Clicky


Volvo FH Euro-6 voor rondhoutvervoer Van der Wiel

Volvo FH Euro-6 voor rondhoutvervoer Van der Wiel
30-09-2014 10:26 | Volvo | auteur De Redactie

DRACHTEN - Van der Wiel Transport in Drachten heeft voor de afdeling rondhoutvervoer geïnvesteerd in drie compleet nieuwe combinaties. Volvo Trucks dealer M.S. de Vries leverde de drie FH500 6x4 trucks onlangs af, compleet met opbouw, houtkranen en aanhangwagens.

Van der Wiel Transport uit Drachten verzorgt de logistiek voor Staatsbosbeheer in heel Nederland. Daarnaast verzorgt Van der Wiel het rondhout vervoer voor het Belgische Prindal. Voor het vervoer van rondhout zet het bedrijf elf eigen combinaties in waarvan onlangs drie compleet vervangen zijn. Eén van die combinaties is uitgevoerd in de Staatsbosbeheer huisstijl waarmee de langdurige relatie tussen Van der Wiel Transport en Staatsbosbeheer onderschreven wordt.

Uiteraard zijn de nieuwste voertuigen uitgevoerd met Euro-VI motoren, en dan wel de 500 pk versie. Directeur Klaas van der Wiel: "Deze investering in drie nieuwe Euro-VI combinaties past in ons streven naar Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Daarnaast voldoen we hiermee aan de wens van onze klant, Staatsbosbeheer om met zo schoon mogelijke voertuigen de bossen in te rijden."

Van der Wiel Transport zet voor het vervoer van rondhout al sinds jaar en dag Volvo trucks in. Van het totale wagenpark van 75 trekkende eenheden hebben 15 trucks de Volvo badge in de grille. In het rondhoutvervoer is het echter uitsluitend Volvo wat de klok slaat. Van der Wiel: "Wij hebben door de jaren heen veel ervaring opgedaan in het houtvervoer. Met maximale belading over slechte ondergrond rijden is een veeleisende inzet. Onze ervaring leert dat Volvo’s daar het beste tegen bestand zijn. Wij kiezen om die reden voor paraboolvering op de vooras en achter conventionele bladvering. Volvo bouwt alle ventielen en dergelijke boven de assen waardoor deze trucks probleemloos de bossen in kunnen. Door de naafreductie is de bodemvrijheid uitstekend en hebben de aangedreven assen de juiste overbrenging."

PTO

De rondhout combinaties maken niet alleen veel kilometers onder barre omstandigheden, de motoren draaien ook veel PTO uren. De speciale houtkranen worden namelijk ingezet voor zowel het laden als het lossen. "Wij rijden met deze trucks rond de 100.000 kilometer per jaar maar dat komen jaarlijks nog zo’n 800 PTO uren bij. Dat weerhoudt ons er echter niet van om het miljoen kilometers vol te maken. Eén van de drie ingeruilde Volvo FH460 trucks had zelfs al 1,3 miljoen op de teller", aldus Klaas van der Wiel.

Multimodaal

Van der Wiel maakt voor het vervoer van rondhout steeds vaker gebruik van andere modaliteiten zoals de spoorwegen en de binnenvaart. Daardoor verandert de inzet van de trucks. De kilometrages worden teruggedrongen terwijl de kraanuren nog verder toenemen. Vanwege het beladen van schepen koos Van der Wiel voor zware Hiab Loglift 14 ton-meter kranen. Door de grotere capaciteit zijn deze kranen geschikt voor het beladen van scheepsruimen. Vanwege de vele uren die de chauffeurs op de kraan doorbrengen zijn deze voorzien van een cabine met verwarming en zelfs een radio.

Weegsysteem

De Hiab autolaadkraan die geleverd- en opgebouwd werd door Wille uit Barneveld is voorzien van een hydraulisch weegsysteem van Groot Jebbink. Hiermee heeft de chauffeur tijdens het laden exact inzicht in de beladingsgraad. Bijkomend voordeel is dat er per rit exact bijgehouden wordt hoeveel ton hout een klant ontvangt. Het weegsysteem is opgebouwd op eigen initiatief van Van der Wiel om extra kilometers naar de weegbrug te vermijden. De combinatie wordt gecompleteerd met drie assige Ligthart aanhangwagens en een opbouw van Wille met Alucar bokken en houtrongen.