Clicky


DAF toont veel noviteiten op IAA

DAF toont veel noviteiten op IAA [+foto's]
25-09-2014 10:49 | IAA Nutzfahrzeuge Hannover | auteur De Redactie

HANNOVER - Op de IAA 2014, die van 25 september tot en met 2 oktober in Hannover gehouden wordt, toont DAF Trucks onder het motto ‘Always the right solution’ haar complete en toonaangevende Euro 6 leveringsprogramma om te onderstrepen dat voor elke toepassing de juiste oplossing geboden wordt. Zoals een nieuwe en fluisterstille versie van de CF voor stedelijke distributie in avond en nacht. En speciale Low Deck versies van de CF en XF trekkers, die binnen het volumetransport zorgen voor maximale efficiency. Bovendien kondigt DAF ultramoderne technologieën aan om de brandstofefficiency nog verder te optimaliseren, zoals Predictive Cruise Control en Predictive Shifting.

DAF heeft haar stand prominent in Hal 17 van het tentoonstellingscomplex en toont daar op een oppervlakte van 2.500 m2 haar complete en toonaangevende Euro 6-leveringsprogramma met de nieuwe LF voor het distributievervoer, de nieuwe CF voor een veelheid aan toepassingen en het nieuwe vlaggenschip XF voor het zware transport en transport over de lange afstand. Nu het programma is uitgebreid met een complete reeks aan drie- en vier-assige voertuigen biedt DAF voor elke transporttoepassing een oplossing op maat.

Extra stille distributietruck: CF Silent

Voor stedelijke distributie in avond en nacht ontwikkelde DAF de unieke CF Silent.  In de speciale ‘Silent-mode’ heeft die een geluidsniveau van minder dan 72 dB(A), waarmee certificering als ‘Quiet Truck’ mogelijk is. Daardoor kunnen ’s avonds, ’s nachts of in de vroege ochtend goederen geladen en gelost worden in gebieden waar geluidsbeperkingen gelden.

De nieuwe DAF CF Silent is uitgerust met de krachtige en zuinige 10,8 liter PACCAR MX-11 Euro 6-motor (vermogens van 210 kW/286 pk tot 320 kW/435 pk), die sowieso bekend staat om z’n lage geluidsniveau.

Op het dashboard bevindt zich een speciale ‘Silent’-knop. Door die in te drukken, schakelt de motorsoftware over op een programma waarbij koppel en toerental worden beperkt en er bij lagere toerentallen van versnelling gewisseld wordt. Ook de inkapseling van de versnellingsbak draagt bij aan een reductie van het geluid.

DAF levert de extra stille CF distributietruck vanaf begin 2015 als 4x2 en 6x2 bakwagen en trekker met keuze uit dag-, slaap- en Space Cab-cabine en een breed aanbod aan wielbasis.

Nieuwe CF en XF Low Deck: 91 centimeter schotelhoogte

Eén van de belangrijke noviteiten op de IAA 2014 is een Low Deck-variant van de populaire Euro 6 CF- en XF-trekkers voor volume-transport.

Door toepassing van laag-profiel-banden (315/45/R22,5) en door aanpassing van de luchtvering, kon de schotelhoogte verlaagd worden van 96 naar slechts 91 centimeter. Daardoor kunnen binnen de maximale voertuighoogte van 4 meter, trailers met een inwendige hoogte van 3,00 meter worden toegepast waardoor volumes van ruim 100 m3 mogelijk zijn voor maximale transportefficiency. Een inwendige hoogte van 3,00 meter is ook waardevol voor vervoerders die binnen de automotive sector werkzaam zijn, waar veel gebruik wordt gemaakt van gestandaardiseerde bakken van een meter hoog. Daarvan kunnen er drie in de trailer gestapeld worden.

DAF levert de nieuwe Low Deck-trekker met luchtvering op de vooras. Daarnaast werd een nieuwe, enkelblads paraboolvering ontwikkeld.

Een nieuwe dakspoiler voor de XF Low Deck met Super Space Cab zorgt voor een optimale aerodynamica en 1,5% besparing in brandstof en CO2-emissie.

DAF levert de nieuwe Low Deck/trekkers met wielbasis van 3,60 en 3,80 meter en aangedreven door de ultramoderne 10,8 liter PACCAR MX-11- en 12,9 liter PACCAR MX-13-motoren.

Predictive Cruise Control & Predictive Shifting

Op de IAA 2014 kondigt DAF Predictive Cruise Control aan, dat - in combinatie met Predictive Shifting - vanaf januari 2015 tegen meerprijs leverbaar wordt op de Euro 6 CF en XF met een geautomatiseerde AS Tronic 12-versnellingsbak. Beide vooruitstrevende technologieën werden door DAF in eigen beheer ontwikkeld en dragen bij aan nog hogere voertuigefficiency.

Predictive Cruise Control maakt gebruik van geavanceerde GPS-technologie om te weten waar de truck zich exact bevindt en met welke rijomstandigheden de komende 1 tot 2 kilometer rekening moet worden gehouden. Het systeem kijkt in feite vooruit en anticipeert op hellingen en afdalingen

De chauffeur stelt vooraf de gewenste snelheid in, alsook de afwijking die hij daarboven of daaronder wil toestaan. Daarbij zijn voor de toegestane afwijking naar beneden drie voorgeprogrammeerde opties beschikbaar. Binnen de ingestelde bandbreedte bepaalt Predictive Cruise Control de ideale snelheid en Predictive Shifting de ideale versnelling.

Uitgangspunt van de beide technologieën is zo lang mogelijk in de hoogst mogelijke versnelling en daarmee het optimale toerenbereik te rijden. Komt het einde van een helling in zicht, dan zal het systeem ernaar streven niet terug te schakelen naar een lagere versnelling. Gaat een klim meteen over in een afdaling, dan wordt vóór de top al minder brandstof ingespoten, zodat gebruik gemaakt wordt van de eigen massa om het voertuig over de top te ‘duwen’. En neemt de helling tijdens de afdaling nog verder toe, dan wordt zo snel mogelijk opgeschakeld naar een hogere versnelling.

Predictive Cruise Control zal in bepaalde gevallen toestaan dat de snelheid van het voertuig ónder de ingestelde waarde komt, bijvoorbeeld wanneer de top van een heuvel bijna bereikt is en het systeem ‘weet’ dat de potentiële energie het voertuig bij de afdaling weer snel op het gewenste niveau zal brengen. Predictive Cruise Control kan dan tijdelijk zelfs ook een iets hogere snelheid dan ingesteld toestaan – uiteraard binnen vooraf bepaalde toleranties -   eveneens met het oog op een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik.

De ultramoderne Predictive Cruise Control en Predictive Shifting functies versterken DAF’s toonaangevende positie op het gebied van brandstofefficiency en ‘low cost of ownership’.

Volledig lederen bekleding als optie

DAF cabines zetten de standaard op het gebied van ruimte, kwaliteit en comfort. Op de succesvolle Euro 6 CF en XF wordt tegen meerprijs een fraai, volledig lederen interieur leverbaar, waarbij zowel de stoelen, het stuurwiel als de deurpanelen (XF) zijn uitgevoerd in een chique ‘copper’-kleur met rood-oranje accenten.

Daarmee krijgt het interieur een extra luxueuze uitstraling en wordt het comfort verder verhoogd.