Clicky


25 Jaar binnenvaartpromotie start met nieuwe voorzitter

25 Jaar binnenvaartpromotie start met nieuwe voorzitter
24-11-2014 16:37 | Algemeen | auteur De Redactie

ROTTERDAM - Het Bureau Voorlichting Binnenvaart bestaat vandaag 25 jaar. Een mooi moment om stil te staan bij wat gedaan en bereikt is. Tevens de dag dat het BVB officieel haar nieuwe voorzitter bekend kan maken; Annette Augustijn zal per 1 januari het stokje van voorganger Roland Kortenhorst overnemen. 

Precies 25 jaar geleden zetten 10 binnenvaartorganisaties hun handtekening onder de oprichting van Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB). In die turbulente tijd was er veel behoefte aan verandering en verbetering van het imago van de binnenvaart. Mede hierdoor hebben de binnenvaart-organisaties de handen ineen gesloten en was hét voorlichtings- en promotiebureau voor de binnenvaart een feit.

Het belangrijkste doel van het BVB was en is nog steeds om mensen buiten de sector te informeren en te overtuigen van de vele mogelijkheden en de voordelen die vervoer over het water biedt. Het BVB heeft dus met name een externe focus. Na 25 jaar promotie is het imago van de binnenvaart verbeterd, staat binnenvaart bij steeds meer overheden op de agenda en is een groeiend aantal verladers overtuigd van de toegevoegde waarde van de binnenvaart.

“Het BVB heeft de verlader dichter bij de binnenvaart gebracht”, aldus Ben Maelissa, directeur Danser Group. Kortom; mensen kunnen niet meer om onze bedrijfstak heen. Het BVB is trots hier een bijdrage aan te hebben geleverd.

Het BVB heeft zich in 25 jaar kunnen ontwikkelen van bureau dat reclame maakt voor de binnenvaart naar een bureau dat mensen van buiten de sector voorziet van de juiste informatie en met het branchemerk the Blue Road ook de binnenvaart handvatten biedt om de marketing te ondersteunen. Zoals  Stefan Meeusen van de NPRC zegt: “Bureau Voorlichting Binnenvaart bouwt voor ons aan het merk binnenvaart, dit is onmisbaar voor de branche”.

In de afgelopen 25 jaar is promotie steeds belangrijker geworden. Dat bewijzen de enorme hoeveelheid aan reclames, advertenties en andere communicatie uitingen die dagelijks op ons af komen. Goede, positieve communicatie over de binnenvaart moet ook in de toekomst hierin een plekje krijgen. Met een nieuwe voorzitter is BVB op koers om ook in de toekomst de binnenvaart op de kaart te blijven zetten. En daar blijkt ook behoefte aan.

“Voor de toekomst zien wij als bedrijf nog meer mogelijkheden op het gebied van binnenvaart en zullen zeker weer bij BVB aankloppen om gebruik te maken van hun expertise en ervaring zodat er nog meer transporten overgezet kunnen worden van de weg naar het water.”, aldus Johan Wittekoek van Huntsman.

Nieuw gezicht

Per 1 januari 2015 is Annette Augustijn de nieuwe voorzitter van het BVB. Annette Augustijn (1950) heeft aan de Universiteit van Wageningen gestudeerd en werkte onder meer bij de Rijksdienst voor de IJsselmeer Polders, de Gemeente Deventer, Provincie Gelderland en Rijkswaterstaat. Eind december zal ze met pensioen gaan en dusdoende meer tijd hebben voor bestuurstaken.

 

Als fervent zeiler heeft ze van jongs af aan al ‘iets’ met water. Later raakte zij ook middels haar werk nauwer betrokken bij het water en de binnenvaart. Eerst toen ze bij de Gemeente Deventer het beheer over de havens, sluis en kades kreeg en later toen zij Directeur Water en Scheepvaart werd bij de Dienst Oost-Nederland. Als Rijnvaartcommissaris bij de Centrale Commissie voor de Rijnvaart in Straatsburg is zij voorzitter van het Comité Sociale zaken, arbeidsomstandigheden en beroepsopleidingen.
Tot eind van dit jaar is Augustijn Programmadirecteur van het programma Duurzaamheid bij Rijkswaterstaat.  

Het BVB staat heel de week stil bij 25 jaar binnenvaartpromotie middels een speciaal ingerichte jubileumpagina op www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl/voor. Daarnaast zal volgend jaar een evenement georganiseerd worden om stil te staan bij het zilveren jubileum. De precieze invulling zal later bekend gemaakt worden.