

Ook deze maand was er een foto-bijdrage van Henk van Kerkhoff:

W.T.M. Piessens schreef het volgende: "Een beer van een auto met een Fuller versnellingsbak. In het najaar bietencampagne met een gemiddelde van 36 ton (lading!) vanuit Zeeuws Vlaanderen naar Breda, Roosendaal of Dinteloord. De rest van het jaar als charter voor Holland Europa Transport uit Rotterdam, met stalen buizen naar Zuid Duitsland. Ook dikwijls met 26 á 27 ton lading."

"Zat je in de klim, en kwam er een Scania 112, Volvo F12 of DAF 3600 (ook  met 360 pk) langszij om in te halen. Maar die moesten dan terug schakelen en weer terug achter mij, terwijl ik hem in dezelfde versnelling hield en met 1000 toeren/min naar boven tufte."

Sjoerd Visser verwoord het kort maar krachtig: "10 jaar mee gereden wat een beest van een auto."

Ook Rudi Vos was een tevreden gebruiker: "Zeer veel veilige kilometers mee gemaakt. Meer dan een miljoen kilometers probleemloos mee gereden."

Van Huub Bessems kregen we een uitgebreide reactie: "Deze TurboStar V8 met 480pk was onze eerste Iveco. Als eigen rijder zijn we in 1991 met deze wagen gaan rijden in het groente en fruit transport. Hoofdzakelijk naar de voormalige DDR. Het was een beer van een auto met weinig problemen. Hij had één nadeel en dat waren de zwakke remmen Na drie jaar groente en fruit ben ik op Oost Europa gaan rijden en ook hier bewees hij altijd zijn trouwe dienst. Als je maar een tang, schroevendraaier en een ijzerdraadje bij je had, kwam je er ook altijd mee thuis. Met de hele aandrijflijn nooit een probleem gehad, alleen wat er omheen zat: vandaar dat ijzerdraadje. Na ruim 4,5jaar en 1.040.000km trouwe dienst hebben we afscheid van hem genomen."

De foto is genomen in Ramsgate UK, dit was een reis van Blavoegrad, Bulgarije naar Northampton. Ik ben hem twee jaar later aan de grens tussen Hongarije en Oekraïne nog eens tegen gekomen. Hij had toen een Hongaars kenteken en zag er nog steeds goed uit. Ook de Hongaarse chauffeur was er goed over te spreken. Ik ben nu op zoek naar zo'n trekker als opknapper; maar dat is lastig want ik wil alleen een V8. Ik kan er nog uren over vertellen; maar kort en bondig: hij was bere sterk, super snel en voor die tijd was hij met 33 a 35 liter ook nog zuinig. Kortom: een geweldige auto ze moesten ze nog zo maken", aldus Huub.

Een leuke anekdote kwam van Wim Keijl: "Ik vond deze oude foto nog. Een Iveco 190-36PT, bouwjaar 1991. Onze TurboStar in de huiskleuren van Hartman tuinmeubelen Enschede, destijds een vaste opdrachtgever. De trekker is ooit gestolen in Marseille en via de tankpasjes konden we hem traceren richting de Spaanse zuidkust. We hebben toen kaarten gemaakt zoals bijgevoegde foto  en deze meegegeven aan chauffeurs die richting Marokko reden. Uiteindelijk belde een Duitse chauffeur met de gouden tip. De wagen werd teruggevonden op het douaneterrein in havenstad Algecieras, klaar voor de oversteek naar Marokko."



Jan Kersten schrijft: "De foto met onze eigen oplegger was een van de eerste Turbostar`s die in Nederland was afgeleverd. Gezien de goede ervaringen die wij met het merk hadden hebben wij daar toen voor gekozen. De trekker was voorzien van een 330 pk motor waarachter een Fuller twinsplitter bak was gemonteerd. Wat iedere chauffeur opviel was de trekkracht vooral onderin, met het bijbehorende uitlaat geluid. Ook de rijeigenschappen en het schakel gemak van Fuller bak was geweldig. Chauffeur Jaap heeft als eerste de 1.000.000 km vol gemaakt zonder noemenswaardige reparaties. Wij zijn vanaf het begin klant geweest bij Iveco (Fiat) en hebben alle modellen tot aan de Stralis toe gereden. Helaas zijn wij eind 2005 bij gebrek aan opvolging met ons bedrijf gestopt."

Tenslotte de reactie van Henk van den Oever: "Ik heb ruim 10 jaar gewerkt bij van den Elzen. Deze Iveco Turbo Star 360 was van charter Engelgeer."