Clicky


Belgische regels doorn in oog bedrijven

Belgische regels doorn in oog bedrijven
24-10-2014 09:49 | België | auteur De Redactie

ZOETERMEER - Nederlandse bedrijven die hun goederen door België vervoeren, tasten steeds vaker in het duister over de lokale regels. Zo weten veel bedrijven niet of een vrachtbrief verplicht is. Ook is er veel onduidelijkheid over de hoogte van boetes, die volgend jaar ook nog eens aanzienlijk stijgen. Verladersorganisatie EVO ontving de afgelopen maanden zoveel vragen van bedrijven hierover, dat de organisatie samen met haar Belgische zusterorganisatie OTM actie onderneemt.

EVO, belangenbehartiger van 20.000 handels- en productiebedrijven in Nederland, organiseert in november een bijeenkomst over de Belgische wetgeving. OTM heeft alle pijnpunten op een rij gezet en overhandigt die binnenkort aan federale en gewestelijke Belgische overheden.

Regels

Nederlandse bedrijven vervoeren vaak goederen door België. Door de grote verschillen tussen de Nederlandse en de Belgische wetgeving, heeft dit soms onnodige boetes tot gevolg. Beroepsgoederenvervoerders moeten bijvoorbeeld verplicht een vrachtbrief bij de hand hebben. Indien bedrijven hun eigen goederen vervoeren, raden EVO en OTM bedrijven juist af om een vrachtbrief te gebruiken.

Controleurs in het buitenland bestempelen het bedrijf dan namelijk ten onrechte als beroepsgoederenvervoerder. Dit kan het bedrijf op een boete komen te staan – deze boete ligt in België ook nog eens veel hoger dan in Nederland. Naast de vrachtbrief moeten Nederlandse bedrijven die in België actief zijn ook steeds vaker middels allerlei andere formulieren aantonen dat ze zich aan alle Belgische regels, zoals bijvoorbeeld arbeidseisen, houden.

Boetes

Niet alleen verschillen de Belgische regels met die in Nederland, ook stijgen de boetes binnenkort. De zwaarste verkeersovertredingen, zoals snelheidsovertredingen of het inhalen van medeweggebruikers in een bocht, stijgen vanaf begin volgend jaar bijvoorbeeld van 330 naar 450 euro. Buitenlandse overtreders moeten de boete onmiddellijk betalen, waardoor er later geen mogelijkheid meer is om hiertegen in beroep te gaan. EVO en OTM waarschuwen bedrijven dat het betalen van de boete vaak betekent dat bedrijven schuld bekennen – terwijl dat helemaal niet hoeft.