Clicky


Speciale opdracht in Zwitserland voor VSE

Speciale opdracht in Zwitserland voor VSE [+foto]
22-10-2014 11:31 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

VSE is onlangs betrokken geweest bij een speciale opdracht in Zwitserland. Het bedrijf Röllin is gespecialiseerd in het leveren van houtsnippers voor pelletkachels. Daartoe moet diep in de Zwitserse bossen geladen worden. Hierbij moeten flinke hoogteverschillen worden overwonnen. Tot nu toe deed Röllin dit voornamelijk met vier- en vijfassige bakwagens.

Een bezoekje van VSE leerde dat er per rit waarschijnlijk veel meer meegenomen kan worden. Daartoe is een drie assige trekker nodig met een zware pto. Daarmee kan de middelste van drie trailerassen worden aangedreven via een zogeheten hydrodrive systeem. Dit systeem wordt door enkele truckfabrikanten als optie geleverd om voorassen aan te drijven die in omstandigheden werken, waarbij er eigenlijk geen ruimte is voor een normale voorasaandrijving via een extra cardanas. 

Om nu toch schadevrij en vlot de bochten door te komen, worden de achterste twee trailerassen uitgerust met VSE ETS-2. Hierbij is sprake van een trailer van 12,60 meter, een lengte die voor dit werk bij het bedrijf Röllin nog niet voorstelbaar was. De voorste as van de trailer kan ook nog worden geheven wanneer er leeg gereden wordt. Een ander kenmerk van de trailer die door VSE werd geadviseerd, is dat deze met een walking floor systeem werd uitgerust.

Het  hydrodrive systeem werkt alleen bij lage snelheden. Dat maakt het min of meer ideaal bij een klim en juist wanneer er zwaar is geladen. In principe werkt die extra aandrijving tot 25 km/h, maar het kan in voorkomende gevallen ook zo geprogrammeerd worden dat de hydrauliek tot maximaal 40 km/h actief blijft.

Het grote voordeel voor Röllin van deze voertuigconfiguratie is dat er per rit vijftien kuub pellets meer meegenomen kunnen worden. De inzet van de combinatie is beduidend flexibeler, de truck kan ook voor andere opleggers gekoppeld worden. De vervoersprestatie van de combinatie is welhaast de helft beter dan van de combinaties waar Röllin nu ook nog mee rijdt.

De bakwagens komen aan een kilometrage in de hooggebergten van maximaal 50.000. De trekker-oplegger combinatie komt aan 75.000 km, mede omdat hij de rit sneller uitvoert. Röllin heeft na een periode van testen in de praktijk aangegeven meer met trekker-opleggers te zullen gaan rijden. De opleggers zullen dan wederom uitgerust worden met VSE ETS-2 besturing.