Clicky


Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 24 2]

Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 24 -2]
12-12-2014 10:43 | Transport | auteur De Redactie

ZWAAGWESTEINDE -  'Wie kent deze vrachtwagen nog?' Maandelijks behandelen we een vrachtwagen(merk) uit vervlogen tijden. Wat waren de ervaringen van de vrachtwagenchauffeurs van weleer met deze vrachtwagens?

Deze maand staat de Scania Streamline centraal. Twee weken geleden vroegen wij u naar uw ervaringen en anekdotes met deze vrachtwagen. Ook nu stroomden de reacties en foto's weer binnen. Hartelijk bedankt voor alle reacties!

Opvallend was het aantal foto's gemaakt in het buitenland: letterlijk van Algerije tot Zweden en vele andere landen.

Ronald mailde ons: "De BD-TB-46 dezelfde auto die in het vorige deel te zien was. Deze foto is uit 2001 en gemaakt tussen Brno en Praag; eigenaar Eddy Winters transport onderweg voor Boekestijn transport."

Bill Uildriks: "Ik heb jarenlang met dit type Scania van HJ van Bentum uit Woudenberg opleggers omgekoppeld naar diverse havens in Nederland en met veel plezier met deze trucks gestuurd."

"Ik had deze 8 cylinder Scania Streamliner 143M van 420pk van Jan Westra uit Dokkum, van 1991 tot en met 1994. Ik heb voornamelijk gereden naar Scandinavie maar ben ook met deze wagen in Rusland, Italië, Zwitserland en tal van andere landen geweest. Het is één van mijn mooiste trucks geweest en ik mocht er graag mee rijden en ik vind het nog steeds een prachtige truck. Qua prestaties was het ook een geweldige truck, hij gaf zich nooit gewonnen en had een uitstekende trekkracht", aldus Joris Smits

Pieter Bijma schrijft: "De auto's op deze foto's daar heb ik zelf ook nog mee gereden. Eerst een periode als springer bij Broersma in Stroobos en pas geleden nog enkele dagen bij mijn huidige werkgever Niek Dijkstra transport, die momenteel nog steeds een V8 exemplaar heeft rijden (veelal in het buurtwerk, als reserve truck) inclusief dikke knalpijp oftewel open uitlaat die de welbekende V8 sound produceert,een feest van herkening voor de Scania chauffeur!! Toch kunnen mijn inziens deze auto's lang niet meer meekomen met wat momenteel de norm is qua comfort en milieu eisen, maar het blijven gewoon super stoere en kwalitatief goede auto,s ook wat hun looks betreft! Kortom: ik blijf er met plezier aan terug denken."

"Hier een foto van een Streamline die ook nog elke dag brood verdient voor zijn baas", schrijft Aaldert Koster ons.

Ook Mark Kracht is positief: "Leuk dat jullie om foto's vragen van toen. Heb super tijden beleefd met mijn 143 450 die tot op de dag van vandaag nog steeds rijdt. Maar dan bij een nieuwe eigenaar.

Op oude foto's die ik nog heb, zijn gemaakt in Scandinavie waar ik toen veel heb gereden tot aan de Noordkaap toe zelfs. Machtige tijden zonder ABS ESP enzovoorts maar met ouderwetse trailerrem en handgeschakelde versnellingsbak kwamen wij werkelijk overal bij temperaturen van soms wel -30c .Deze 143 was nog uitgerust met alcohol-injectie om bevriezing te voorkomen in de luchtleidingen. Op deze foto moest ik een trailer lostrekken van een gestrande 4-serie in de bossen van Noorwegen."

Simon Koeman: "Ook ik reed met een streamliner. Een machtige auto destijds veel luxe en een sterke motor 360 pk wat vrij veel was in die tijd. Mijn collega kreeg later een 380-er. Die auto ging met een storm altijd kaarsrecht door de wind. Hij had alleen tegen dat hij erg klapte van achteren ondanks de luchtvering (ook op de cabine) maar voor de rest een zuinige en betrouwbare auto. Ik reed door heel Europa voor Intexo uit Hoofddorp vaak met computer apparatuur. Deze foto is gemaakt in Zweden onderweg richting Stockholm."



"Bovenstaande foto van de BD-HL-70. Wij hadden destijds twee turbo compounders aangeschaft, de andere met kenteken BB-LP-35. Na eerst wat bedenkingen tegen het turbo compound verhaal, zijn we er later toch gelukkig van geworden, de turbo compound aandrijving gaf toch een prettig gevoel van rijden.

De trekkracht van deze motoren kwam het beste tot zijn recht bij een zwaar belaste motor, dan waren de uitlaatgassen warmer en werd er dus meer extra kracht  direct aan het vliegwiel geleverd. Destijds waren er ook 8 cylinder Scania’s met 400 pk, daar deed een 6 cyl turbo compound niet voor onder, tijdens hun bedrijfstijd bij ons is er geen extreme schade ontstaan, aan de tandwielen contructie, waarvoor we in het begin bang voor waren. Op zich een lekkere wagen speciaal in bergachtig terrein. Waarom is men van dit systeem afgestapt?", vraagt Jaap Schikker zich af.

"Bijgaand een foto van de scania 113-400 streamlline", schrijft Robert Leunissen. "Deze Scania heb ik in 1992 nieuw gekregen en heb er twee jaar mee gereden tot ik ben gestopt met het internationaal rijden. Met de wagen reed ik iedere week naar Italië. Nadeel van deze wagen was dat er weinig bergruimte in de cabine zat en een slechte motorrem. Deze had je wel nodig op de Mont Blanc maar verder was het een mooie wagen en heb ik er veel plezier mee gehad."

Van Derk Liezen deze foto gemaakt in Algiers (Algerije).

Tenslotte de reactie van Maria Schaap: "Ik heb jaren met een 143–500 gereden en niets dan lof voor dit type. Toen ik de wagen kocht verklaarden alle mensen die er verstand van hadden mij voor gek. Want op het Midden Oosten rijden met zoveel pk's was gekkenwerk, in de sneeuw kon je er niet weg komen want dan ging die door alle pk's slippen. Nou niets is minder waar als er sneeuw lag schakelde ik in en zonder gas (dus stationair) liep hij overal uit. Een hele fijne auto, ik ben er overal mee geweest en heb nooit problemen gehad. Wij hebben wel het onderste bed laten veranderen zo dat we meer opbergruimte in de cabine kregen."

Auteur: leonard Looijenga