Clicky


Einde aan Bulgaarse schijnconstructie Oenema Transport uit Heerenveen

Einde aan Bulgaarse schijnconstructie Oenema Transport uit Heerenveen
11-09-2014 18:58 | Arbeidsvoorwaarden | auteur De Redactie

HEERENVEEN - Oenema transport uit Heerenveen hanteerde tot gisteren, woensdag, een schijnconstructie waarmee goedkope Bulgaarse vrachtwagenchauffeurs via een buitenlands nep bedrijf werkten in Nederland. De chauffeurs kregen Bulgaarse lonen en leefden maanden achter elkaar in hun vrachtwagens. Vandaag kwam naar buiten dat Oenema geen werk meer uitbesteed aan het Bulgaarse bedrijf ‘Inter-East Trucking’ uit Sofia. Chauffeurs en FNV Transport en Logistiek die zich inzetten om de malafide praktijken te stoppen zijn verheugd dat de schijnconstructie nu verleden tijd is.

De vrachtwagens van het bedrijf staan inmiddels weer bij de Mercedes dealer in Heerenveen en de Bulgaarse kentekenplaten zijn al van de auto’s verwijderd. De bedrijfsvoering ligt stil. Vrachtwagenchauffeur en vakbondskaderlid Alex Millenaar: "Bij Oenema hebben we gezien wat we als chauffeurs kunnen. We maken eenvoudigweg openbaar wat bedrijven doen en plots worden malafide praktijken stilgelegd. We zijn als chauffeurs dan ook meer dan klaar met bedrijven en opdrachtgevers die zich bedienen van constructies waarmee geconcurreerd wordt over de ruggen van chauffeurs. Zonder onze actie had Oenema de keten nooit doorgeknipt."

Op 22 augustus verrasten FNV Transport en Logistiek kaderleden Oenema met een ludieke “keten van aansprakelijkheid“. Aan een ketting werd de werkwijze met een fotocollectie uitgebeeld. Oenema kreeg die dag de kans om met een grote heggenschaar de “keten” te verlossen van malafide praktijken. Oenema was die dag niet bereid om de FNV kaderleden te woord te staan.

Begin augustus deed de FNV zelf onderzoek naar bedrijven in het buitenland. Ook werd het Bulgaarse bedrijf ‘Inter-East Trucking’ uit Sofia onderzocht. Dit is het bedrijf dat de ritten uitvoerde voor Oenema. Op het vestigingsadres in een flatgebouw dat staat in een buitenwijk van Sofia bleek helemaal geen bedrijf te zitten. Het was eenvoudigweg een woonadres en niemand had ooit een vrachtauto gezien.

Edwin Atema van FNV Transport en Logistiek: "Constructies als die bij Oenema zijn aan de orde van de dag. Bedrijven proberen op deze manier hun verantwoordelijkheid zover mogelijk weg te organiseren en werknemers zoveel mogelijk rechten af te pakken. Alleen opdrachtgevers en transporteurs die niet tegen de lamp lopen profiteren hiervan. Gezonde werkgelegenheid gaat verloren en bonafide bedrijven verliezen werk."