Clicky


Linde Material Handling introduceert nieuwe logistieke systemen met aanhangwagens

Linde Material Handling introduceert nieuwe logistieke systemen met aanhangwagens
02-02-2015 13:17 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

ALMERE - Tijdens het klantenevenement "World of Material Handling" in het Duitse Mainz introduceerde Linde Material Handling (MH) twee nieuwe logistieke systemen. De Linde Logistic Train en Linde Factory Train zijn allebei ontworpen voor een moderne, cyclusgebaseerde goederenstroom in een productie omgeving. Beide systemen bieden flexibiliteit en gebruiksgemak van het hoogste niveau en zijn sinds kort leverbaar. In Nederland worden deze logistieke systemen geleverd door MotracLinde.

Deze gesynchroniseerde vorm van materiaaltoevoer werd aanvankelijk ontwikkeld door de automotive branche, maar de plaatsbesparende logistieke treinen van Linde worden ook in andere industrietakken steeds vaker gebruikt. De trein bestaat uit een compacte trekker die 3, 5 of 6 ton kan trekken en 1 of meer aanhangwagens en/of laadmodules.

Het ontwerp van de twee oplossingen met aanhangwagens van Linde is volledig nieuw en zowel de Logistic Train als de Factory Train heeft een erg hoge richtingsstabiliteit en manoeuvreerbaarheid. In tegenstelling tot de meeste andere oplossingen op de markt, heeft geen van beide treinen een centrale as. Dat maakt ze erg flexibel wat betreft het type container dat ze moeten vervoeren.

Linde Logistic Train

De Linde Logistic Train is vooral bedoeld voor gebruik in fabriekshallen met relatief vlakke vloeren. Elk afzonderlijk wiel van de modulaire aanhangwagen is veerbelast om oneffenheden in de ondergrond te compenseren, terwijl het dikke loopvlak van de wielen schokken absorbeert. Deze twee kenmerken zorgen samen voor een stabiele rit zodat de lading met zorg wordt behandeld. Wegens de kleine wieldiameter van 200 of 250 mm is de Linde Logistic Train echter minder geschikt om buiten te gebruiken.

Met de lancering van de nieuwe reeks, is ook het gamma aan aanhangwagens uitgebreid. Naast de uitvoeringen met C-frame, brugframe en platform zijn ook op maat gemaakte oplossingen mogelijk, zowel voor aanhangwagens (bijv. een aanhangwagen met brugframe zonder hefvermogen) als voor rolwagens. De meest gebruikte aanhangwagen is die met C-frame. Dit type is beschikbaar in een groot aantal afmetingen om te worden gebruikt met een of twee paar vorken, maar ook met europallets, halve pallets, dubbele europallets of industriële pallets. Bovendien kunnen de goederendragers makkelijker worden geladen dankzij de beweegbare vorken.

Een specifiek voordeel van de Linde Logistic Train is het platte ontwerp zodat ook onderdelen kunnen worden getransporteerd die voorbij het frame uitsteken. De trein kan ofwel mechanisch ofwel elektrisch worden aangestuurd via alle vier de wielen, of mechanisch via twee wielen. De aanhangwagens kunnen ook worden uitgerust met twee zwenkwielen en twee vaste wielen. Aanhangwagens die niet voorzien zijn van een hefsysteem hebben meestal een elektronische rolwagenvergrendeling.

Onderhoudsvrije spilaandrijvingen met een maximale capaciteit van 2.000 kg zorgen ervoor dat de rolwagens van de grond worden getild. Om de rolwagens weer los te maken moet de bestuurder ze eerst laten zakken door middel van een voetschakelaar op het frame van de aanhangwagen of via het bedieningspaneel op de trekker. Als de rolwagens worden ontgrendeld, wordt de rijfunctie uit veiligheidsoverwegingen automatisch geblokkeerd.

Omdat er geen speling zit op de koppeling tussen de aanhangwagens blijft de trein perfect op koers. Een draaicirkel van vier meter is voldoende om een volledige bocht te maken, dat betekent dat de trein veilig kan draaien op een zijpad van 2,3 meter breed. Dankzij de CAN-bus controller en de onderdelen van goede kwaliteit die tijdens de productie worden gebruikt, is de truck makkelijk te onderhouden.

Linde Factory Train

Het tweede aanhangwagensysteem, de Linde Factory Train, is een modulair systeem met gestandaardiseerde basismodules. De volledige trein bestaat uit een eerste module, 1 of meer hoofdmodules en een eindmodule. Met dit concept worden verschillende goederendragers, bijv. modellen met een C-frame, E-frame  of brugframe, onderling verbonden zonder speling tussen twee gestandaardiseerde modules. Aangezien de dragers op elk moment kunnen worden vervangen, profiteert de gebruiker van volledige flexibiliteit wanneer de behoeften wijzigen.

De elektronische functies van de module, met andere woorden het sturen, heffen en dalen, worden geregeld door een CAN-buscontroller. In tegenstelling tot de Linde Logistic Train is de Factory Train wel geschikt om materiaal te transporteren op een oneffen ondergrond, bijv. buiten tussen twee productiehallen. Dit is mogelijk omdat de modules zich verder van de grond bevinden. Ze zijn ook uitgerust met superelastische banden met een diameter van 250 of 306 millimeter.

Bij deze oplossing voor aanhangwagens werd heel wat nadruk gelegd op de optionele weersbescherming en de ergonomische bediening. De bestuurder kan met één hand het automatische gordijn van de weersbestendige cabine openen zonder te bukken.

De goederendragers worden opgetild door een elektrische, traploze hefaandrijving die aan de module wordt bediend door middel van een knop voor hefregeling. Tijdens het heffen kunnen alle functies indien nodig ook worden bediend vanaf het bedieningspaneel op de trekker. Om een veilige werking te garanderen beschikt de trein over een functie die automatisch de trekker blokkeert wanneer goederendragers worden neergezet en wordt de snelheid in bochten verlaagd. Deze verlaagde snelheid blijft van kracht tot de as van de laatste module opnieuw recht rijdt.

Om het nemen van bochten te vergemakkelijken en om de draaicirkel zo klein mogelijk te houden, kan de stuurhoek tussen twee goederendragers worden verhoogd tot 120 graden. Naast de beperkte optie voor achteruitrijden, is nog een andere belangrijke stuurfunctie beschikbaar als optie: de "krabbengang". Met deze functie kan de volledige trein op een dwarshelling rijden.

Criteria zoals de toestand, de breedte en de hellingsgraad van het rijpad, het soort opslagruimte (bijv. koelruimte, clean room of opslagruimte voor eetbare producten), evenals de afmetingen, het gewicht, de breekbaarheid en de containerverpakking bepalen samen hoe de twee Linde treinen precies moeten worden samengesteld. De reisroute en de organisatie van de andere logistieke activiteiten binnen het bedrijf spelen een belangrijke rol in de beslissing over welke oplossing het beste voldoet aan de behoeften.