Clicky


Wie kent deze vrachtwagen nog [deel 223] (extra editie!)

Wie kent deze vrachtwagen nog [deel 22-3] (extra editie!)
24-10-2014 10:28 | Transport | auteur De Redactie

ZWAAGWESTEINDE - Leen Buchner reageerde op ons artikel "Wie kent deze vrachtwagen nog - Magirus Deutz frontstuur". Leen reed jarenlang Magirus Deutz bij de firma Brink in de Krim (tegenwoordig in Hardenberg) en stuurde ons een fraaie serie foto's voorzien van toelichting die wij u niet willen onthouden. Ondanks zijn 76-jarige leeftijd zit hij nog regelmatig achter het stuur van een vrachtwagen.

"Een Magirus Deutz met 1.000.000 km op de teller, het schildje met deze stand is in mijn bezit. Dit is de eerste trekker waar ik mee ben gaan rijden bij de firma Brink in 1963. Deze had een vier cilinder motor die helemaal aan zijn eind was. Na drie maanden werd er een 6 cilinder 120 pk revisiemotor ingebouwd. Dit is nog een bolkopneus met een Motorkracht cabine."

"Gelukkig voor mij mocht ik na twee maanden op een veel jongere trekker gaan rijden, zie daarvoor de foto’s waarop ik met een lading pvc buizen langs de weg sta en waarbij de politie aanwezig is. Dit zijn pvc buizen die meer dan 100 meter lang zijn, die moesten naar spoorwagons worden gebracht voor verder vervoer."

"Op de volgende foto sta ik bij kasteel Drakestein. Daar woonde prinses Beatrix met haar gezin, het kasteel werd voorzien van nieuwe riolering en er werd een zwembad gebouwd. Het komt ook niet elke dag voor dat je daar zo dichtbij mag komen!"

"Dan een frontstuurtrekker, hier met een Zwalve schommelasser, de eerste met een huif, van losse dekkleden, niet zo‘n succes, veel werk om aan de zijde te laden. Deze trekker is uitgerust met stuurversnelling. Aan wind tegen had hij een hekel en voor de wind ging hij als een sneltrein."

"Vervolgens de eerste nieuwe uitschuifbare Jumbo oplegger tot 20 meter. Als trekker een 130 D. Met deze oplegger heb ik heel wat jaren met plezier gereden met lengte vervoer."

"De BB-67-02 met een diepbed oplegger. Geschikt om grote haspels met HPE buis te vervoeren. Naast mij staat mijn zoon, al vol belangstelling voor het vak van zijn vader, (is ook in het vervoer terechtgekomen, eerst als chauffeur, inmiddels leidinggevende bij Koopman Cargo Nijkerk)."

"De eerste nieuwe Magirus Deutz met slaapcabine, de 17-01 GB. Een 232 D 19. Dit vervoer van buizen is heel veel door ons gedaan".

"Op Schiphol met een vracht PVC buizen van 400 mm en 20 meter lang. Dit is een proef om met een helikopter deze buizen te vervoeren naar plaatsen waar je met een oplegger niet kunt komen. De proef is trouwens geslaagd."

"Weer met lange vracht PVC buizen lengte 28 meter hiervoor was er doorlopende ontheffing bij aanwezig, tussen Sneek en Nijezijl."

"Met drie assen semi dieplader een steenbreker naar Bergentheim, 5 meter hoog en 6,50 breed."

"Vanaf de haven in Doetinchem naar Zelhem met een silo van 6 x 6 meter. Alle verkeerslichten weggedraaid naar links en rechts. Drie keer is er gecontroleerd langs en over de weg. Geen problemen. Wel een probleem dat op gemerkt werd door mijn zoon; een onder stroom staande kabel over de weg, waar ik niet onderdoor kon rijden. Toch mooi als je zoon je helpt om grote problemen te voorkomen. Is hij ook door de opdrachtgever voor beloond."

"Van de Magirus Deutz 256 M 19, kenteken 92-NB-91 helaas geen foto. Wel een foto van van de opvolger een Iveco 165-24 watercooled met slaapcabine, wat een achteruitgang! Haast 100 pk minder, maar wel hetzelfde werk ermee doen. Het heeft gelukkig niet al te lang geduurd, een maandagmorgen auto."

"Daarna weer een Iveco turbo 256, VH-85-NR wel goed meegereden."

"Maar aan alles komt een eind, nog ruim twee jaar fijn met een Daf 95, 310 pk  kenteken VV-61-XS, gereden. Dit is voor een chauffeur een goede afsluiting, na ruim 32 jaar achter het stuur bij dezelfde baas!"

"Gelukkig reed ik als invaller heel wat ritten met een lijnrijder naar Oostenrijk. En ook nu nog ben ik actief met het brengen van hulpgoederen naar Roemenië.", aldus Leen Buchner.