Clicky


Peter van Dalen wil duidelijke regels over inzet buitenlandse chauffeurs

Peter van Dalen wil duidelijke regels over inzet buitenlandse chauffeurs
16-02-2015 10:08 | Transport | auteur De Redactie

BARNEVELD - Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie-SGP) wil duidelijke regels over de inzet van buitenlandse chauffeurs in het Europese wegvervoer. Dat zei hij vrijdag op een door hem, in Barneveld, georganiseerde bijeenkomst over Eerlijke Concurrentie in het Wegvervoer.

Van Dalen: "De regels over de inzet van buitenlandse chauffeurs zijn erg complex. En doordat veel wegvervoer internationaal is, waarbij een keten van ondernemers is betrokken, is het voor handhavinginstanties te ingewikkeld de wetgeving goed te handhaven. Daardoor kunnen malafide ondernemers schijnconstructies opzetten en de wetgeving aan hun laars lappen. Dat is niet goed voor de concurrentiepositie van werkgevers en werknemers die zich wel aan de regels houden. Ook lekt de werkgelegenheid in de transportsector en in het hele transportcluster weg uit Nederland. Dat vind ik onwenselijk."

Aan de goedbezochte bijeenkomst leverden ook beleidsmakers van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, handhavinginstanties, werkgevers, werknemers en individuele chauffeurs een bijdrage.

Van Dalen heeft het misbruik van de wetgeving en de schijnconstructies met eigen ogen gezien. "Onlangs kwam mij een loonstrook onder ogen van een Nederlandse chauffeur die via een Cypriotisch uitzendbureau werd ingezet in het internationaal wegvervoer. Onderaan de loonstrook stond met dikke letters: Sociale premies en belastingen moet u zelf afdragen. Dan vraag je af hoe het gaat wanneer deze chauffeur ziek wordt. En heeft die chauffeur nog arbeidszekerheid of kan hij ieder moment zo maar op straat worden gezet?", aldus de Europarlementariër.

Reële band

Van Dalen wil daarom dat er een reële band bestaat tussen de werkplek van de chauffeur en het recht dat op zijn arbeidsovereenkomst van toepassing: "Rijdt een chauffeur alleen in Nederland, dan is het simpel. Nederlands recht is dan van toepassing. Rijdt een chauffeur internationaal en is hij gevestigd in een bepaald land? Prima, maar dan moet hij wel minimaal 10% van zijn tijd werken in dat land waar hij gevestigd is. Zo voorkom je dat een chauffeur werkt voor een onderneming in een land waar hij nog nooit is geweest. Want juist van dit soort schijnconstructies, brievenbusfirma’s, moeten we af in het wegvervoer."

Regionale werkgelegenheid

Pieter Plug, ChristenUnie-lijsttrekker in de provincie Gelderland, ondersteunt het pleidooi van Van Dalen: "Juist in Gelderland hebben we een sterke wegvervoersector waarin hardwerkende, eerlijke ondernemers en chauffeurs een fatsoenlijke boterham proberen te verdienen. Door die schijnconstructies en brievenbusfirma’s worden de eerlijke concurrentieverhoudingen in de transportsector verstoord. Daardoor lekt er werkgelegenheid in de transportsector uit Gelderland weg. En we willen juist meer werk in onze regio’s: de werkloosheidscijfers moeten omlaag. Juist daarom moeten de regels over de inzet van buitenlandse chauffeurs in Nederland worden verduidelijkt en goed worden gehandhaafd."