Clicky


Volvo FMX 460 8x4 widespread C-Ride voor Transportbedrijf Hendrik van Loenen

Volvo FMX 460 8x4 widespread C-Ride voor Transportbedrijf Hendrik van Loenen
01-10-2014 11:15 | Volvo | auteur De Redactie

HILVERSUM - Transportbedrijf Hendrik van Loenen, gevestigd in Hilversum, heeft onlangs een Volvo FMX 460 8x4 widespread C-Ride in gebruik genomen. Het bedrijf dat onder meer bedrijfs- en bouwsloopafval transporteert, koos voor deze configuratie vanwege de aslastverdeling. De truck werd geleverd door Volvo Group Truck Center Almere.

Transportbedrijf Hendrik van Loenen beschikt over een uitgebreid wagenpark waaronder portaalwagens voor het containerwerk en onder meer de Volvo FMX, die multifunctioneel ingezet kan worden. Hendrik van Loenen: “We werken veel in de Randstad en Amsterdam. Om mobiel te blijven met de steeds strenger wordende milieueisen in de binnensteden hebben we geïnvesteerd in de Volvo FMX 460 8x4 widespread C-Ride Euro 6."

"De Volvo FMX heeft ondanks het feit dat we een HMF 50-tonmeter autolaadkraan en een Transcom kettingcontainersysteem hebben opgebouwd toch nog een laadvermogen van ruim 20 ton, het GVW bedraagt 43 ton. Dit wordt onder meer bereikt door twee tien-tons voorassen, en twee 11,5 ton achterassen.”

Compact voertuig

Basis vormt een standaard 8x4. Terberg Techniek heeft de achterste as verplaatst en deze (elektrisch-hydraulisch) stuurbaar gemaakt. De achterassen zijn hydraulisch geveerd en kunnen volledig worden uitgenut voor het laadvermogen. De wielbasis is aangepast naar 5,10 meter. Toch is het een compact voertuig met een uitstekende wendbaarheid vooral ook vanwege het feit dat beide voorassen en de achterste as stuurbaar is. Tot slot is er een tandwielkast in het chassis gemonteerd, waardoor het afzetsysteem koppelingsonafhankelijk is.

Ideaal en multifunctioneel

“De truck is ideaal voor ons werk. Enerzijds kunnen we afval laden, maar daarnaast kunnen we een kipperbak gebruiken voor het vervoer van zand en grind. Dat maakt dat we de Volvo FMX multifunctioneel kunnen inzetten. De wendbaarheid is voor ons een groot punt, vooral ook omdat we veel in Amsterdam aan het werk zijn. Dat wordt naast de compacte bouw en het feit dat drie assen gestuurd zijn, versterkt door de automatisch schakelende versnellingsbak Volvo I-Shift in de Distribution & Construction uitvoering. Dat schakelt perfect en zorgt voor precisie in het manoeuvreren."

"Tot slot hebben we de optie Work Remote waarmee het chassis vrijwel evenwijdig hoger kan worden gezet. Bovendien kan het rijniveau worden aangepast. De afstandsbediening wordt bovendien gebruikt voor het starten of stoppen van de motor. Het motortoerental kan worden aangepast en er is een instelling voor het opslaan van het toerental, zodat dit snel weer kan worden opgeroepen. Het zijn innovaties die er voor zorgen dat wij ons werk makkelijker kunnen uitvoeren.”