Clicky


Primeur: handtekening goederenontvangst met eigen mobiel

Primeur: handtekening goederenontvangst met eigen mobiel
29-10-2014 09:28 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

ZOETERMEER - Nederlandse bedrijven kunnen binnenkort als eerste ter wereld goederen mobiel aftekenen. Verladersorganisatie EVO, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en het Nederlandsch Binnenvaartbureau (NBB) stellen dat de logistieke infrastructuur van ons land hiermee voorop loopt ten opzichte van andere landen, met flinke besparingen voor bedrijven tot gevolg.

Beurtvaartadres ontwikkelt momenteel samen met iTude mobile op initiatief van EVO, TLN en NBB de eerste betrouwbare gestandaardiseerde digitale vrachtbrief: TransFollow. Op de vakbeurs ‘ICT & Logistiek’ in Utrecht presenteert Beurtvaartadres vandaag de nieuwste stap in dit proces, mobiel (NFC) aftekenen voor de ontvangen goederen gebaseerd op internationale standaarden. In december start er een proef met een geselecteerd aantal logistieke dienstverleners, afzenders en geadresseerden.

Digitalisering

Inmiddels is het voor consumenten al mogelijk om met een smartphone te betalen (NFC). TransFollow introduceert daar voor bedrijven nu mobiel aftekenen voor goederen bij. Voor bedrijven is de digitalisering van vrachtgegevens belangrijk omdat in veel gevallen een getekende vrachtbrief nodig is om te kunnen factureren en te voldoen aan de (fiscale) wet- en regelgeving. Nu moeten bedrijven nog wachten tot de papieren versie met alle handtekeningen terug is – met TransFollow gebeurt dit ‘realtime’.

Via het TransFollow-platform krijgen geadresseerden ook inzicht in het exacte tijdstip van alle te ontvangen goederen. Veel leveranciers van logistieke software, boardcomputers en logistieke dienstverleners zijn daarom al aangehaakt op het nieuwe platform.

Besparingen

Op dit moment gebruiken bedrijven in de logistieke keten per jaar nog altijd miljoenen papieren vrachtbrieven, pakbonnen en aftekenlijsten. Met 450 miljoen vrachtbewegingen per jaar en een kostenbesparing die op kan lopen tot tienduizenden euro’s per bedrijf, betekent dit daarom een potentiële besparing van 675 miljoen euro per jaar op de logistiek. De administratieve afwikkeling van een papieren vrachtbrief kost een bedrijf namelijk al snel 6,21 euro per vrachtbrief. De verwachting is dat TransFollow in het eerste halfjaar van 2015 voor alle bedrijven beschikbaar is.