Clicky


Nieuw pand voor MAN Rosiervandenbosch

Nieuw pand voor MAN Rosiervandenbosch [+foto's]
09-01-2015 16:39 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

Op het bedrijventerrein Lage Weide aan de A2 heeft Architéma Architectuurstudio een nieuw dealerpand gerealiseerd voor MAN Rosiervandenbosch Utrecht. Bijzonder aan het gebouw is de theatrale multifunctionele showroom, een unicum voor een truckdealer.

Een representatief wit canvas

De showroom vormt de kop van een langgerekt en efficiënt ontworpen gebouw. Deze layout, met de kop richting de A2, bood de gelegenheid om de showroom vorm te geven als een gezicht, een visitekaartje richting passerend verkeer. De schreeuwerige omgeving echter, gedomineerd door grote opvallende gebouwen en infrastructurele werken, maakt het buitengewoon moeilijk om op te vallen. Het ontwerp probeert de omgeving niet te overschreeuwen, maar presenteert zich middels een een rustig, ingetogen en chique beeld. De showroom is vormgegeven als een opgetild en uitkragend wit volume, dat als een blank canvas de naamvoering van het bedrijf des te meer accentueert en contrasteert met de antraciete kleur van de rest van het gebouw.

Een zwevende doos

Wanneer het donker is, vindt er een omkering plaats van de kleurstelling, aangezien de verlichte logo’s helder aftekenen op de donker kleurende, onverlichte achtergrond. Middels een glazen vliesgevel en atrium wordt de indruk gewekt dat de massa van de doos zich losmaakt uit de massa van de rest van het gebouw en zweeft. Het ‘s avonds aanlichten van de onderzijde van de uitkragingen versterkt dit effect op theatrale wijze. De grootste uitkraging maakt het ook van verre helder waar de entree is gesitueerd.

Een interieur van zwart en wit

De architectuur van het exterieur wordt naar binnen doorgezet: buitengevel en plafond lopen door, wat de suggestie van de zwevende witte massa versterkt. De kleurstelling van het interieur wordt in hoofdzaak bepaalt door een hard en spannend contrast tussen zwart en wit. Terwijl de wanden en plafonds van kantoren en receptie in strak wit zijn uitgevoerd, zijn deze in de showroom diep zwart. Deze Black Box is vormgegeven als een theatrale setting, waar trucks en bedrijfswagens middels een uitgekiende verlichting als bijzondere objecten gepresenteerd kunnen worden.

Een glazen schakel

Een strakke witte wand markeert de grens tussen showroom en verblijfsruimtes. Grote horizontale en kolomloze doorsnijdingen laten de black box vloeiend overgaan in de wereld van kantoren, spreekkamers en receptie. Deze ruimtes behelzen slechts een fractie van het totale gebouwoppervlak, maar zijn als schakel tussen showroom en werkplaats buitengewoon belangrijk. Dit gegeven is hier op een ingenieuze en ruimtelijke wijze in de architectuur vertaald. Achter een gecurvde balie bevindt zich de receptie, die middels een beglaasde vide het intermediair vormt tussen werkplaats en showroom. De bovengelegen kantoren en kantine grenzen eveneens aan deze ruimte, die daarmee een visuele spil in het hart van het bedrijf is.

Een ‘leane’ werkomgeving

Achter de receptie begint de lange werkplaats, die maar liefst 14 werkstraten telt. De vormgeving is hier nadrukkelijk gericht op het creëren van een zo efficiënt mogelijke werkomgeving. De zijgevels bestaan hoofdzakelijk uit volledig glazen overheaddeuren met daartussen slanke penanten. De hal is robuust en zo leeg mogelijk ontworpen. De noodzakelijke installaties en equipement voor een garagebedrijf gaan ogenschijnlijk rustig en natuurlijk op in de lichte en transparante werkomgeving. Op deze wijze articuleert en faciliteert de architectuur een ‘lean’ arbeidsproces, waar zo min mogelijk sprake is van verspilling en verrommeling. Deze filosofie staat aan de basis van de vormgeving van het gehele ontwerp. Het gebouw is net als de organisatie transparant, klantgericht, communicatief en efficiënt.