Clicky


D66: NS dwingen tot nakomen contract

D66: NS dwingen tot nakomen contract
01-10-2014 11:26 | Algemeen | auteur De Redactie

DEN HAAG - D66 pleit ervoor dat als de NS haar belofte om op tijd te rijden op een bepaald traject niet nakomt, andere aanbieders op die trajecten een kans moeten krijgen. Dat geldt wat D66 betreft ook voor het hoofdrailnet. Nu zijn er geen effectieve prikkels om af te dwingen dat NS haar afspraken nakomt. Van Veldhoven: “We hebben het hier over een contract, geen takenlijstje. Als je je niet houdt aan de afspraken dan is een reprimande of een euro in de pot als je te laat bent niet genoeg. Er moeten echte consequenties zijn.”

Een eventuele boete die NS moet betalen, is te laag en wordt in de staatskas gestort. De NS is echter een staatsbedrijf, dus het is broekzak-vestzak. D66 stelt voor dat als de intercity van de NS ondermaats presteert op bijvoorbeeld de lijn Roosendaal-Vlissingen, dat een andere vervoerder ook op die lijn mag rijden. Op een traject kunnen dan verschillende vervoerders rijden. Dat is ook in lijn met het advies van de Autoriteit Consument en Markt die aangeeft dat trajecten moeten kunnen worden afgestoten als NS ondermaats presteert.

Van Veldhoven: “De reiziger moet op de eerste plaats staan. Het probleem is nu dat er voor de NS geen effectieve prikkels zijn om hun afspraken na te komen. Als we reizen per trein willen verbeteren, moeten we ook andere vervoerders eens kans geven. Concurrentie houdt de NS scherp en dat is het beste voor iedereen.”

Na 2020 zou de maatregel op de spoorlijnen waar NS ondermaats presteert, in moeten gaan. Dan heeft NS nog ruim 5 jaar de tijd om te laten zien dat zij hun afspraken na kunnen komen. 

 ​