Clicky


Facelift: hydrostatische diesel- en LPG-heftrucks Jungheinrich weer 8 procent zuiniger

Facelift: hydrostatische diesel- en LPG-heftrucks Jungheinrich weer 8 procent zuiniger
24-11-2014 16:32 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

ALPHEN AAN DEN RIJN - Jungheinrich heeft haar hydrostatisch aangedreven diesel- en LPG-heftrucks gefacelift. De milieuvriendelijke vorkheftrucks zijn opnieuw 8% zuiniger geworden, wat merkbaar scheelt in de brandstofkosten, maar ook in de uitlaatemissies. Ook de cabine is vernieuwd en de trucks kunnen worden uitgerust met nieuwe, slimme extra functies.

De vernieuwingen hebben betrekking op alle modellen hydrostatische diesel- en LPG-heftrucks van Jungheinrich. De Duitse fabrikant biedt hydrostaten met capaciteiten van 1,6 tot 5,0 ton. De 2,5, 3,0 en 3,5 ton dieselheftrucks werden het grondigst vernieuwd. De trucks krijgen de beschikking over een nieuwe VW-motor met commonrailtechniek. De nieuwe motor zorgt voor minder trillingen, een lager dieselverbruik en schonere uitlaatgassen. De motor wordt standaard voorzien van een dieselpartikelfilter, waardoor de heftrucks aan de Europese emissie-eisen van trede III B voldoen.

Brandstofbesparingen tot 20% tijdens heffen

Ook een nieuwe, variabele hydrostatische pomp zorgt voor een verlaging van het brandstofverbruik. De pomp stemt de hoeveelheid olie nauwkeurig af op de benodigde kracht voor het heffen en de overige hydraulische functies. Dat spaart brandstof wanneer de vorken bijvoorbeeld onbelast worden geheven.

In de praktijk lopen de brandstofbesparingen tijdens heffen en andere hydraulische functies op tot maar liefst 20%.

Eigen Jungheinrich hard- en software

Het hart van de hydrostatisch aangedreven diesel- en LPG-heftrucks wordt gevormd door een vernieuwde, intelligente besturing. De soft- en hardware zijn een nieuwe generatie en volledig in eigen huis ontwikkeld. Dat maakt het mogelijk om alle componenten precies op elkaar af te stemmen, waardoor kracht en efficiëntie optimaal zijn.

Hydrostatische heftrucks worden gekenmerkt door hun comfortabele en tegelijkertijd productieve werkgedrag. De aandrijving is direct en zeer fijngevoelig te bedienen, naar wens met dubbele pedalen. Het toerental wordt tijdens heffen en het uitvoeren van hydraulische functies automatisch op het optimale niveau gebracht. ‘Inchen’ is niet nodig. Dat voorkomt nodeloos hoge toerentallen en verlaagt zo het brandstofverbruik. Met vijf individueel instelbare werkprogramma’s is het gedrag van de heftruck met een druk op de knop af te stemmen op de omstandigheden.

Nieuwe hydraulische bediening

Met de vernieuwde diesel- en LPG-heftrucks doet ook een nieuwe hydraulische bediening haar intrede. Naast Solo-Pilot fingercontrols en Multi-Pilot joystick, wordt nu ook de Duo-Pilot leverbaar. Het betreft een mix tussen joystick en afzonderlijke hendels. De Duo-Pilot bestaat uit twee naast elkaar geplaatste hendels waarmee alle hydraulische functies kunnen worden bediend.

Welke variant ook de voorkeur geniet, de Pilot is altijd geïntegreerd met een nieuwe, ergonomische armleuning. De leuning kan op vele manieren worden versteld. Het bestuurdersdisplay bevindt zich niet langer op de armleuning, maar verhuisde naar het schutbord. Dit zorgt voor nog meer ruimtelijkheid in de toch al comfortabel ruime cabine.

‘Slimme functies’

Software functies maken het leven van de heftruckchauffeur eenvoudiger. De hydrostatische diesel- en LPG-heftrucks krijgen daarom de mogelijkheid om slimme functies zonder verdere extra aanpassingen naar wens te integreren. Zo kunnen de heftrucks niet alleen worden uitgerust met automatische horizontaalstelling van de vorken en centrering van de sideshift, maar ook met een blokkering van de hydraulische functies en automatisch wegen. Jungheinrich werkt aan nog meer handige functies, die ook achteraf op de heftrucks zullen kunnen worden geactiveerd.

Nieuwe hefmast                                                                                        

De uitvoeringen met capaciteiten tot en met 3,5 ton worden geleverd met de nieuwe heftruckmast, die Jungheinrich rond de zomer onthulde. De nieuwe hefmast zorgt voor een tot 85% groter zicht voor de chauffeur. Niet alleen zijn de profielen compacter in elkaar geplaatst, ook beschikt de mast over een geoptimaliseerde slangen- en kettinggeleiding. Verder is de dwarstraverse voorzien van kijkopeningen, zodat de vorkpunten continu zichtbaar zijn.

Zeer hoge stabiliteit

De Jungheinrich diesel- en LPG-heftrucks met hydrostatische aandrijving zijn erg stabiel dankzij een laag zwaartepunt. Dat is met name bereikt door de bijzondere vorm van het contragewicht en de boven de achterwielen opgehangen pendelas. De truck heeft daardoor geen extra elektronisch stabiliteitssysteem nodig.

Het speciale, lage ontwerp van het schutbord verschaft de chauffeur veel zicht op de vorken en de last. Het zicht naar achter is door het lage contragewicht optimaal. Het dakvenster zonder spijlen biedt een ongehinderd zicht bij in- en uitstapelen op hoogte.

Vele assistentiesystemen

Diverse optionele systemen verhogen de veiligheid verder. Access Control geeft de bediening van de truck pas vrij, nadat in de juiste volgorde de stoelschakelaar is geactiveerd en de gordel is gesloten. Drive Control is gebaseerd op het al meer dan 10 jaar succesvol in elektrische Jungheinrich heftrucks geïntegreerde Curve Control. Naast een automatische snelheidsreductie in bochten, wordt ook vanaf bepaalde hefhoogtes de rijsnelheid begrensd. Bij het assistentiesysteem Lift Control wordt aanvullend op Drive Control de neigsnelheid vanaf dezelfde hefhoogte begrensd en wordt de neighoek op een display in de cabine weergegeven.

Jungheinrich behoort tot de grootste fabrikanten en leveranciers van intralogistieke oplossingen ter wereld. Het bedrijf verkoopt, verhuurt en verricht service aan hef- en magazijntrucks en verzorgt bovendien totale magazijninrichtingen voor haar klanten. Daarbij levert het alle gerelateerde diensten zoals veiligheidskeuringen voor machines en magazijnstellingen, bedienertrainingen, advies en ontwikkelt het eigen software voor in en om het magazijn.