Clicky


CDA wil meer inzicht in kosten van achterstand in onderhoud wegen

CDA wil meer inzicht in kosten van achterstand in onderhoud wegen
30-10-2014 20:34 | Algemeen | auteur De Redactie

Hoe is het mogelijk om 700 miljoen over het hoofd te zien op het punt van beheer en onderhoud van het wegennetwerk? Dat wilde CDA woordvoerder Sander de Rouwe graag weten van minister Schultz van Haegen. “Hoe kan dit over het hoofd gezien zijn? Of deugt de analyse van de Rekenkamer gewoon niet?” Hij vroeg zich ook af hoe het dan zit met de spoorlijnen en met de binnenvaart, of hier misschien ook onverwachte tegenvallers tussen zitten. De Rouwe pleitte voor een hernieuwde, volledig aangepaste en transparante meerjarenplanning. Het CDA wil graag periodiek een beter en scherper beeld hebben van de kosten van de achterstand in onderhoud.

De Rouwe deed ook een klemmend beroep op de minister om ervoor te zorgen dat de grenzen in de lucht boven Europa worden opgeheven. “Waar Europa de grenzen op de grond heeft opgeheven, bestaan ze gek genoeg nog wel in de lucht. Elk land heeft zijn eigen luchtruim en daarbij behorende heffingen. Elke keer moeten wij omvliegen in Nederland, Italië en Duitsland. We moeten in Europa zo'n 40 kilometer per vlucht onnodig omvliegen. Dat is heel slecht voor het milieu en ook heel slecht voor de economie, voor onze portemonnee. Na de tol op de weg zien wij dat Duitsland komt met een heel verkapte tolheffing in de lucht, met heel forse verhogingen van de heffingen. Die tol moet van de baan. “ Het CDA wil graag zien dat als Nederland straks voorzitter is van de EU, de zogenaamde ‘Single European Sky’ topprioriteit wordt.

Een ander punt dat de Rouwe aan de orde stelde was de binnenvaart. “Wat het CDA betreft, is er maar één agenda: zorg ervoor dat de binnenvaart vitaal blijft en dat er niet meer, maar minder regels komen.” Hij riep de minister ook op om met de sector en eventueel provincies en gemeenten om tafel te gaan zitten om de knelpunten rondom het gebrek aan voldoende ligplaatsen op te lossen.

Tot slot ging hij in op de milieuzone die de stad Utrecht in wil stellen voor personenauto's. Wat het CDA betreft, is die aanpak gedoemd om te mislukken. De Rouwe: “ Ik snap de problematiek van de luchtkwaliteit wel, maar sinds de invoering van de nieuwe oldtimerregeling zie je dat al die stinkende diesels in no time over de grens zijn gegaan omdat ze onaantrekkelijker zijn geworden. En dan wil Utrecht lokaal een nationale regel invoeren, namelijk in bepaalde straten bepaalde auto's niet toestaan. Wat het CDA-betreft schiet dat zijn doel voorbij.” Hij riep de minister op om Utrecht terug te fluiten.