Clicky


DHL bezig met vloot van door waterstof aangedreven zero emissie bedrijfsvoertuigen

DHL bezig met vloot van door waterstof aangedreven zero emissie bedrijfsvoertuigen
04-03-2015 13:27 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

PARIJS - In een baanbrekende stap in de richting van de commerciële implementatie van zero emissie elektrische voertuigen maakt DHL Express in Lyon gebruik van door de waterstof range-extender van Symbio Fcell aangedreven Renault Kangoo ZE-voertuigen, als onderdeel van het HyWay-project.

Symbio FCell maakt de acceptatie door DHL bekend van de Renault Kangoo ZE die voorzien is van een motor met de door waterstof aangedreven fuel-range extender van Symbio FCell. Dit komt als onderdeel van het HyWay-project dat tot doel heeft de European Hydrogen Roadmap te ontwikkelen. Deze door waterstof aangedreven Renault Kangoo ZE worden gebruikt door DHL Express om gedurende een periode van 18 maanden leveringen te verrichten in het centrum van Lyon, met ingang van 3maart 2015. De combinatie van elektriciteit en waterstof zal de duurzaamheid van de accu verhogen van 120 km tot meer dan 300 km, waardoor DHL Express leveringen kan verrichten in Lyon zonder enige CO2-uitstoot en geluidsoverlast.

De Renault Kangoo ZE-voertuigen zijn uitgerust met een waterstof range-extender van 5 kW die de energiecapaciteit en de levensduur van de accu verdubbelt. Zodra het voertuig eenmaal volledig is opgeladen en een maximale capaciteit heeft van 1,7 kg waterstof, biedt het een totale autonomie van 300 km. Hiermee is het drie keer zo krachtig als een klassiek elektrisch model. De voertuigen hoeven slechts om de drie tot vier dagen bijgetankt te worden, met behulp van een van de twee waterstoftankstations die voor dit project zijn gebouwd in Lyon en Grenoble. De voertuigen zullen ongeveer 400 km per week afleggen, wat een besparing betekent van het equivalent van 73 kg CO2 die niet in de atmosfeer terechtkomt. Dit houdt een totale besparing van bijna 3,8 ton CO2 per jaar in.

Symbio FCell biedt mobiliteitsoplossingen op basis van de omzetting van waterstof naar elektriciteit dankzij de PEM-brandstofcelsystemen. Deze oplossingen kunnen worden geïntegreerd in de meest diverse toepassingen voor personen of goederenvervoer. De waterstofbrandstof range-extender biedt een aanzienlijke toename van de accucapaciteit en waarborgt de maximale vermindering van de ecologische voetafdruk, omdat het enige geproduceerde deeltje water is.

Fabio Ferrari, CEO van Symbio FCell: "We zijn er ontzettend trots op om bij te dragen aan de omzetting van energie van zo'n belangrijke dienstverlener als DHL. Het is een sterk signaal voor de transportindustrie dat alternatieve oplossingen en 100% zero emissies levensvatbaar en permanent zijn. De Symbio FCell waterstof range-extender opent de deur naar de vervanging van alle dieselvoertuigen, met behoud van dezelfde operationele capaciteiten."