Clicky


TMM: Hoge transportprijzen in september compenseren sterke zomerdip derde kwartaal

TMM: Hoge transportprijzen in september compenseren sterke zomerdip derde kwartaal
18-11-2014 10:14 | Financieel | auteur De Redactie

Uit de eenentwintigste editie van de Transport Market Monitor (TMM) van Capgemini Consulting en Transporeon blijkt dat de transportprijzen in het derde kwartaal van 2014 zijn gedaald in vergelijking met het tweede kwartaal van dit jaar. De lagere transportprijzen werden vooral veroorzaakt door een sterke zomerdip in augustus. Dankzij een sterk herstel van de transportprijzen in september bleef deze daling in het derde kwartaal uiteindelijk beperkt tot 0,6%.

De prijsindex daalde in het derde kwartaal van dit jaar met 0,6% (index 99.4) in vergelijking met de prijsindex in het tweede kwartaal van 2014 (index 100.0). Ook is de prijsindex in vergelijking met het prijsniveau van een jaar geleden (Q3 2013) met 0,6% gedaald (index 99.4)

De dieselindex daalde naar 101.0 in Q3(-0,5%), daarmee zijn de dieselprijzen in januari tot en met september 2014 op een redelijk stabiel niveau gebleven. Ondanks de sterke zomerdip heeft de transportindex in september het hoogste niveau van het jaar bereikt (102.4). De capaciteitenindex steeg in Q3 met 9,8% naar een index van 86.6, daarmee herstelde het van de dip in het tweede kwartaal van 2014 (78.9)

“Voor het vijfde jaar op rij vertoont augustus een duidelijke dip in transportprijzen,” zegt Erik van Dort, Supply Chain Director bij Capgemini. “Opvallend is daarbij wel dat de prijs aanmerkelijk lager was dan in de afgelopen vijf jaar, terwijl de capaciteit gelijk bleef. Toch bracht september een sterk herstel in de transportprijzen: met een index van 102.4 werd het hoogste niveau bereikt van 2014.”

Peter Förster, Managing Director bij Transporeon, voegt daaraan toe: “De stijging van de transportprijzen in september is opmerkelijk omdat de prijsindex van de diesel het laagste punt van het jaar heeft bereikt. Hieruit blijk dat andere factoren, zoals een sterke marktvraag, momenteel een grotere invloed hebben op de ontwikkeling van de transportprijzen dan de dieselprijzen.”