Clicky


Veel animo voor Europese transportsubsidie

Veel animo voor Europese transportsubsidie
26-02-2015 13:31 | Transport | auteur De Redactie

NIJMEGEN - 26 februari was de deadline voor het Europese subsidieprogramma Connecting Europe Facility-Transport (CEF-T). Dit programma richt zich op het tot stand brengen van een hoogwaardig Europees vervoersnetwerk. Daarnaast moet het de 28 lidstaten met elkaar verbinden om zo de economische groei en het concurrentievermogen van Europa te stimuleren.

Juist nu de economie weer aantrekt moeten bedrijven en overheden investeren. Het budget van CEF-T bedraagt deze call Euro 11 miljard. Voor subsidiebegrippen een ongekend hoog bedrag.

Vanuit Nederland zijn zestig aanvragen naar Brussel gestuurd. "De grootste Nederlandse inzending voor dit programma ooit", zegt Mike Blansjaar, Director European Grants bij Hezelburcht. Hezelburcht is als subsidiedienstverlener verantwoordelijk voor elf indieningen voor dit programma, bijna twintig procent van alle Nederlandse aanvragen.

"Deze aanvragen hebben wij gedaan voor zeer diverse bedrijven. Naast grote reuzen als het Havenbedrijf Rotterdam en provincies, hebben we ook aanvragen gedaan voor MKB'ers en kleinere gemeenten."

Binnen de projecten is er ook een grote diversiteit: "Denk aan een nieuw spoorwegtracé om het achterlandvervoer per spoor van de Rotterdamse haven te kunnen garanderen. Een ander project is een nieuw initiatief voor het opladen van elektrische voertuigen over geheel Europa, maar ook het opstellen van een studie voor het optimale railnetwerk tussen Noord-Nederland en Bremen behoort tot de initiatieven."

Over heel Europa worden duizend aanvragen verwacht. De slagingskans voor de zestig Nederlandse aanvragen is dus beperkt. "Dit is een feit", vervolgt Blansjaar. "Naast goede kwalitatieve projecten en een perfecte aanvraag indienen moet het project ook op de juiste manier onder de aandacht worden gebracht. De lobby in Nederland en Brussel is van cruciaal belang. Het hoge aantal aanvragen heeft als gevolg dat Brussel precies moet weten wat het project inhoudt en vooral ook wat de impact van het project op Nederlands en Europees niveau is. Een proces waar Hezelburcht al maanden geleden mee begonnen is en ook alleen mogelijk is dankzij een uitgebreid netwerk."

Nu de deadline verstreken is komt voor de indiener het grote wachten. Een reactie op de aanvraag wordt pas aan het einde van het jaar verwacht. Medio 2016 komen er weer nieuwe kansen binnen de CEF-T, aangezien dan de eerstvolgende call wordt verwacht.