Clicky


Ploeger Logistics investeert in een zuiniger, schoner en stiller wagenpark

Ploeger Logistics investeert in een zuiniger, schoner en stiller wagenpark
27-11-2014 11:36 | Overig | auteur De Redactie

HARDERWIJK - Ploeger Logistics heeft het wagenpark uitgebreid met maar liefst zes nieuwe trekkers en vijf opleggers. De logistiek dienstverlener vermindert hiermee geluidsoverlast bij laden en lossen, verlaagt het verbruik én de belasting van het milieu. Ronald Bos: “Deze stap sluit naadloos aan bij onze duurzaamheidsstrategie!”

Zuiniger door Euro 6

Ronald Bos, manager wagenparkbeheer, techniek & facilitair bij Ploeger: “We hebben diverse vrachtauto’s vervangen, waardoor het brandstofverbruik in een aantal gevallen twee tot zes procent daalt. Ploeger voert al enkele jaren een bewust tweemerkenbeleid, waardoor er ook nu weer een aantal Daf CF- en Mercedes Actrostrekkers bij zijn gekomen. Beide trekkers beschikken over een Euro 6-motor, waarmee ze voldoen aan de gelijknamige Euro 6-norm. Dankzij deze norm is er sprake van minder uitstoot van fijnstof en NOx, iets wat goed past bij de milieudoelstellingen van Ploeger.”

Schoner met evenveel power

De nieuwe trekkers met hun nieuwe opleggers beleveren de verschillende opdrachtgevers in  Contract Vervoer en Contract Logistiek van Ploeger. Dat betekent dat de combinaties door de gehele Benelux en ook een deel van Duitsland rondrijden. “Het mooie aan de Euro 6-motoren is dat je als chauffeur over net zoveel power beschikt als enkele jaren geleden. De motor gaat alleen veel efficiënter om met de liters diesel. Daarnaast krijgen onze chauffeurs ook jaarlijks een training, waarin ook duurzaam rijden ruimschoots aan bod komt”, aldus Bos.

Tot vijftien decibel stiller

Eerder ontving Ploeger al de Lean and Green Star voor de inspanningen rondom duurzaamheid. “Naast trekkers hebben we ook nieuwe opleggers aangeschaft. De opleggers zijn een antwoord op de groeiende vraag naar geluidsvermindering bij laden en lossen. Dit is belangrijk in bijvoorbeeld de foodsector, waar het laden en lossen vaak ’s nachts of ’s ochtends vroeg gebeurt. Met de aangeschafte opleggers verminderen we het geluid met zo’n tien tot vijftien decibel. We zetten deze hoofdzakelijk in voor Bakkersland.”