Clicky


Ombudsman kraakt aanpak Bulgarenfraude

Ombudsman kraakt aanpak Bulgarenfraude
30-10-2014 13:33 | Binnenland | auteur De Redactie

AMSTERDAM - De vorig jaar ingevoerde maatregel van de Belastingdienst waarbij nog maar één rekeningnummer opgegeven kan worden voor de uitbetaling van toeslagen was 'slecht georganiseerd' en 'onredelijk ingrijpend' voor burgers en ondernemers. Dat concludeert de Nationale Ombudsman in een rapport over de aanpak van toeslagenfraude, de zogenoemde Bulgarenfraude.

De maatregel bracht een grote groep mensen in financiële problemen omdat de Belastingdienst de uitbetaling van toeslagen aan hen tijdelijk stopzette. Meer dan honderdduizend mensen kregen maanden geen toeslagenomdat de Belastingdienst eerst hun rekeningnummers moest verifiëren. Van deze mensen had de de dienst meerdere rekeningnummers in het systeem staan.

"Door de rigoureuze stopzetting van de lopende betalingen heeft de Belastingdienst veel goedwillende burgers en ondernemers onnodig in financiële problemen gebracht", aldus waarnemend ombudsman Frank van Dooren. "De Belastingdienst had voor een alternatieve aanpak kunnen kiezen, namelijk uitbetaling op het nieuw doorgegeven rekeningnummer of doorbetaling op het oude rekeningnummer totdat het verificatieproces was afgerond."

De Nationale Ombudsman levert daarmee opnieuw forse kritiek op voormalig staatssecretaris van Financiën Frans Weekers (VVD). Begin dit jaar stelde de Ombudsman al dat de maatregel te snel was ingevoerd met te weinig oog voor de belangen van burgers. De ombudsman concludeert nu dat Weekers deze hele operatie heeft 'onderschat'. Fraudebestrijding mag er, zo concludeert de Ombudsman, niet toe leiden dat de goeden onder de kwaden lijden.

Weekers besloot vorig jaar dat mensen nog maar een bankrekeningnummer mochten gebruiken. Zo zou het moeilijker worden om te frauderen met toeslagen, zoals bendes uit Bulgarije massaal deden. De bewindsman trad begin dit jaar af vanwege zijn falende aanpak. (Novum)