Clicky


Proef met LZV's in Duitsland groot succes

Proef met LZV's in Duitsland groot succes
19-09-2014 16:10 | Transport | auteur De Redactie

ZOETERMEER - Verladersorganisatie EVO, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) roepen Duitse deelstaten op om de ecocombi toe te staan.

Acht Duitse deelstaten nemen nu deel aan een proef met ecocombi’s waarvan er momenteel 80 in Duitsland rondrijden. Het wetenschappelijk verkeersbureau van de Duitse regering stelt in een tussentijdse evaluatie dat deze zwaardere en langere vrachtauto’s files tegengaan en goed zijn voor het milieu.

In Nederland rijden inmiddels duizend ecocombi’s. In de Europese Unie verschilt de maximaal toegestane gewicht en lengte van vrachtauto’s echter per land, waardoor de ecocombi grenzen van Europese lidstaten niet over mag. In Duitsland bepalen deelstaten of ze de ecocombi toestaan. EVO en TLN willen dat de ecocombi in heel Europa wordt toegestaan. Een eerste stap in dit proces is dat (alle deelstaten in) Duitsland en België de vrachtauto toestaan.

Duitsland

EVO, TLN en DNHK stellen al langer dat de ecocombi grote logistieke en milieuvoordelen heeft. Twee ecocombi’s vervoeren namelijk dezelfde hoeveelheid lading als drie gewone vrachtauto’s. Het adviesorgaan van de Duitse regering stelt dit nu ook. Het orgaan concludeert dat de discussie in Duitsland over de invoering van de ecocombi jarenlang  ‘ideologisch overbelast’ was, zonder de feitelijke voordelen in ogenschouw te nemen. Aanvankelijk was er in Duitsland veel weerstand tegen de vrachtauto’s omdat ze bruggen en wegen te zwaar zouden belastten – zorgen die het adviesorgaan nu weerlegt.

België

Na jaren van voorbereiding zou Vlaanderen vanaf 1 juli dit jaar ook starten met een eerste proef om ecocombi’s op maximaal tien trajecten toe te staan. Enkele weken geleden waarschuwden EVO en TLN dat  de proef mogelijk op een fiasco uitliep omdat Vlaanderen te strenge criteria hanteerde – van de bijna negentig aanvragen leken er slechts een handvol aan de vereisten te voldoen. Dit waren uitsluitend Belgische bedrijven. Alle Nederlandse aanvragen werden afgewezen. EVO en TLN verzochten de betrokken ministeries om tot een oplossing te komen om alsnog meer bedrijven deel te laten nemen aan de proef.