Clicky


BusinessEurope wil minder regeltjes in Europese transportsector

BusinessEurope wil minder regeltjes in Europese transportsector
19-02-2015 10:56 | Arbeidsvoorwaarden | auteur De Redactie

BRUSSEL - De Europese werkgeversorganisatie BusinessEurope maakt zich zorgen over nieuwe nationale regelgeving van Europese lidstaten die een obstakel vormen voor de internationale transportsector. Dit is wat Markus J. Beyrer heeft besproken tijdens een bijeenkomst met EU-commissaris voor vervoer Violeta Bulc op 17 februari.

Volgens BusinessEurope staat bijvoorbeeld de controle van het wegvervoer op het naleven van het minimumloon in Duitsland op gespannen voet met de beginselen van het vrij verkeer en de interne markt. Volgens VNO-NCW heeft BusinessEurope een brief geschreven aan de De Europese Commissie. VNO-NCW en Nederlandse werkgeversorganisaties in de transportsector hebben hierop aangedrongen.

Ook de onlangs ingevoerde controle in Duitsland zou gepaard gaan met extra kosten en administratieve lastendruk. Voor het transitverkeer geldt na internationale druk momenteel een uitzondering, maar het is vooralsnog niet duidelijk of die blijvend is. Bovendien ondervinden bestemmingsverkeer en andere sectoren, zoals de bouw, de metaalindustrie en de installatiebranche, er wel hinder van.

Hongarije heeft dit jaar een elektronisch controlesysteem ingevoerd om btw-fraude tegen te gaan. Transportbedrijven moeten een zogenoemd EKAER-nummer aanvragen voor elk voertuig. Kunnen zij bij controles dat nummer niet overleggen, dan dreigt een boete tot 40 procent van de productwaarde, en het stilleggen van het transport. Ook hier vreest BusinessEuropese extra kosten, administratieve lasten en een verlies van flexibiliteit.

Frankrijk en België hebben vorig jaar een regel ingevoerd die vrachtwagenchauffeurs verbiedt om tijdens de weekendrust in hun eigen vrachtwagen te slapen. Ook dit is volgens BusinessEurope een regel die de Europese Commissie moet onderzoeken op proportionaliteit en strijdigheid met de Europese regels.