Clicky


Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 23 3 extra editie]

Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 23 - 3 extra editie]
21-11-2014 10:16 | Transport | auteur De Redactie

ZWAAGWESTEINDE -  'Wie kent deze vrachtwagen nog?' Maandelijks behandelen we een vrachtwagen(merk) uit vervlogen tijden. Wat waren de ervaringen van de vrachtwagenchauffeurs van weleer met deze vrachtwagens? Door het grote aantal reacties deze maand en de vele toegestuurde foto's over de Volvo F88, is het weer tijd voor een extra editie!

Zo reageerde Johan van der Zand: "Op 19-jarige leeftijd maakte ik kennis met een Volvo F 88, dit was een motorwagen aanhanger combinatie van de firma Aalbers uit IJzendoorn bij Tiel. Met deze combinatie vervoerde ik bierbostel (veevoer) vanaf Duitsland naar boeren in Nederland."

"Toen ik zes jaar later voor mijzelf begon stond vast dat de bergingswagen, een Volvo F 88 moest zijn vanwege het mooie (huilende geluid). Inmiddels is de verzameling uitgegroeid tot een tiental Volvo's voornamelijk takelwagens, waaronder deze F 88, die in eigen huis is gerestaureerd."

"Mooie herinneringen? Niet echt in de zomer in de cabine veel te warm, in de winter te koud en de slaapcabine te klein... Maar toch de mooie dingen blijven in het geheugen, die waren er zeker ook."

Rinus Anker stuurde ons eveneens een leuke anekdote: "Tijdens mijn periode bij Wetram heb ik zelden een auto meegemaakt waar motorschades (zuigers en bussen), zo exact te bepalen waren, namelijk na 150 tot 160 duizend kilometer. Als blijk van goede wil gaf Volvo ons de raad maar tachograafrollen te laten installeren omdat zij van mening waren dat de chauffeurs de motoren niet genoeg warm lieten draaien. Met behulp van de tachorollen kon men nagaan of er goed warmgedraaid was."

"Echter op een gegeven moment leidden die tachorollen ertoe dat de Rijksverkeersinspectie een inval bij ons deed. Zij constateerden 950 overtredingen op 24 tachograaf rollen. Dit was nog in de tijd dat de chauffeurs legaal met het groene "leugen" boekje werkten. Uiteindelijk zijn we vrijgesproken vanwege onrechtmatig verkregen bewijs. Waar een vreter al niet toe kan leiden...."

"Achteraf kwam naar voren dat wij dit probleem  hadden omdat de chauffeur te netjes reden, bij bedrijven als In't Veen in Berkel, die veel sneller reden om de groenten op tijd afgeleverd te krijgen speelde dit zogenaamd niet. Toen ik later echter monteurs van hen sprak, vertelden zij mij dat ze op zaterdag meestal moesten overwerken om hetzelfde probleem de baas te blijven."

Auteur: Leonard Looijenga