Clicky


Van den Bosch Transporten dinsdag voor de rechter vanwege uitbuiting Hongaarse chauffeurs

Van den Bosch Transporten dinsdag voor de rechter vanwege uitbuiting Hongaarse chauffeurs
17-11-2014 11:21 | Arbeidsvoorwaarden | auteur De Redactie

UTRECHT - Van den Bosch Transporten uit Erp, een van de grootste bulktransporteurs van Nederland staat aanstaande dinsdag voor de rechter in Den Bosch. Tien uitgebuite Hongaarse vrachtwagenchauffeurs eisen samen met FNV Bondgenoten naleving van de cao.

‘Witwassen’ van arbeidsuitbuiting

FNV Bondgenoten deed maandenlang onderzoek (ook in het buitenland) naar de bedrijfsvoering van Van den Bosch, liet getuigen onder ede horen en verzocht inspectiediensten onderzoek te doen. Het transportbedrijf maakt veel gebruik van buitenlandse chauffeurs die via buitenlandse constructies ritten voor ze uitvoeren. De veelal Oost-Europese chauffeurs worden betaald volgens de regels van het land van herkomst. De Hongaarse vestiging bleek een postbusonderneming te zijn, gebruikt om arbeidsuitbuiting ‘wit te wassen’.

Rechter moet oordelen over werkwijze Van den Bosch

Van den Bosch liet vele duizenden ritten uitvoeren in en vanuit Nederland zonder daarvoor het cao-loon te betalen. De werkwijze van het bedrijf zorgt in de ogen van de vakbond niet alleen voor arbeidsverdringing en uitbuiting maar ook voor concurrentievervalsing en een slecht imago van de transportsector. Daarom vraagt FNV Bondgenoten de rechter een oordeel te vellen over de werkwijze van Van den Bosch. Al eerder werd transportonderneming Mooij die ook gebruikmaakte van een buitenlandconstructie door de rechter veroordeeld tot betaling van het Nederlandse cao-loon aan haar buitenlandse chauffeurs.

FNV Bondgenoten voert intensief campagne tegen illegale en onwenselijke constructies in de transportsector en heeft onlangs een 10-puntenplan tegen verdringing gepresenteerd. Volgens de bond wordt het tijd dat de overheid maatregelen neemt om er voor te zorgen dat de transportsector in Nederland een gezonde toekomst tegemoet gaat, door bedrijven die misbruik maken van allerlei constructies keihard aan te pakken.

Edwin Atema van FNV Bondgenoten: “Zo lijkt de bedrijfsvoering van Van den Bosch te zijn gebaseerd op een ‘kat-en-muis-spel’ met vakbonden en inspectiediensten. Nederlandse chauffeurs werden ingeruild voor Hongaren en toen die voor hun rechten opkwamen werden ook zij weer ingeruild voor chauffeurs uit Roemenië, Bulgarije en zelfs van buiten de Europese Unie. Dit zijn nu de snelwegnomaden die maanden in hun voertuigen leven.”

Eerlijke prijs zodat iedereen een gezonde boterham kan verdienen

De vakbond wil dat transporteurs zich niet verlagen tot dit soort constructies maar juist de confrontatie aangaan met hun opdrachtgevers en een eerlijke prijs bedingen, waardoor vrachtwagenchauffeur een vak blijft waarmee iedereen een gezonde boterham kan verdienen. Atema: “We slepen het bedrijf niet voor de rechter omdat we dat leuk vinden, maar omdat dit voor Nederlandse en buitenlandse vrachtwagenchauffeurs en uiteindelijk de hele sector noodzakelijk is.”

Hongaren voelen zich uitgebuit, gekleineerd en financieel uitgerookt

Niet alleen FNV Bondgenoten vordert naleving van de cao, dinsdag claimen ook tien Hongaarse chauffeurs het Nederlandse cao-loon. De chauffeurs, die inmiddels zijn ontslagen, hebben voor een miljoen euro beslag laten leggen op de bankrekeningen van Van den Bosch. Hoewel het bedrijf stelt niks van doen te hebben met deze Hongaren en zeker geen chauffeurs uitbuit, denken de Hongaren daar zelf heel anders over. De chauffeurs voelen zich uitgebuit, gekleineerd en financieel uitgerookt door Van den Bosch. Ze waren jarenlang goed genoeg om in opdracht van Van den Bosch ritten uit te voeren voor Unilever, Cargill en DSM. Toen ze vroegen om een Nederlands loon werden ze ontslagen.

Dinsdagochtend zal de rechter de zaak in een openbare zitting vanaf 09:30 uur behandelen. Een aantal Hongaarse en Nederlandse chauffeurs zijn bij de zaak aanwezig en bereid met de pers te praten. Ook FNV voorzitter Ton Heerts is aanstaande dinsdagochtend aanwezig om de chauffeurs een hart onder de riem te steken.