Clicky


DAF breidt transportefficiency in 2015 uit

DAF breidt transportefficiency in 2015 uit
19-12-2014 18:20 | Daf | auteur De Redactie

EINDHOVEN - DAF introduceert begin 2015 een groot aantal noviteiten die een belangrijke bijdrage leveren aan het optimaliseren van de transportefficiency.

Vernieuwingen aan de efficiënte PACCAR MX-motoren en innovatieve technologieën als Predictive Cruise Control, Predictive Shifting en Eco Mode maken samen brandstofbesparingen van 4 tot 5% mogelijk. Met nieuwe spoilers en fenders kunnen zelfs nog verdere besparingen bereikt worden.

DAF introduceert alle verbeteringen in het kader van ‘DAF Transport Efficiency’, een nieuw programma met producten en diensten voor maximaal rendement per kilometer.

Met het oog op het nog verder verhogen van de efficiency zijn belangrijke optimalisaties doorgevoerd aan de succesvolle PACCAR MX-11 en MX-13-motoren. Bij de 10,8 liter MX-11-motor is de oliehuishouding verder verbeterd en kon een nog efficiëntere verbranding gerealiseerd worden door een nieuwe vormgeving van de verbrandingskamer, een verbeterde inspuiting van de brandstof en een verder verfijnde software.

De vernieuwde turbo leidt bij de 12,9 liter PACCAR MX-13-motor tot een verder verbeterde flow en de kleptiming is geoptimaliseerd dankzij een nieuwe nokkenas. Verder is ook bij de MX-13-motor de oliehuishouding nog efficiënter geworden, zijn wrijvingsverliezen verder teruggebracht en wordt een nog efficiëntere 2-traps waterpomp toegepast, naast geoptimaliseerde software.

De PACCAR MX-11- en MX-13-motoren hadden al een uitstekende reputatie op het gebied van brandstofefficiency. Door al deze vernieuwingen zijn ze echter nog eens zo’n 2% zuiniger geworden, uiteraard afhankelijk van inzet en omstandigheden. Toepassing van multi-pulse-injectie maakt bovendien dat de motoren nog stiller draaien.

Nog sterkere motorrem voor nog meer efficiency

De vernieuwingen aan de PACCAR MX-13-motoren dragen allereerst bij een aan verder verhoogde brandstofefficiency en hebben tegelijkertijd een positieve invloed op de prestaties van de motorrem. Die levert nog eens 20% meer vermogen (360 kW bij 2.000 t/min) en is daarmee voor het merendeel van de toepassingen een uitstekend alternatief voor een retarder. De MX Engine Brake – vanaf nu in drie stappen vanaf de stuurkolom te bedienen – biedt bovendien belangrijke voordelen op het gebied van aanschafkosten, gewicht en brandstofverbruik.

Eco Mode

Nieuw op alle uitvoeringen van de Euro 6 CF en XF met PACCAR MX-motor is een zogeheten Eco Mode, die overigens als standaard staat ingesteld. Eco Mode reduceert het motorkoppel in de eerste elf versnellingen met 10% en dat levert in de dagelijkse praktijk opnieuw een brandstofbesparing op (1%). Tenslotte hoeft in het merendeel van de situaties niet voluit geaccelereerd te worden – al blijft die mogelijkheid bestaan door een druk op de knop.

Predictive Cruise Control & Predictive Shifting

Een mooi voorbeeld van de DAF Transport Efficiency-filosofie is ook Predictive Cruise Control, dat - in combinatie met Predictive Shifting - tegen meerprijs leverbaar is op de Euro 6 CF en XF. Beide vooruitstrevende technologieën werden door DAF in eigen beheer ontwikkeld en dragen bij aan nog hogere voertuigefficiency.

Predictive Cruise Control maakt gebruik van geavanceerde GPS-technologie om te weten waar de truck zich exact bevindt en met welke rijomstandigheden de komende 1 tot 2 kilometer rekening moet worden gehouden. Het systeem ‘kijkt’ vooruit en anticipeert op hellingen en afdalingen. Binnen de ingestelde bandbreedte bepaalt Predictive Cruise Control de ideale snelheid en Predictive Shifting de ideale versnelling.

Uitgangspunt van de beide technologieën is zo lang mogelijk in de hoogst mogelijke versnelling en daarmee het optimale toerenbereik te rijden. Komt het einde van een helling in zicht, dan zal het systeem ernaar streven niet terug te schakelen naar een lagere versnelling. Gaat een klim meteen over in een afdaling, dan wordt vóór de top al minder brandstof ingespoten, zodat gebruik gemaakt wordt van de eigen massa om het voertuig over de top te ‘duwen’.

Predictive Cruise Control zal in bepaalde gevallen toestaan dat de snelheid van het voertuig ónder de ingestelde waarde komt, bijvoorbeeld wanneer de top van een heuvel bijna bereikt is en het systeem ‘weet’ dat de potentiële energie het voertuig bij de afdaling weer snel op het gewenste niveau zal brengen. Predictive Cruise Control kan dan tijdelijk zelfs ook een iets hogere snelheid dan ingesteld toestaan – uiteraard binnen vooraf bepaalde toleranties – eveneens met het oog op een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik.

Dankzij Predictive Cruise Control en Predictive Shifting kan 3% aan brandstofverbruik en CO2-emissie bespaard worden, uiteraard met name op heuvelachtige trajecten.

Nieuwe spoilers & fenders

In het kader van DAF Transport Efficiency is het programma spoilers en fenders verder uitgebreid voor een optimale aerodynamica en daarmee een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik.

Allereerst is voor de Euro 6 CF met slaapcabine een nieuw aerodynamisch pakket ontwikkeld. De dakspoiler is daarbij 10 centimeter hoger, de fenders dekken de breedte van 2,55 meter af en er resteert slechts 5 centimeter aan ruimte tussen trekker en trailer, ten gunste van een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Speciaal voor Lowdeck-voertuigen is er een nieuwe dakspoiler die tot 4 meter trailerhoogte kan worden versteld.

Meer informatie via Driver Performance Assistant

De chauffeur speelt uiteraard een belangrijke rol in het realiseren van lage operationele kosten en in het bijzonder een laag brandstofverbruik. Om die reden ontwikkelde DAF voor de LF, CF en XF de Driver Performance Assistant, die de chauffeur uitgebreide terugkoppeling geeft over het gerealiseerde brandstofverbruik, de wijze waarop er geanticipeerd is op het verkeer en het remgedrag. Daarnaast is algemene info en advies beschikbaar over hoe het best mogelijke verbruik kan worden gerealiseerd.

Nieuw is dat ook de informatie van de tachograaf op het centrale informatiedisplay geprojecteerd wordt, waardoor de chauffeur nog beter rijtijden en snelheid in acht kan nemen om overtredingen te voorkomen. Het scherm geeft bovendien aan wanneer de truck aan de volgende servicebeurt toe is, zodat onderhoud tijdig uitgevoerd kan worden, eveneens met het oog op maximale voertuigefficiency. Op basis van de chauffeurskaart schakelt de DPA automatisch over op de gewenste taal, wat comfortabel is voor de chauffeur.

DAF Transport Efficiency

Alle productvernieuwingen voor 2015 passen geheel binnen DAF’s Transport Efficiency-programma om het rendement van de truck verder te verhogen door lagere operationele kosten en maximale voertuigbeschikbaarheid. Daarbij spelen ook de vele diensten áchter het product een belangrijke rol. Een eersteklas onderdelenvoorziening door PACCAR Parts garandeert – evenals DAF’s ongeëvenaarde International Truck Service (ITS) – een maximale uptime. PACCAR Financial Services biedt gunstige financieringen voor lage operationele kosten.

Binnen de MultiSupport Reparatie- en Onderhoudscontracten is de mogelijkheid te kiezen voor Uptime Plus met additionele diensten om het rendement te vergroten. Een mooi voorbeeld van hoe DAF Transport Efficiency niet alleen voor de meest efficiënte trucks staat maar ook voor een compleet aanbod aan services die zich in maximaal rendement vertalen.