Clicky


Primeur in Zweden: Scania gaat stadsbus draadloos elektrisch opladen

Primeur in Zweden: Scania gaat stadsbus draadloos elektrisch opladen
23-12-2014 16:48 | Algemeen | auteur De Redactie

SÖDERTALJE - Scania is het eerste bedrijf in Zweden dat een proef start met een hybride elektrische stadsbus die draadloos wordt opgeladen. De bus zal vanaf juni 2016 gaan rijden in het Zweedse Södertälje in het kader van een onderzoeksproject naar duurzame voertuigtechnologie.

Scania voert momenteel uitgebreid onderzoek uit naar verschillende vormen van elektrische technologieën die verbrandingsmotoren kunnen ondersteunen of vervangen. Inductie is één van de vormen die onderzocht wordt. Hierbij gaat het om voertuigen die draadloos worden opgeladen via geëlektrificeerde wegen.

In Zweden hebben Scania en het in Stockholm gevestigde Koninklijk Instituut voor Technologie (KTH) nu de primeur om de technologie in de praktijk te gaan testen. Het project zal worden uitgevoerd via hun gezamenlijke onderzoekscentrum genaamd Integrated Transport Laboratory.

Het Zweeds Energieagentschap zal 9,8 miljoen SEK beschikbaar stellen voor de realisatie van het project. Andere betrokken partijen zijn onder meer de gemeente Södertälje, de gemeenteraad van Stockholm en Tom Tits, het op technologie gerichte museum voor kinderen en jongeren.

Als onderdeel van de praktijktesten zal er vanaf juni 2016 in Södertälje elke dag een stadsbus van Scania met een hybride elektrische aandrijving gaan rijden. Een van de bushaltes zal worden voorzien van een oplaadstation. Hier kan het voertuig via een laadpunt in de weg draadloos energie absorberen. In slechts zes tot zeven minuten tijd wordt er genoeg energie opgeslagen voor een complete rit.

“Het belangrijkste doel van de test is om te kijken hoe de technologie het in de praktijk doet,” aldus Nils-Gunnar Vågstedt, hoofd van de afdeling van Scania die zich bezighoudt met de ontwikkeling van hybride systemen. “De omschakeling van verbrandingsmotoren op elektrische motoren biedt een enorm potentieel. De praktijktest in Södertälje is de eerste stap richting volledig geëlektrificeerde wegen waar elektrische voertuigen energie kunnen absorberen via het wegdek."

Het aanleggen van een infrastructuur en het transformeren van het wagenpark aan bussen naar volledig elektrische bussen, biedt een stad tal van voordelen. Bij een wagenpark van 2000 bussen kan de stad tot wel 50 miljoen liter brandstof per jaar besparen. Dit betekent dat de kosten voor brandstof tot wel 90% minder kunnen worden.

De afdeling voor onderzoek en ontwikkeling van Scania bekijkt naast inductie ook andere technologische oplossingen, waaronder elektriciteitsvoorziening via elektrische bovenleidingen of via rails.

“Wat betreft de omschakeling op een meer duurzame vorm van vervoer lopen de behoeften en voorwaarden van onze klanten uiteen. We willen ons daarom niet toeleggen op slechts één technologie. In plaats daarvan blijven we onderzoek doen in verschillende gebieden."